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viernes, 8 de marzo de 2019

DISCURSO DIVINO _ En Este Mundo, ¿Quiénes Son Nuestras Verdaderas Relaciones? - Kumbh Mela 2019_ 27-01-2019.

Sri Sathya Sai Vrinda




En Este Mundo, ¿Quiénes Son Nuestras Verdaderas Relaciones? - Kumbh Mela 2019 - Resumen del Discurso Divino - 27 de Enero de 2019.







Al igual que se necesita una guía en un nuevo terreno y una nueva ciudad, también se necesita un guru en esta tierra para decirnos cómo proceder en la vida y llegar a nuestro destino. La gloria del gurú, especialmente en la cultura india, se coloca en lo más alto. La madre muestra al padre, el padre muestra al gurú y el gurú muestra a Dios. Así es como se diseñan las relaciones. Cada relación debe ayudarnos a dirigirnos al siguiente nivel en nuestra vida. Mientras cada una de estas relaciones cumpla con este objetivo final que es alcanzar a Dios, todas las relaciones están bien, se convierten en buenas relaciones, se convierten en la razón de su Mukti o liberación. Pero en el momento en que los apegos se entrometen y cada relación no pasa a la siguiente, se convierte en Bandha(bloqueos). Se convierten en ataduras y no nos permiten avanzar.

¿Quién es tu verdadero amigo? El que te ayuda a dar un paso más hacia Dios. Son nuestras verdaderas relaciones. Ellos son nuestros verdaderos bandhus (amigos). Ellos son nuestros verdaderos amigos. Estar siempre en compañía de tales personas. Satsanga es muy importante. Ahora donde quiera que vayas, trata de encontrar buena compañía. Compañía de personas que los ayudarán a volverse más puros, más alejados de las cosas mundanas y más apegados a Dios. 
Tienen que seguir encontrando a esas personas y estar en esas compañías. Satsangatve nissantvam... Sankaracharya dice. De la buena compañía, todo comienza. 
Nissangatve nischalatatvam. Nischalatatve jivanamukti, En última instancia, la liberación o la realización le llega también debido a la buena compañía. 

Entonces encuentren buenas compañías. Por eso digo, huyan de las malas compañías. No digo que te vayas. Huyan de la malas compañías. De la gente que te hace mundano, huye de esas compañías. Traten de estar en asociación con aquellos que les den buenos pensamientos, pensamientos divinos, les permitan ir más lejos en este camino de Dios. 

En tu mente, debes tener respeto. Debes tener respeto por estos ríos y pensar que esta es la forma en que puedes purificarte. Al menos así debes purificarte. Desde nuestro antiguo Ganga cha Yamune cha Godavari cha Saraswati, cuando se bañan, rezan así. Dejen que todos los ríos entren en este pequeño vaso mío con el que me estoy bañando. Narmada Sindhu Kaveri. Todos los ríos que invitan, y en la mente crean que la pureza de todos los ríos estará allí en esta agua. Y con esta si me baño, seré santificado. Todo está en la mente. Mantén una mente pura, ten buenos pensamientos, siempre estarás en Prayag. Si no has venido a Ganga Yamuna Sangam, al menos llora por Dios y encuentra al Sangam dentro. 
Te encontraras con Dios allí.


...BABA.


Traduc_Centro Sai Hispano



Ananda Vahini - Número Ciento cincuenta Seis - 07 de marzo de, 2019

Emisión ciento ciento seis - 7 de marzo de 2019
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Shiva, generalmente pensamos que es la forma de Shankara, pero en realidad Shiva no es más que la verdad que nos enseña que eres divino. Cuando pronunciamos 'Shivoham' nos estamos identificando con la divinidad, con las cualidades de la divinidad de la verdad, el ser, la conciencia y la felicidad. Si quieres experimentar la dulzura, tienes que comer un dulce. De manera similar, si quieres experimentar a Dios que no tiene forma, debes experimentar a Dios con una forma y un nombre. Comienza con Sakar con un a forma y termina con Nirakar, el sin forma. El nombre y la forma de Dios son solo un trampolín para alcanzar el estado máximo de lo sin forma y no debemos engañarnos y quedar atrapados con el nombre y la forma de Dios.                                                                                                                              -Baba

Con las bendiciones de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, estamos encantados de presentar nuestro número ciento cincuenta y seis de Ananda Vahini. El boletín semanal incluye interesantes reflexiones y breves extractos de los eventos de la semana. 

En este número, le presentamos un informe especial sobre las celebraciones de Maha Shivaratri celebradas en Sathya Sai Grama, Muddenahalli, los días 4 y 5 de marzo de 2019. 

También se presentó el resumen del discurso pronunciado por Bhagavan durante este día auspicioso. En Su discurso, Bhagavan aconsejó a todos que cantaran 'Nirvana Shatakam', también conocido como 'Atma Shatakam' por Adi Shankaracharya todos los días, y esto también se ha incluido esta semana, junto con su significado. 


En VISION INTERIOR de esta semana , Sri Madhusudan comparte un momento interesante entre Bhagavan y los estudiantes. 

- Equipo de Comunicaciones Sathya Sai Grama.



VISIÓN INTERIOR
Por Sri Madhusudan Naidu.



En esta sección llamada VISIÓN INTERIOR, el Hermano Madhusudan Naidu comparte momentos interesantes y perspicaces de las interacciones de Bhagavan con Sus Estudiantes, Maestros y Devotos. ¡Esta es la verdadera sabiduría directamente desde el sanctum sanctorum más íntimo de la Presencia Divina directa!

Estas son las compilaciones de esas perlas de sabiduría para el beneficio de los devotos.



*Tómame* 



Llegan los exámenes públicos del décimo grado, y los niños están ansiosos por ...



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Celebraciones De Maha Shivaratri - Sathya Sai Grama, Muddenahalli - 4 Y 5 de Marzo de 2019.



04 de marzo - Mañana

Aunque la ocasión propicia de Shivaratri ocurre una vez al mes, el festival de Maha Shivaratri se celebra una vez al año y es uno de los eventos más sagrados del año. Con la palabra Shivaratri que significa "noche auspiciosa", las celebraciones no podrían haber sido más auspiciosas y sagradas en la presencia divina del mismo Parama Shiva.

En la mañana del 4 de febrero, Bhagavan se dirigió al área detrás de Salon Premamrutham, donde realizó el Bhoomi Puja el año pasado para la próxima estatua de Shiva. Bhagavan realizó la Puja e inició los trabajos de construcción para comenzar en esta área que Él ha nombrado como 'Shivoham'. A partir de ...

Bhagavan mirando los planos de 'Shivoham'
Vista artística de 'Shivoham' 
Realizando la Puja de la próxima estatua de Lord Shiva 
Imagen a escala de la estatua de SHIVA 
Interpretando a Bhoomi Puja para la próxima estatua de Shiva y la nueva sala, 'Shivoham' 
Linga Abhishekam se realiza en Sri Sathya Sai Premamrutham
Bellamente decorada Maha Lingam después de Maha Abhisekham 
Rociando el agua sagrada de Abhisekham sobre los devotos.
Tarde: Bhagavan con los invitados participando de la Puja.
Inicio de la noche larga de Akhand Bhajans, con el encendido de la lámpara ceremonial.
Akhand Bhajans en progreso 
Lingam de oro después de Lingodbhavam
Bendiciendo a los devotos
5 de marzo, mañana: Después de Lingodbhavam.
Discurso divino


¿Qué Puede Destruir Cada Miedo Que Tienen? - Celebraciones Shivaratri 2019 - Resumen del Discurso Divino - Aldea Sathya Sai, Muddenahalli - 5 de Marzo de 2019.


No hay necesidad de un gran Mantra (palabras sagradas), Teertha ( lugares sagrados), no hay necesidad de hacer grandes Tapas (sacrificios), Japa(repetición del nombre). No hay necesidad de hacer teerthayatras (peregrinaciones a lugares sagrados). 
Este pensamiento, "¿Quién soy yo? ¿Quién soy? ¿Quién soy yo? ", Si preguntan y la respuesta provendrá de su interior, vean:" So-ham, So-ham ". 
Esa es la verdad que tenemos que contemplar, no solo ...     



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NIRVANA SHATAKAM

निर्वाणषटकम्

Por Sri Adi shankaracharya

Nirvana Shatakam (निर्वाणषट्कम्, Nirvāṇaṣaṭkam), compuesto por Sri Adi Shankaracharya, alrededor del 788-820 dC, es uno de los himnos más conocidos entre los cantos sánscritos a través de los cuales declara su propia experiencia directa e íntima de la dicha de la Realización. También conocido como 'Atmashatkam' (आत्मषट्कम्, ātmaṣaṭkam), Nirvanashatkam es una composición que consiste en seis ślokas (y de ahí el nombre Ṣaṭ-ka significa seis veces) que resume las enseñanzas básicas del Vedanta Advaita , o las enseñanzas hindúes de no- dualismo.
'Nirvāṇa' es ecuanimidad completa, paz, tranquilidad, libertad y alegría. 'Ātma' es el Verdadero Ser. La historia cuenta que, este gran santo, Ādi Śaṅkara era un niño de ocho años que vagaba en busca de un Gurú, un verdadero maestro cerca del río Narmada. Conoce a la vidente Govinda Bhagavatpada, quien le preguntó: "¿Quién eres?". En respuesta, Shankara compuso espontáneamente estos seis versos, en respuesta. Swami Govindapada aceptó a Ādi Śaṅkara como su discípulo. De hecho, fue Sri Govindapada quien fue el Gurú por quien Adi Shankara estaba vagando y buscando. Se dice que los versículos se valoran para progresar en las prácticas de contemplación que conducen a la Auto-Realización.

मनोबुद्ध्यहङ्कार चित्तानि नाहं
न च श्रोत्रजिह्वे न च घ्राणनेत्रे ।
न च व्योम भूमिर्न तेजो न वायुः
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥१॥

Mano Budhyahankaara Chittani Naaham
Na Cha Shrotra Jihve Na Cha Ghraana Netre
Na Cha Vyoma Bhumih Na Tejo Na Vayuh
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham

Significado:
No soy la mente, ni el intelecto, ni el ego, ni los reflejos del yo interior.

Tampoco soy los órganos de la audiencia (oídos), ni la de la degustación (lengua), del olfato (nariz) o la vista (ojos)

Ni yo soy el cielo (vyoma), ni la tierra
(bhumih), ni el fuego (tejo), ni el aire (vayu)

Yo soy la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura; Soy Shiva, soy Shiva, la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura.

न च प्राणसंज्ञो न वै पञ्चवायुः
न वा सप्तधातुः न वा पञ्चकोशः ।
न वाक्पाणिपादं न चोपस्थपायु
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥२॥

Na Cha Praana Sanjno Na Vai Panchavaayuh
Na Vaa Saptadhaatuh Na Va Panchakoshah
Na Vaak Paani Paadau Na Chopasthapaayuh
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham

Significado:
Tampoco soy el aliento vital, ni los cinco aires vitales (Prana, apana, vyana, udana y samaná)

Tampoco soy yo los siete ingredientes del cuerpo (plasma, sangre, músculo, grasa, hueso, médula / nervio y tejido reproductivo), ni las cinco vainas del cuerpo (annamaya, pranamaya, manomaya, vijnanamaya, anandamaya kosha ' s)

Tampoco soy el órgano del habla, ni los órganos para la celebración (mano), movimiento (pies) o excreción o reproducción.

Yo soy la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura; Soy Shiva, soy Shiva, la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura.

न मे द्वेषरागौ न मे लोभमोहौ
मदो नैव मे नैव मात्सर्यभावः ।
न धर्मो न चार्थो न कामो न मोक्षः
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥३॥

Na Me Dvesharaagau Na Me Lobhamohau
Mado Naiva Me Naiva Maatsarya Bhaavah
Na Dharmo Na Chaartho Na Kaamo Na Mokshah
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham

Significado:
No tengo odio, ni apego, ni avaricia ni enamoramiento

No tengo orgullo, ni sentimientos de envidia y celos

No estoy dentro de los límites del Dharma (Justicia), artha (riqueza), kama (deseo) y moksha (liberación) (los cuatro purusharthas de la vida)

Yo soy la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura; Soy Shiva, soy Shiva, la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura.

न पुण्यं न पापं न सौख्यं न दुःखं
न मन्त्रो न तीर्थं न वेदा न यज्ञाः ।
अहं भोजनं नैव भोज्यं न भोक्ता
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥४॥

Na Punyam Na Paapam Na Saukhyam Na Dukham
Na Mantro Na Tirtham Na Vedaa Na Yajnaah
Aham Bhojanam Naiv Bhojyam Na Bhoktaa
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham

Significado:
Tampoco estoy obligado por méritos ni pecados, ni por las alegrías mundanas ni por las penas.

Tampoco estoy atado por himnos sagrados ni por lugares sagrados, ni por sagradas escrituras ni por sacrificios.

No soy ni Disfrute (Experiencia), ni un objeto para ser Disfrutado (Experimentado), ni el Disfrutador (Experimentador)

Yo soy la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura; Soy Shiva, soy Shiva, la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura.

न मृत्युर्न शङ्का न मे जातिभेदः
पिता नैव मे नैव माता न जन्मः ।
न बन्धुर्न मित्रं गुरुर्नैव शिष्यं
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥५॥

Na Mrityushanka Na Me Jaatibhedah
Pitaa Naiva Me Naiva Maataa Na Janma
Na Bandhurna Mitram Guru Naiva Shishyah
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham

Significado:
Tampoco estoy obligado por la muerte y su miedo, ni por las reglas de la casta y sus distinciones.

Ni Yo tengo padre y madre,
Ni Yo tengo nacimiento.

Tampoco tengo relaciones ni amigos, no Soy ni un maestro ni un discípulo.

Yo soy la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura; Soy Shiva, soy Shiva, la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura.

अहं निर्विकल्पो निराकाररूपो
विभुत्वाच्च सर्वत्र सर्वेन्द्रियाणाम् ।
न चासङ्गतं नैव मुक्तिर्न मेयः
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥६॥

Aham Nirvikalpo Niraakaara Rupah
Vibhurvyaapya Sarvatra Sarvendriyaanaam
Sada Me Samatvam Na Muktirna Bandhah
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham

Significado:
Yo no tengo ninguna variación, y no tengo ninguna forma

Estoy presente en todas partes como el sustrato subyacente de todo, y detrás de todos los órganos de los sentidos.

Tampoco me apego a nada, ni me libero de nada.

Yo soy la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura; Soy Shiva, soy Shiva, la Consciencia Bienaventurada Siempre Pura.


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Issue One Hundred and Fifty Six - March 07, 2019
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Shiva, we generally think is the form of the Shankara but actually Shiva is nothing but the truth which teaches us that you are divine. When we utter ‘Shivoham’ we are just identifying ourselves with the divinity, with the qualities of divinity of truth, being, awareness and bliss. If you want to experience sweetness, you have to eat a sweet. Similarly, if you want to experience God who is formless, you have to experience the God with a form and a name. Start with Sakar with a form, and end with Nirakar, the formless. The name and form of God are only a stepping stone to reach the ultimate state of formlessness and we should not get deluded and trapped with the name and form of God.                                                                                                                              -Baba
With the Blessings of Bhagawan Sri Sathya Sai Baba, we are delighted to present our One Hundred and Fifty Sixth issue of Ananda Vahini. The weekly newsletter includes interesting musings and short excerpts from the week's events.

In this issue, we bring you a special report on the Maha Shivaratri Celebrations held at Sathya Sai Grama, Muddenahalli on March 04 and 05, 2019.

The summary of discourse delivered by Bhagawan during this auspicious day has also been presented. In His discourse, Bhagawan advised everyone to chant 'Nirvana Shatakam' also known as ‘Atma Shatakam’ by Adi Shankaracharya everyday, and this has also been included this week, along with its meaning.


In this week's INNER VIEW, Sri Madhusudan shares an interesting moment between Bhagawan and students.

- Sathya Sai Grama Communications Team.
 INNER VIEW
By Sri Madhusudan 
      Take Me        

Come 10th grade public exams, and the boys are all eager to know which subjects to specialise in for their further studies at the Pre- University (PU) level.

So it’s a common sight during Darshan to see boys holding folded chits with the names of courses written in them for Swami to pick from, or keep the PU application form open with a pen for Swami to tick the choice of subjects, or simply be on their knees to attract His attention and ask Him square and straight, “Swami, what should I take in Pre-University?”

Well, when one such boy rose to ask the question, pat came the reply from Swami, “Take Me”.

Though that was not the choice mentioned in the application form, yet Swami made Himself available to the boy to choose. I thought to myself, ‘What better subject could one study than God, what better education can there be than to know about divinity and what greater graduation can one get than self- realisation!’

Sri Aurobindo said, “Those who choose divine, are chosen by divine.”

Take God, the best choice!    
MAHA SHIVARATRI CELEBRATIONS
 SATHYA SAI GRAMA, MUDDENAHALLI
 MARCH 04 AND 05, 2019  
March 04 – Morning
Although the auspicious occasion of Shivaratri occurs once every month, the festival of Maha Shivaratri falls once a year and is one of the most sacred events of the year. With the word Shivaratri itself meaning ‘auspicious night’, the celebrations could not have been more auspicious and sacred being spent in the Divine presence of the Parama Shiva Himself.
On the morning of 4th February, Bhagawan proceeded to the area behind Premamrutham Hall where He had performed the Bhoomi Puja last year for the upcoming Shiva statue. Bhagawan performed Puja and initiated the construction work to begin for this area which He has named as ‘Shivoham’. Thereafter, Bhagawan made His way to Premamrutham where the proceedings of the Linga Abhishekam were underway.
Bhagawan glided amidst the devotees who had gathered, interacting and blessing everyone before taking His throne on the dais. The Puja was interspersed with beautiful Vedic chants and devotional songs by the students and alumni of the Sri Sathya Sai Institutions. Bhagawan then lovingly walked among the devotees, showering sacred Puja water on each and every one. Upon completion of the Puja, Mangala Arati was offered to Bhagawan and Prasadam was distributed to all.
March 04 – Evening
On the evening of 4th March, the much-anticipated celebrations began with Rudram chanting at 5:30 p.m. Bhagawan arrived at Premamrutham amidst the sacred chants and after offering flowers to the Shiva Lingam, along with the dignitaries, Bhagawan lit the lamp marking the commencement of the proceedings....
To know more, click HERE
Bhagawan looking at the plans of 'Shivoham'
Artistic view of 'Shivoham' 
Performing Puja of the upcoming Lord Shiva statue 
Performing Bhoomi Puja for the upcoming Shiva statue and new hall, ‘Shivoham’ 
Linga Abhishekam being performed at Sri Sathya Sai Premamrutham
Beautifully decorated Maha Lingam after Maha Abhisekham 
Sprinkling the holy Abhisekham water
Evening: Bhagawan with the guests performing Puja
Initiating the night long Akhand Bhajan by lighting the ceremonial lamp
Akhand Bhajans in progress 
Golden Lingam after Lingodbhavam
Blessing the devotees
March 05, morning: After Lingodbhavam
Divine Discourse
WHAT CAN DESTROY EVERY SINGLE FEAR YOU HAVE? 

 DIVINE DISCOURSE SUMMARY
 SHIVARATRI CELEBRATIONS 2019
 SATHYA SAI GRAMA, MUDDENAHALLI
 MARCH 05, 2019 
No need of great Mantra, Teertha, no need of doing great Tapas, Japa.No need of doing Teerthayatras, pilgrimages. This one thought, “Who am I? Who am I? Who am I?” if you ask and answer comes from inside, see, “So-ham, So-ham.” That is the truth that we have to contemplate on, not merely celebrating festivals – one night or one day – does not really make any difference. But most important is that at every moment, this truth is being told to us. This truth has to be contemplated upon. What helps us redeem ourselves by constant contemplation is Mantra.” This Mantra is there “Shivoham.” In future, a large Shivoham temple is going to come. Every evening as the sun sets, in the Sandhya kaala, Satvik kaala, all students should gather and remind themselves every evening, “Who am I? Who am I? I am none other Shiva Himself. I am none other than Divinity Himself.” The one who contemplates on it, he crosses over.

Even little of this Divinity if you realise, even a little bit of this truth if you gain, it will help you cross over greatest of the fears. Not ordinary fears, greatest of the fears – the fear of death, the fear of future, the fear of uncertainty, fear of sorrow, fear of …- all fears it will destroy. That is the power of realising your truth. In all senses, in all ways, in every action, in every thought, in every word, I only am, I only am. Na Muktir Na Bandha....   

To know more, click HERE
NIRVANA SHATAKAM

निर्वाणषटकम्

                                                   - composed by Sri Adi Shankaracharya
Nirvana Shatakam (निर्वाणषट्कम्, Nirvāṇaṣaṭkam), composed by Sri Adi Shankaracharya, around 788-820 CE, is one of the most well known among Sanskrit chants through which he declares his own direct and intimate experience of the bliss of Realisation. Also known as 'Atmashatkam' (आत्मषट्कम्, ātmaṣaṭkam), Nirvanashatkam is a composition consisting of six fold śloka (and hence the name Ṣaṭ-ka to mean six-fold) summarizing the basic teachings of Advaita Vedanta, or the Hindu teachings of non-dualism. 'Nirvāṇa' is complete equanimity, peace, tranquility, freedom and joy. 'Ātma' is the True Self.

The story goes as, this great saint, Ādi Śaṅkara was a young boy of eight was wandering in search of a Guru, a True Master near River Narmada. He meets Seer Govinda Bhagavatpada, who asked him: “Who are you?”. In response, Shankara spontaneously composed these six verses in reply. Swami Govindapada accepted Ādi Śaṅkara as his disciple. It was indeed Sri Govindapada who was the Guru for whom Adi Shankara was wandering and searching for. The verses are said to be valued to progress in contemplation practices that lead to Self-Realisation.
मनोबुद्ध्यहङ्कार चित्तानि नाहं
न च श्रोत्रजिह्वे न च घ्राणनेत्रे ।
न च व्योम भूमिर्न तेजो न वायुः
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥१॥

Mano Budhyahankaara Chittani Naaham
Na Cha Shrotra Jihve Na Cha Ghraana Netre
Na Cha Vyoma Bhumih Na Tejo Na Vayuh
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham


Meaning:
I am not mind, nor intellect, nor ego, nor the reflections of inner self.

Neither am I the organs of Hearing (Ears), nor that of Tasting (Tongue), Smelling (Nose) or Seeing (Eyes)

Neither am I the Sky (Vyoma), nor the Earth
(Bhumih), Neither the Fire (Tejo), nor the Air (Vayu)

I am the Ever Pure Blissful Consciousness;
I am Shiva, I am Shiva, The Ever Pure Blissful Consciousness.



न च प्राणसंज्ञो न वै पञ्चवायुः
न वा सप्तधातुः न वा पञ्चकोशः ।
न वाक्पाणिपादं न चोपस्थपायु
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥२॥

Na Cha Praana Sanjno Na Vai Panchavaayuh
Na Vaa Saptadhaatuh Na Va Panchakoshah
Na Vaak Paani Paadau Na Chopasthapaayuh
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham


Meaning:
Neither am I the Vital Breath, nor the Five Vital Airs (Prana, Apana, Vyana, Udana and Samana)

Neither am I the Seven Ingredients of the Body (plasma, blood, muscle, fat, bone, marrow/ nerve and reproductive tissue), nor the Five Sheaths of the Body (Annamaya, Pranamaya, Manomaya, Vijnanamaya, Anandamaya Kosha’s)

Neither am I the organ of Speech, nor the organs for Holding (Hand), Movement (Feet) or Excretion or Reproduction

I am the Ever Pure Blissful Consciousness;
I am Shiva, I am Shiva, The Ever Pure Blissful Consciousness.



न मे द्वेषरागौ न मे लोभमोहौ
मदो नैव मे नैव मात्सर्यभावः ।
न धर्मो न चार्थो न कामो न मोक्षः
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥३॥


Na Me Dvesharaagau Na Me Lobhamohau
Mado Naiva Me Naiva Maatsarya Bhaavah
Na Dharmo Na Chaartho Na Kaamo Na Mokshah
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham


Meaning:
Neither do I have Hatred, nor Attachment, Neither Greed nor Infatuation

Neither do I have Pride, nor Feelings of Envy and Jealousy

I am Not within the bounds of Dharma (Righteousness), Artha (Wealth),Kama (Desire) and Moksha (Liberation) (the four Purusharthas of life)

I am the Ever Pure Blissful Consciousness;
I am Shiva, I am Shiva, The Ever Pure Blissful Consciousness.



न पुण्यं न पापं न सौख्यं न दुःखं
न मन्त्रो न तीर्थं न वेदा न यज्ञाः ।
अहं भोजनं नैव भोज्यं न भोक्ता
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥४॥


Na Punyam Na Paapam Na Saukhyam Na Dukham
Na Mantro Na Tirtham Na Vedaa Na Yajnaah
Aham Bhojanam Naiv Bhojyam Na Bhoktaa
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham


Meaning:
Neither am I bound by Merits nor Sins, neither by Worldly Joys nor by Sorrows

 Neither am I bound by Sacred Hymns nor by Sacred Places, neither by Sacred Scriptures nor by Sacrifies

I am Neither Enjoyment (Experience), nor an object to be Enjoyed (Experienced), nor the Enjoyer (Experiencer)

I am the Ever Pure Blissful Consciousness;
I am Shiva, I am Shiva, The Ever Pure Blissful Consciousness.



न मृत्युर्न शङ्का न मे जातिभेदः
पिता नैव मे नैव माता न जन्मः ।
न बन्धुर्न मित्रं गुरुर्नैव शिष्यं
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥५॥


Na Mrityushanka Na Me Jaatibhedah
Pitaa Naiva Me Naiva Maataa Na Janma
Na Bandhurna Mitram Guru Naiva Shishyah
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham


Meaning:
Neither am I bound by Death and its Fear, nor by the rules of Caste and its Distinctions

Neither do I have Father and Mother,
nor do I have Birth

Neither do I have Relations nor Friends, I am neither a Teacher nor a Disciple

I am the Ever Pure Blissful Consciousness;
I am Shiva, I am Shiva, The Ever Pure Blissful Consciousness.



अहं निर्विकल्पो निराकाररूपो
विभुत्वाच्च सर्वत्र सर्वेन्द्रियाणाम् ।
न चासङ्गतं नैव मुक्तिर्न मेयः
चिदानन्दरूपः शिवोऽहम् शिवोऽहम् ॥६॥


Aham Nirvikalpo Niraakaara Rupah
Vibhurvyaapya Sarvatra Sarvendriyaanaam
Sada Me Samatvam Na Muktirna Bandhah
Chidananda Rupah Shivoham Shivoham


Meaning:
I am Without any Variation, and Without any Form

I am Present Everywhere as the underlying Substratum of everything, and behind all Sense Organs

Neither do I get Attached to anything, nor get Freed from anything

I am the Ever Pure Blissful Consciousness;
I am Shiva, I am Shiva, The Ever Pure Blissful Consciousness.
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