Quince días a partir de Krishnashtami se celebra Radha Ashtami, una alegre celebración especialmente en el norte de la India, que festeja el nacimiento de Radharani, devota del Señor Krishna. El cumpleaños de Radharani es un día sagrado en el mes de Bhadrapada.
Sri Radharani nació en Barsana, un suburbio de Mathura.
Bhagavan había dicho muchas veces acerca de la relación inseparable entre Krishna y Radha, el Creador y Su Creación.
Swami nos narra sobre de la afinidad de Radha por Krishna, a quien identificó como Paramatma, Bhagavan contó un incidente hermoso de la vida ilustre de Sri Radharani.
Un extracto de Lluvias de Verano en Brindavan 1978.
Un día, Radha tenia previsto entrar en Brindavan para recoger algunos pedazos secos de estiércol de vaca. Ella estaba haciendo algunos intentos de entrar en la ciudad y Krishna reconoció que Radha estaba haciendo esos intentos. Nanda (toro) era el jefe del lugar, un vigilante estaba custodiando la entrada por orden de Nanda. Krishna instruyó a la atalaya (la guardia) que sólo los hombres podian entrar en Brindavan, y las mujeres tenian estrictamente prohibidos ingresar.
Así un día, cuando Radha estaba tratando de entrar en Brindavan, con su cesta para recoger pedazos secos de estiércol de vaca, el vigilante le dijo que ninguna mujer puede entrar en Brindavan. Radha estaba muy confundida al oír esto. Sonriendo, Radha le preguntó:
"¿Puedes tu entrar en Brindavan? Si usted puede entrar en Brindavan, también puedo entrar yo. "El guardián contestó:" Yo soy un hombre, usted es una mujer. "Radha contestó:" Estás cometiendo un gran error. En este mundo, Krishna es el único Purusha. Todos los demás son mujeres. Si puedes entrar, también puede entrar yo. "
De esta manera, discutió con gran fuerza y puso en duda al guardia preguntando:
" ¿Cómo puedes decir que eres un hombre, simplemente porque están vestidos con ropas y vestimenta apropiada para un hombre? "
Lo obligó a permitir su entrada en Brindavan. Krishna, que venía detrás, vio esto y dijo que Radha obligó su entrada, en contra de las órdenes de Krishna, y como ella era una mujer, ella tendrá que pagar un impuesto en concepto de sanción por desobedecer sus órdenes. Radha respondió: "¡Oh, Señor! El corazón que me has dado es mi única propiedad. Puedo dárselo a usted, en concepto de impuesto. No tengo ni riquezas, ni posesiones para pagar el impuesto de cualquier otra manera. Estaré feliz de entregar mi pertenencia única, es decir, mi corazón, a ti. "
Krishna respondió: "Dorada Radha, Brindavan ha llegado a existir, para inmortalizar el tipo de relación que existe entre mi divinidad como Paramatma, y usted como Prakriti (naturaleza). La posteridad sabrá que Krishna estaba consagrado siempre en el corazón de Radha. Este compromiso hecho por mí, transmitirá siempre el significado de la relación que existía entre Radha y Krishna.
Donde hay Prakriti, habrá Paramatma. Donde hay Paramatma, habrá creación. Paramatma y Prakriti son como el objeto y la imagen. Dondequiera que vayamos, la combinación y la confluencia de los dos aspectos de Radha y Krishna será lo que la gente puede ver en este mundo. "
Bhagavan disertó además, aclarando la relación divina:
Considerar Radha en el Bhagavata como una mujer común, considerar a Krishna como un ser humano común y corriente, un hombre, y considerar la relación entre ellos, como un relación común entre un hombre y una mujer, como la gente en general entiende, está muy mal, y muy por el contrario, de lo que el autor del texto sagrado del Bhagavata pretende transmitir.
Esta relación es la relación sagrada que existe entre Dios y su creación. Es tan inseparables como el color blanco de la leche, es inseparable de la propia leche. El color de la leche es blanco. No es posible para nosotros eliminar el color blanco de la leche. Si transformamos la leche en cuajada, el requesón es también blanco. Si batimos el requesón, el suero de la leche sera separado, el suero de leche es también blanco. Si a partir del suero de leche, separamos la mantequilla, también es blanca.
Por lo tanto, hagan lo que fuere, no es posible separar el color blanco de la leche, de la leche misma.
Radha es parte y porción de Krishna incluso tanto como el color blanco es parte integrante de la leche. El tipo de asociación entre Radha y Krishna no tiene paralelo en el mundo y no se puede producir en ninguna otra instancia.
Hoy en día, sólo cuando comprendamos esto y lo pongamos en práctica, al menos en cierta medida, sobre las lecciones que podemos extraer de la relación entre Radha y Krishna, estaremos en condiciones de promover los aspectos de Krishna, en su forma divina, a lo largo el mundo.
Por el contrario, no se debe considerar a Radha y Krishna como unos individuos separados y promover este pensamiento basado en la diferencia entre ellos.
Esta unidad de Radha y Krishna se ha mencionado en la Biblia como "Reino de Dios". Este aspecto de la unidad de Prakriti y Paramatma, que han referido varias religiones, mediante el uso de diferentes palabras.
Sin embargo, para que las personas comunes, comprendan el significado de Radha, nuestros ancestros han creado una forma y un nombre.
Pero el que continuamente y en todo momento, piensa en Krishna, es Radha (la creación). Este es un aspecto y no un nombre.
Para este aspecto sagrado y divino de Radha, le hemos atribuido varios significados distorsionados. Radha no es otra cosa que una imagen fiel de Krishna, el objeto.
Debemos emprender una acción de tal naturaleza que nos lleve a Krishna. El Creador es Krishna. La creación es la Naturaleza. Hay que actuar para poder cultivar el amor divino. Como resultado del amor de Krishna, debemos ser capaces de alcanzarlo.
Hoy, hemos entendido el significado y la importancia del amor de Radha por Krishna. Ahora deberían estar preparados para interpretar todas sus acciones, como dedicadas a ese amor divino.
II Samasta Lokah Sukhino Bhavantu II
- Tomado de:
http://www.theprasanthireporter.org/2012/08/radha-is-an-inseparable-part-of-krishna/
OMSAIRAMMM...
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Sai Ram - Radha is an inseparable part of Krishna…- from "
Fifteen days from Krishnashtami comes Radha Ashtami, a joyous celebration in some part of North of India, celebrating the birth of Radharani, supreme devotee of Lord Krishna. Radharani’s birthday is the sacred eighth day of the month of Bhadrapada. Sri Radharani was born in Barsana, a suburb in Mathura. Bhagawan had spoken many a time, about the inseparable relationship between Krishna and Radha, The Creator and His Creation.
Narrating the backdrop of Radha’s affinity towards Krishna, Whom she recognized as Paramatma, Bhagawan recounted a beautiful incident from the illustrious life of Sri Radharani. An extract from Summer Showers in Brindavan 1978.
One day Radha intended to enter Brindavan to pick up some dried pieces of cow dung. She was making some attempts to enter the city and Krishna recognised that Radha was making such attempts. Since Nanda was the head of the place, a watchman was guarding the entrances at the behest of Nanda. Krishna instructed the watchman to state that only men are permitted to enter Brindavan and women are strictly prohibited from coming in.
Thus, when Radha was trying to enter Brindavan on one day with her basket for collecting dried pieces of cow dung, the watchman said that no woman can enter Brindavan. Radha was utterly confused on hearing this. Smilingly, Radha asked, “Can you stay in Brindavan? If you can enter Brindavan, I can also enter.” The watchman replied, “I am a man, you are a woman.” Radha replied, “You are making a big mistake. In this world, Krishna is the only Purusha. All others are women. If you can enter, I can also enter.” In this manner, she argued with great strength and questioned the watchman by asking, “How can you call yourself a man, simply because you are wearing robes and dress appropriate to a man?”
She forced her entry into Brindavan. Krishna, Who was coming behind, noticed this and said that since Radha forced her entry contrary to the orders of Krishna, and since she was a woman, she will have to pay a tax by way of penalty for disobeying his orders. Radha replied, “Oh Lord! The heart you have given me is my only property. I can return it to you by way of tax. I have neither wealth nor possessions to pay tax in any other manner. I shall gladly surrender my only belonging, namely my heart, to you.”
Krishna replied “Golden Radha, Brindavan has come into existence to immortalise the kind of divine relationship that exists between me as Paramatma and you as Prakruthi. Posterity will know that Krishna was always enshrined in the heart of Radha. This commitment made by me will always convey the meaning of the relationship that existed between Radha and Krishna.
Where there is Prakruthi, there will be Paramatma. Where there is Paramatma, there will be creation. Paramatma and Prakruthi are like the object and the image. Wherever we may go, the combination and the confluence of the two aspects of Radha and Krishna will be what people can see in this world.”
Bhagawan discoursed further, elucidating on the Divine relationship:
To regard Radha of the Bhagavatha as an ordinary woman, to regard Krishna as an ordinary human being, a man, and to regard the relationship between them as no more than between a man and a woman, as people generally understand, is very wrong and quite contrary to what the author of the sacred text of the Bhagavatha intended to convey. This relationship is the sacred relationship that exists between God and His creation. It is as inseparable as the white colour of milk is inseparable from the milk itself. The colour of the milk is white.
It is not possible for us to remove the white colour from milk. If we turn milk into curds, the curd is also white. If we churn the curd and get buttermilk out of it, the buttermilk is also white. If from that buttermilk, we separate the butter, it is also white. Thus, do what you may, it is not possible to separate the white colour of milk from the milk itself. Radha is part and parcel of Krishna even as much as white colour is part and parcel of milk. The kind of association between Radha and Krishna has no parallel in the world and cannot occur in any other instance.
Today, only when we understand this and put into practice, at least to some extent, the lessons we can draw from the relationship between Radha and Krishna, will we be in a position to promote the aspects of Krishna, in their divine form, throughout the world. On the contrary, we should not regard Radha as one individual and Krishna as another individual and promote this thought based on a difference between them. This oneness of Radha and Krishna has been referred to in the bible as “Kingdom of God.” This aspect of oneness of Prakruthi and Paramatma has been referred to, in several religions, by using different words. However, to enable common people to understand the significance of Radha, our ancients have created a form and a name. But whoever, continually and at all times thinks of Krishna, is a Radha. This is an aspect and not a name.
For this sacred and divine aspect of Radha, we have been ascribing several distorted meanings. Radha is no other than a faithful image of Krishna, the object. We should undertake such action as will lead us to Krishna. The Creator is Krishna. The creation is the Prakruthi. Action is needed to be able to cultivate divine love. As a result of the love of Krishna, we should be able to reach Him. Today, we have understood the meaning and significance of the love of Radha for Krishna. We should now be prepared to interpret all her actions against the background of such divine love.
II Samasta Lokah Sukhino Bhavantu II
- taken from :
http://www.theprasanthireporter.org/2012/08/radha-is-an-inseparable-part-of-krishna/
OMSAIRAMMM...
OMSAIRAMMM...
CENTRO SAI HISPANO...
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