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martes, 9 de agosto de 2011

SATSANG ANIL KUMAR_PRANAYAMA Y RAM NAVAMI-01-04-2001.



1 DE ABRIL 2001

DOS TEMAS: PRANAYAMA Y RAM NAVAMI

OM...OM...OM...

Sai Ram

Con reverencia a los pies de loto de Bhagavan,

Queridos hermanos y hermanas!



Pranayama o ejercicios de respiración


Tengo dos pedazos de papel con preguntas aquí , en la mesa en frente de mi. Como contáis con las respuestas y las esperáis, es mi deber contestarlas. La primera pregunta es: “ ¿Puedes contar brevemente lo que Swami hablo el último miércoles?” La segunda nota tiene la misma pregunta. Aunque hay dos trozos de papel, la pregunta es una y la misma. Así que voy a contestar de inmediato.

El ejercicio respiratorio es algo especial. Es único y también es espiritual. Antes de entrar en los detalles déjenme aclarar un punto. El ejercicio respiratorio se llama Pranayama. Prana es vida. El proceso de la respiración es el principio de sostén de la vida: es el proceso de inspirar y expirar, de la inhalación y de la exhalación. El Pranayama se refiere al proceso de la respiración.

Antes de que os hable del Pranayama, voy a aclarar desde el principio ( Y no me voy a cansar de repetirlo muchas veces) que todo lo que voy a hablar aquí está basado en las enseñanzas de Sai, en Su mensaje y Su literatura. Nada es mío, nada es inventado, porque no soy capaz de esto.

Bhagavan dijo muy claramente en el Dhyana Vahini, con sus propias palabras, que el Pranayama o los ejercicios respiratorios solo se pueden hacer bajo los cuidados, la guía y la supervisión de un experto, un alma realizada, o una persona con mucha experiencia. Si lo probamos por nosotros mismos o vamos a una persona que no tiene tampoco ninguna idea del crecimiento espiritual, terminaremos en el hospital. Nos destrozaremos los pulmones y entraremos en crisis nerviosa. En ultimo caso uno puede volverse loco o enfermo mental. Por lo tanto, el Pranayama, o los ejercicios respiratorios es un método tan científico, técnico y delicado que se necesita un experto para guiarnos.

En el Dhyana Vahini, Bhagavan dice que en lugar del Pranayama, hay un método muy fácilmente disponible “justo a un paso”. Sin restricciones ni regulación. No hay tiempo de limitación, ni restricciones dietéticas. No hay obstáculo, ni de espacio ni de tiempo. Se puede hacer en cualquier lugar, en cualquier momento y día. Es el método más fácil y el más conveniente, no necesita ni supervisión ni guía. No necesita un experto, dinero o entrenamiento. Este método son los Bhajans, la repetición del nombre de Dios, El cantar el nombre de Dios, el cantar a Su Gloria. Es tan agradable, tan fácil y tan barato de hacer. No necesitan invertir o implicarse con nadie. Es más, como no es agotador, no genera ningún estrés o tensión. Y el resultado está garantizado!

Sin embargo, nuestro ego no quiere cosas tan simples, fáciles y disponibles. El ego o la mente tiene tendencia a querer lograr. La mente siempre quiere lograr y ser especial. Ella espera el ser única. Es así: si soy normal mi mente no está feliz. Si soy sencillo mi ego está afectado. Quiero ser algo admirable; Algo único. Ser especial. Quiero estar escogido y tener un trato de preferencia.

Esto no es otra cosa que vanidad e inflar el ego. Si seguimos con esta actitud, podemos alejarnos de la verdadera espiritualidad por un par de vidas mas! En realidad, la espiritualidad significa ser normal y sencillo. La espiritualidad es simplicidad. La Espiritualidad es una preferencia y no una elección.

Elección o preferencia
¿Qué es elección y qué es preferencia? Elección y preferencia – Aunque parecen ser sinónimos, ni son sinónimos ni son anónimos. Hay una diferencia sutil entre preferencia y elección. Vamos a ver un ejemplo simple: “ Prefiero café. Pero si me ofrecéis té no me importa.” Esto es preferencia. O, “ Prefiero el helado de vainilla. Pero si me lo ofrecéis de chocolate, no importa. Puedo conformarme con el.” Por lo tanto, preferencia significa que preferís algo. Pero cuando no está disponible, permanecéis contentos y os ajustéis a lo que hay.

La elección es algo distinto. “ quiero café”. “ Lo siento, señor. No hay.”

“gracias”. “ Señor, ¿queréis té?” “ Lo siento, no.” Así que con una elección, No estáis contentos con el substituto ofrecido, mientras que con una preferencia, estáis felices incluso con la alternativa. Pienso que está claro.

Por lo cual, la espiritualidad es preferente, pero no una elección. La no-elección es religión. “ quiero que todo el mundo me reconozca y me trate como algo especial y único.” Esto es irreligioso. No es espiritual. Las montañas nunca dicen, “Somos especiales” Incluso si decís que lo son, ellas nunca dicen, “Soy especial” El océano nunca dice “ Soy extraordinario.” El cielo nunca dice “ Soy fuera de lo común.” Ni el viento, “ Soy excepcional.”

Intentar ser excepcional, fuera de lo común y único, no es otra cosa que vanidad. No es otra cosa que la manifestación y la expresión del ego. Hasta que esto desaparezca no estamos ni en el jardín de infancia de la espiritualidad. Aún no estamos ni al nivel de la guardería. Solo él que es sencillo, normal, y común está apto para entrar por las puertas de la escuela de enseñanzas espirituales.


Hay tres tiempos en los ejercicios de respiración.

Por lo tanto amigos míos, no quiero evadir la cuestión sobre las técnicas adecuadas de respiración. Os voy a contar lo que Bhagavan dijo en su charla del miércoles. Dijo esto: “En los ejercicios de respiración, en el Pranayama, hay tres tiempos. El primero es la inhalación- Inspiráis. El segundo tiempo es retener, detener o parar vuestra respiración. Y el tercer tiempo es exhalación o expirar.”

Así que tenemos tres tiempos: Inhalación, retención y exhalación. Purakam – Inhaláis; Kumbhakam, paráis y retenéis. Rechikam,exhaléis. Con lo cual, Purika, Kumbhakam, Rechakam son las tres palabras Sanskritas para el proceso respiratorio.

No os preocupéis por estas palabras. No son importantes. La esencia de las cosas buenas nunca pueden transmitirse adecuadamente con palabras. Las cosas más especiales nunca se pueden expresar en ningún lenguaje. El lenguaje y las palabras son inadecuados para transmitir la profundidad de los sentimientos. Cuando fallan las palabras, empiezan las emociones. Cuando el lenguaje fracasa el sentimiento se expresa. Cuando falla la expresión, la experiencia se manifiesta. Entonces no nos preocupemos por las palabras, los malabarismos de las palabras. El contenido es más importante.

¿Qué dice Bhagavan referente a esto? El tiempo que coges la respiración ha de ser el mismo que el de detención o de retención del proceso respiratorio – Y el tiempo de detención o de retención del proceso respiratorio – Cuando aguantáis el aire dentro – Este tiempo ha de ser el mismo que el tiempo que cogéis para exhalar. Eso significa que Los tres tiempos ( la inhalación, la retención y la exhalación) tienen que tener el mismo tiempo. Por ejemplo, si cogéis un par de segundos para inhalar, tenéis que coger el mismo tiempo (un par de segundos) para retener y de nuevo el mismo tiempo ( un par de segundos) para la exhalación. Esto es llamado el control de la respiración o Pranayama.

Pienso que esto está claro, ¿No es así? Por favor diganmelo. Acabo de cumplir treinta y nueve años de profesorado. Si fracaso en mi deber de profesor entonces mi vida no merece la pena vivirla! Si es un fracaso, a lo mejor puedo intentar ser un mejor profesor en la próxima vida! (risas).


El Pranayama ayuda la espiritualidad

Otro punto en el Dhyana Vahini es este:Bhagavan menciona el cómo el Pranayama os ayuda espiritualmente. Bhagavan explica muy claramente que haciendo estos ejercicios de control de la respiración – es decir, al controlar vuestra respiración como se describió anteriormente- el flujo del pensamiento se detiene, se controla y finalmente se para. Cuando el flujo de pensamientos se para, la mente desaparece. Cuando la mente desaparece, no hay ego. La mente es ego. La mente es pensamiento. Cuando se van los pensamientos, ya no hay rastro del ego. Entonces, estoy sin ego, en un estado de “no-mente”. No es un estado de “no-importa”! (risas por el juego de palabras en Inglés) Estoy en un estado de “no-mente”, sin ego, sin pensamiento ( o un estado libre de pensamiento)

Entonces, ¿Qué pasa? Primero, se hace fácil el concentrarse. Luego, es fácil contemplar. Y finalmente, es fácil meditar. Así que la concentración, la contemplación y la meditación son los tres peldaños que podéis alcanzar y lograr con la ayuda de estos ejercicios respiratorios. De esta manera, la espiritualidad – refiriéndose a la concentración, la contemplación y la meditación- se vuelve más fácil.

Al hacer los ejercicios respiratorios de Pranayama como lo explica Bhagavan, os podéis concentrar en la punta de la nariz. Cuando os concentráis de esta forma en la punta de la nariz y practicáis los ejercicios respiratorios de Pranayama, podéis concentraros fácilmente y aún más fácilmente contemplar.


Entonces la meditación solo “ocurre”

La meditación “ocurre”. Por favor comprendan que este “ocurrir” es distinto a “hacer” y distinto a hacer cualquier esfuerzo. Por lo tanto, la meditación solo “ocurre”. No podéis “hacer” meditación. No necesitéis hacer ningún tipo de esfuerzo para meditar. La meditación es un “suceder”. Esto significa que una vez que os concentréis y luego que contempléis, la meditación solo “ sucede” espontáneamente. Esto quiere decir que cuando todos los ingredientes están mezclados, por ejemplo, cuando el azúcar y la harina se mezclan, el dulce “sale” naturalmente. La dulzura aparece en la mezcla. Saboreéis lo dulce. No añadiréis o mezclaréis dulce aparte. Lo dulce es el resultado final. ¿Soy claro? De la misma manera la meditación es el resultado último. La meditación solo “ocurre”.

Por lo cual la meditación es un “suceso”. Sin embargo, cuando penséis que la meditación es un acto o que es un esfuerzo, se vuelve un negocio. La meditación es un negocio si sale de vuestro propio esfuerzo. Es por esta razón que encontramos anuncios en la publicidad de las ciudades, “Clases de meditación, 30 días por solo 100$. Oh, ya veo! La meditación es tan sencilla que solo vale 100$ en 30 días! Entonces todos los sabios, santos y aspirantes que pasaron décadas y décadas aislados, deben de haber sido unos burros! Deben de haber estado locos por permanecer en soledad y vivir solamente de tubérculos y hojas, ayunando durante largos periodos! (risas) No, no podéis comprar la meditación por 100$ en 30 días.

Amigos míos, lo que es vendido y lo que está ligado al dinero es estúpido. Lo que tiene que ver con la posición , con la vanidad, la ostentación y el espectáculo, es una absoluta estupidez. Nunca es religión. No vayamos a llamarlo “religión” o “espiritualidad”, por el amor de Dios! Todas las ideas que encontramos en el mundo, las traemos también al campo espiritual, de este modo lo corrompemos.
A veces nos sentimos irritados cuando ocurren algunas cosas a nuestro alrededor. Al fin y al cabo la mente anhela el poder. Como queremos poder mundano en este mundo, también queremos poder espiritual en el terreno espiritual... Este deseo de poder permanece ahí. En realidad es solo el lienzo ( el terreno mundano o el reino del espíritu) que cambia, pero la pintura (el deseo de poder) permanece. Por consiguiente, por desgracia permanecemos igual para siempre y para siempre!

“ Quiero ser especial aquí en el mundo y allí en el campo de la espiritualidad. Quiero ser algo grande aquí y allí”. Vuestra grandeza es lo que os importa, pero no lo estáis llevando a cabo en este momento ( Como podéis cambiar o mejorar).

Por lo tanto, a pesar de nuestras estancias prolongadas aquí, no notamos ninguna mejora ni logramos ninguna paz de mente. Es debido a nuestro objetivo, nuestra meta ha sido solo la de la posición y el poder. Solo ha sido por la riqueza, la fama, la popularidad y las influencias.Por consiguiente, el escenario y los medios mundanos solo se aplicaron o transfirieron al campo espiritual. Y por eso, hay la misma experiencia y ninguna transformación.


Los ritmos respiratorios están ligados a la duración de la vida

Amigos míos, Bhagavan hizo unos comentarios el otro día, referente a los ejercicios respiratorios. Durante su charla del miércoles, ¿Qué dijo? Podemos vivir mucho si controlamos nuestra respiración. La duración de nuestra vida se incrementa por el control de la respiración. Los que respiran lentamente viven mucho. Dio ejemplos. Los que respiran muy rápido tienen su vida acortada.

Tomar el perro como ejemplo. Un perro que corre rápido va jadeando mientras avanza. Alguna gente es así incluso si no tiene ningún negocio por hacer. (risas) Parecen muy ocupados pero no tienen nada que hacer en absoluto. Por favor, os lo digo yo. Están ocupados y lo parecen porque encuentran felicidad en parecer “ocupados”. Se encuentran especiales al dar este aspecto de “ocupado”.

Pero miremos a Baba. ¿Quién puede estar más ocupado que Swami? ¿Puede alguien estar más ocupado que Bhagavan? ¿A caso parece ocupado? No, Él es muy pausado, muy tranquilo y totalmente relajado, como si no tuviera ningún trabajo que hacer. Pero en realidad, simboliza el trabajo. Él es trabajo sobre dos piernas. Su vida es trabajo, pero esta totalmente relajado.

No está preocupado por nada. Está totalmente libre de toda preocupación y ansiedad. Incluso dice, “ No sé lo que es la preocupación! Quiero probarlo. ¿A que se parece la preocupación? ¿A qué sabe?” Sí, esto es lo que dice! Por lo tanto amigos míos, para estar relajados no os muráis por respirar. Cuando la respiración se vuelve muy rápida, la vida es corta. Por otro lado, la serpiente respira muy lentamente, “muy lentamente” . Es por esto que la serpiente vive 100 o 150 años! Entonces, la ventaja del Pranayama o de los ejercicios respiratorios es que nos ayuda a vivir más tiempo.

Algunos aplican las enseñanzas de Sai como quieren, a su propia conveniencia. Todo el mundo empieza citando a Swami: “ Como dijo Swami....” “Él también dijo....” Así que veamos detalladamente que dijo. Los fragmentos no pueden ser el todo. Un segmento no puede ser la totalidad. Un pedazo no puede ser el todo. Vamos a tomar una vista integral, una vista global, de la totalidad, y no solo una vista fragmentada y segmentada.

Hace mucho tiempo, Swami hablo de otro punto, y como soy profesor, os lo debo contar. ¿Qué dijo Swami? “No deseen tener una larga vida. Eso no es importante. Los polos eléctricos tienen una muy larga vida. No es Deerga Jivitam, la vida prolongada, sino Divya Jivitam, la vida Divina lo que importa.”

La Sagrada Biblia dice que los arbustos espinosos y los cactus no sirven para nada, mientras que un lirio que florece por un día y luego se marchita y cae en la tarde, o la flor de jazmín que nos da una fragancia maravillosa, son más bellos que todos los cactus y arbustos espinosos de alrededor.

Esto es todo con respecto a los ejercicios respiratorios. Agradezco vuestras preguntas escritas en pedazos de papel así. Os aprecio y os doy las gracias. Las preguntas que hacen me ayudan mucho, porque hacen que mi memoria vaya hacia atrás en la literatura Sai y me recuerdan lo que dijo en anteriores ocasiones. Intento traer a mi memoria todo lo que leí en sus libros. Así que recordar que me estáis ayudado. Muchas gracias.


Simbolos y simbolismo.

Mañana es el gran festival de Sri Rama Navami. Es una fiesta importante. Sé que estoy hablando a un público de extranjeros, que no están totalmente familiarizados con la historia del Ramayana. Algunos tienen una idea de la historia. Mi trabajo aquí no es el de describir o narrar la historia completa. No, no soy un narrador de cuentos. Incluso si lo intentara lo haría muy mal. Las abuelas son las mejores narradoras de cuentos. Pienso que me queda algún tiempo para alcanzar la senilidad! (risas)

Como lo habéis escuchado en los discursos de Bhagavan pronunciados anteriormente, en ocasión del Sri Rama Navimi, os habréis fijado en ciertas ideas de filosofía Vedica expresadas. Quiero compartir algunas con vosotros esta mañana.

Una bandera nacional solo es un trozo de tela. Eso es todo. Pero rendimos homenaje a este pedazo de tela. Saludamos la bandera. Simboliza la nación, por lo cual la saludamos. De la misma manera un billete solo es un trozo de papel, tanto si es de 100$, de 500$, de 5 rs o de 100 rs. La moneda es solo papel. Pero el papel tiene un valor.

Muchos Cristianos y Católicos llevan una cadena con una cruz. Esta cruz tiene un valor. Puede estar hecha de madera, de plata, oro o diamantes. Si sois un devoto “estirado”, vais a por una de diamantes. Si sois un devoto rico, por una de oro. Pero una cruz es una cruz. El metal o la piedra pueden ser distintos, eso es todo. Vuestra vanidad es la que escoge que metal o que piedra. Por lo tanto, cuando nos encontramos con una cruz, nos inclinamos ante ella.

La cruz es el símbolo de la crucifixión. La cruz simboliza la agonía y el sufrimiento del Señor Jesús el Cristo para la humanidad. Fue el único Hijo de Dios que murió en la cruz para aliviar y redimir a la humanidad entera. La cruz es un símbolo de adoración. Ella representa la devoción. Es a ella que rendimos homenaje, ofrecemos nuestro saludo y nuestras humildes plegarias. Sin embargo, la cruz solo es un símbolo.

De igual manera, la historia de Rama está llena de símbolos. Esta llena de valores, representados por diferentes personajes con diversos papeles. Si solo la tomamos como una historia, no nos beneficiamos. Bhagavan nos dice repetidas veces, “ si tomáis el Ramayana solo como algo accidental o histórico, no le sacáis provecho.” Pero os beneficiaréis si lo tomáis como una epopeya. Está basado en valores, lo que significa que cada personaje tiene un valor.


Rama viene a restablecer el Dharma

Hablemos aquí de ciertos personajes. No voy a entrar en profundidad en la historia, lo cual no es importante en este momento de la discusión. Rama es el personaje principal, como lo indica el nombre de Ramayana. Rama es el nombre de Dios, el Señor encarnado. Según las Sagradas Escrituras, El Señor se encarna de vez en cuando para restaurar el Dharma o la rectitud. No viene para el establecimiento del Dharma porque el Dharma no puede ser establecido.

Algunos dicen que el Dharmoddharana es el “establecimiento del Dharma”. No, el Dharma no puede ser establecido. El Dharma es nato. Es un rasgo natural. El Dharma es espontaneo. Es latente e inmanente. No se transporta, importa o fabrica. Uno nace con él. ¿Cómo es eso?

El Dharma o la propiedad del fuego es de quemar. La cualidad de quemar del fuego no se la estoy poniendo. No, no hace falta añadírselo. El fuego no tiene que adquirirla. Ni ha necesitado seguir ningún entrenamiento para conseguir la capacidad de quemar. Quemar es la naturaleza misma del fuego. Por lo cual quemar es su Dharma. El hielo está frío. La frialdad del hielo no es adquirida ni es heredada o enseñada. Es su cualidad natural. Así que, Dharmoddharana significa “ la restauración del Dharma” y no es establecimiento del Dharma. Pienso que soy claro.

Ahora, Bhagavan añade otro punto. Es necesario leer la literatura Sai para comparar con las otras Escrituras Sagradas que tenemos, porque Swami nos lleva un peldaño más allá, donde todas las otras interpretaciones se han parado y el pensamiento humano se ha paralizado. Como Bhagavan es el último Avatar, venido en la “edad de la computadora y el Espacio”, No os ofrece el pasado “muerto”. El pasado está muerto y ya no está. El presente está lleno de vida. El futuro está inseguro. Por consiguiente, estamos viviendo con el Avatar en el presente, que es la vida misma.

¿Qué dice Él? Cuando no se practica el Dharma, Dios encarna para recordar a la gente que el Dharma ha de ser practicado y no solamente propagado. Hoy nos encontramos con que la religión es propagada, se hace publicidad de ella se vuelve un negocio. La religión se ha vuelto comercial. Por lo tanto lo que hace falta hoy es la práctica de la religión. Es por eso que el énfasis de Bhagavan Baba está puesto en practicar los principios de la religión, no solo propagarlos. En está línea de pensamiento, podemos mirar el personaje principal del Ramayana,el mismo Rama.

Dios encarna en la forma de Rama. Todos los personajes, todos los distintos papeles en el Ramayana son el símbolo o el signo de ciertos valores. No pensemos desde la perspectiva de la historia. No, no! Esta historia no es solo la mera conexión de incidentes y accidentes- Por favor no crean esto! Los personajes simbolizan ciertos valores. Dios encarna en la forma de Rama para practicar y demostrar las posibilidades de las virtudes más elevadas bajo la forma humana y la conducta.


Rama es una presencia, no una persona

Dejen que me concentre en unos cuantos puntos en esta línea de pensamiento. Rama no es solo una persona. Mañana vamos a celebrar el cumpleaños de Rama, llamado Sri Rama Navami. Celebrémoslo con plena consciencia del nacimiento de Rama, que no está fuera de nosotros sino dentro nuestro. Rama está en cada uno de nosotros, tanto hombres como mujeres. La clasificación de los hombres y mujeres esta establecida en el género, pero Rama representa el Alma. Rama es despertar. Rama es consciencia. Rama es Cósmico y universal. No es una mera personalidad. Rama es una presencia, no una persona.

Si cogéis a Rama como una persona es un drama. Pero no es un drama. Es una presencia! ¿De qué forma Rama es una presencia? Bhagavan dio una serie de discursos sobre el aspecto de Rama que está en cada uno, como consciencia, como despertar. Damos un bonito nombre a este Espíritu, Atma Rama. Atma Rama significa Rama como Alma. Rama como consciencia, Rama como despertar. Entonces mañana, cuando celebremos el cumpleaños de Rama, tenemos que estar consciente del hecho básico que Rama está en cada uno de nosotros, en lo profundo de nuestra consciencia como el principio Uno, universal y Cósmico.

La realización de este principio es el cumpleaños real de Ramachandra. Puede ocurrir cualquier día. No tenemos que esperar a este día especifico del año. ¿Cómo sucede? Esta es nuestra pregunta. Una vez que realizo que Rama es mi consciencia, que Él es mi despertar, este día es Rama Navami, la celebración del cumpleaños de Rama. ¿Cuándo ocurrirá? Cómo ocurrirá? Y ¿ Cómo es posible reconocerlo? ¿ Cómo realizarlo y experimentarlo? Estas son las cuestiones importantes que nos vienen a la mente inmediatamente, si consideramos esto seriamente.


La vida es una celebración.

No obstante, mucha gente no tiene tiempo de profundizar en este tema. Celebremos al exterior con todas las festividades y alegrías, con todas las preparaciones en casa! Sí, con todas las galletas y la distribución de dulces, ¡Que sea una gran celebración!

Pero la verdadera celebración es algo interno. La vida es una fiesta diaria, no solo en Sri Rama Navami. Cada momento es una celebración. Cada día lo es. Sri Rama Navami no es una fiesta especial. Cada día lo es. Cada momento es éxtasis. Por lo cual la vida es música y la vida es melodía. La vida es una celebración. La vida es una alegría y una danza. Esto es Sri Rama Navami.

El significado real de Rama nos habla de alegría. La palabra Rama significa bendición. Por lo cual el que tiene una cara seria es indigno de celebrar. El que no puede nunca sonreír no encaja en la historia de Rama. Así que no debemos ser ni indigno ni estar fuera de lugar. Tenemos que encajar perfectamente.

¿Cuándo podéis estar felices? ¿Cuándo podéis ser dichosos? ¿Cómo es posible que El Señor Rama pudiera ser feliz? ¿Por qué? ¿Cómo podía ser feliz? ¿Por qué puedo ser feliz? Rama podía ser feliz. Podía disfrutar del estado de dicha a causa de su total desapego y de su total renunciación. La renunciación es Vairagya y desapego es Upeksha. Esta es la clave para ser dichoso. El apego es sufrimiento, mientras que el desapego es una bendición. El apego es cautiverio, mientras que la renunciación es dicha. Así que el secreto para ser dichoso es el estar completamente desapegado y renunciar totalmente. Solo así se puede tener bienaventuranza. Este es el secreto que está detrás del estado de bienaventuranza como el Ramachandra.

Para apoyar esta declaración, os puedo dar un ejemplo. No quiero entrar en los detalles de la historia con todos los slokas o nombres de los personajes. La narración de esta historia, respaldada por los slokas Sanskritos, puede ayudarme a parecer erudito. Puede hacer que todos vosotros pensáis que soy un erudito. Pero no intento serlo. Solo intento haceros experimentar el mensaje de Sai, para que probéis la dulzura de la filosofía Sai. No tiene nada que ver conmigo.


La coronación de Rama está anunciada.

En esta historia, se anuncio solo con un día de antelación que Rama sería coronado rey del reino. Toda la gente quería que fuese su rey. ¿Por qué? Su padre Dasaratha, tenía una edad avanzada y estaba perdiendo la memoria.

En estos días, la gente tenia el sentido de la jubilación. (risas) Ahora nadie se quiere jubilar porque quieren dejar el mundo con “Honores del estado”. Esta es la razón por la cual el mundo político hoy se ha vuelto como lo dijo Samuel Johnson en su literatura inglesa hace mucho tiempo. Solo citaré a Johnson. Por favor no me culpéis! Son sus palabras.

Johnson es uno de los escritores más maravillosos de la literatura Inglesa. ¿Qué observo? ( si no os gusta su comentario, vaya a colgarse de su cuello, pero no me ataquéis!) “La política es el último recurso de los canallas” (risas) Esto es lo que dijo Johnson. Por favor vayan sobre su tumba y devuélvanlo a la vida, si podéis. Es la razón por la cual dijo esto, en estos días, la gente tenía algo de sensatez. Tenían algo de juicio para decir, “ Soy viejo, demasiado viejo para seguir en este puesto. Dejarme jubilarme.”

Por lo tanto, el padre, el Rey Dasaratha, estaba cansado y quería retirarse. Anuncio que Rama iba a ser el futuro rey. Todo el mundo aplaudió contento porque conocían las cualidades y virtudes de Rama. No hubo elección y no hubo competición. Todo el mundo conocía sus buenas cualidades. Nadie podía superarlo en virtudes y buen carácter. Rama siempre fue el símbolo, y la personificación perfecta del buen carácter. Nunca nadie pudo poner en duda su integridad.

Así que nadie contestaba a Rama. Hoy, si miramos en la TV la sesión parlamentaria, debemos sentirnos avergonzados. Pensamos, “ Esos son los que hemos elegido?” Pero debemos saber que cuando Rama fue anunciado como futuro rey, todo el mundo aplaudía y todos estaban contentos y felices al respecto.


Rama es dichoso en cualquier circunstancia

Al día siguiente, justo antes de la coronación, Rama fue avisado, “ No vas a ser rey. Tienes que irte al bosque y vivir allí durante catorce años.” Como lo describió el poeta y como Bhagavan nos lo contó repetidas veces, la sonrisa en el rostro de Rama permaneció igual. Estaba tan feliz por la tarde, cuando anunciaron que sería el futuro rey. Aún permanecía la misma sonrisa al día siguiente cuando le dijeron que se tenía que marchar al bosque por catorce años. Fue la misma felicidad. Este es el secreto del éxito. Este es el secreto del estado de mente de dicha. Solo el que está desapegado puede ser dichoso.

Supongamos que decís, “ Anil Kumar, has pasado el examen.” Estaría feliz. Os daría dulces. Si eso nos os bastara os daría una Coca o un Sprite. Pero por otro lado, si me decís, “ Has fallado el examen”, tendréis suerte si no os doy una bofetada! ¿Por qué? Es porque reacciono a la situación. Me vuelvo tenso y las circunstancias me afectan. Un hombre totalmente desapegado nunca reaccionaría o sería afectado. Las circunstancias, los objetos, la gente o cualquier situación nunca lo influenciarían. Es (y permanece) inmutable.

Así que el mismo nombre de Rama nos habla de dicha debido al total desapego y a la completa renunciación. Por lo tanto la celebración del cumpleaños de Sri Rama Navami representa el cultivo de este desapego. Tenemos que estar desapegados de los deseos, del poder, del reino, de las comodidades y del bienestar. No podemos encontrar un ejemplo mejor que el de Rama para esto.


Rama defiende la Verdad

El punto siguiente es que Rama defiende la Verdad. Nosotros también decimos la Verdad, pero nuestra Verdad está basada en las conveniencias y no en la convicción. Cuando nos conviene decimos la Verdad. Cuando no nos conviene, no nos importa proferir mentiras descaradas o permanecer en silencio. Por lo tanto, permanezco en silencio o me doy el gusto de mentir cuando no es conveniente decir la Verdad. Sin embargo cuando lo es y es en nuestro interés, decimos la Verdad. Pero la Verdad nunca está basada en la conveniencia. La Verdad está basada en la convicción y nunca en la conveniencia.

Un simple ejemplo: Alguien dice, “Vuestro padre hizo una promesa hace mucho tiempo. Debido a esta antigua promesa, ordena que os marches al bosque ahora. ¿Por qué seguís hoy una promesa que ha sido hecha hace tanto tiempo por vuestro padre a su mujer? No es necesario. Por otra parte hay algunas disposiciones legales.” ( Los abogados tienen bastante practica en estos días de tales casos en Estados Unidos! Allí cada abogado está ocupado.) Podéis preguntar a cualquier abogado y os dirá que la promesa hecha hace tanto tiempo no es valida hoy. Por ejemplo, si estáis en una casa 12 años, puede ser vuestra. El propietario tiene que irse. Todo esto por 12 años. Así que incluso las promesas tienen un factor tiempo limitado. “ Vuestro insensato padre hizo una promesa hace mucho tiempo, hoy no tenéis que cumplirla.” Este es un punto legal.

Hay un segundo punto legal. ¿Cuál es? “ Vuestro padre hizo la promesa a su mujer. Pero en ese lugar y en ese momento no había testigos. Por lo tanto ¿Quien es el testigo ahora? ¿Dónde está el testigo hoy? Por otro lado, justo ayer, con todo el mundo como testigo, vuestro padre os ha declarado rey! Esta es la última promesa , la más reciente, Mientras que la que hizo anteriormente esta caducada y también sin testigos. Esta promesa reciente, hecha solo ayer, es la valida, no la que se hizo con anterioridad hace tanto tiempo.”

Cualquier circular del gobierno os dirá que cualquier orden gubernamental anula todas las ordenes anteriores. Todas las órdenes anteriores se vuelven nulas y sin validez. Todas las ordenes de gobierno en cualquier lugar son así. De la misma manera, la última declaración hecha por el rey el día anterior- de instalar Rama como rey- es más valida.

Pero a Rama no le importa las conveniencias. No tiene sed de poder. Como no le interesa el poder, declaro, “ Si la promesa fue hecha hace mucho tiempo o no, o si es valida la última y invalida la anterior , no hablen de esto! Solo me agarrare a la Verdad. Esto es todo. Solo seguiré la orden de mi padre. Lo que dijo es la Verdad. Es a lo que hay que adherirse.”

Entonces, cuando celebramos el cumpleaños de Rama, significa tener la determinación o el compromiso de decir la Verdad y seguir la Verdad, de adherirse o de aferrarse a la Verdad, pase lo que pase- Que sea un trono o el bosque, el bienestar o la completa incomodidad, la conveniencia o todo lo contrario. Sri Rama Navami es la celebración de la Verdad. Sri Rama Navami es la observancia de la Verdad. Este es el segundo punto que quiero traer a vuestra atención.


La adherencia de Rama al Dharma

El tercer punto es que Sri Rama Navami, que es el nacimiento de Ramachandra, representa también el aferrarse a la practica del Dharma o a la rectitud, a la conducta correcta, y al establecimiento de códigos de conducta. Lo que significa que, Rama seguía el Dharma y Sathya (Verdad) como en las Escrituras Sagradas. Todo lo que hacía Rama era Dharmico. Estaba aprobado por el Dharma. Era correcto. Nunca era incorrecto.

Se dice lo mismo en la Sagrada Biblia: “ Soy la Verdad, soy el camino, y soy la vida.” Cuando la Biblia dice, “ Soy la Verdad”, este es el mismo principio de Verdad que el de Rama. Cuando la Biblia dice, “Soy el camino,” Este es el mismo Dharma. Por lo tanto, la vida de Rama fue Dharmica. Su vida fue una vida llena de rectitud y de conducta correcta.

Algunos podrían preguntar, “¿Por qué? ¿Cómo puedes decir esto?” Más adelante, en la historia del Ramayana, Rama manda a su esposa, su consorte, a un ashram en el bosque, para hacer honor al veredicto de la opinión pública. Catorce años más tarde, al volver a Ayodhya, cuando hubo una discrepancia en la opinión pública concerniente a la pureza de su mujer, la mando fuera, aunque era toda inocencia, para honrar a la opinión pública. Dio más valor a la opinión pública que a su satisfacción, su provecho o su seguridad personales. Valoro la opinión pública y por ello renuncio a la compañía de su mujer. Esto es Dharma.

Cuando la opinión pública os condena y decís, “ me someto al veredicto público,” esto es Dharma. Praja Vaaka Paripalana significa “ agarrarse a la opinión pública”. Así que Rama no solo siguió la orden de su padre, Pithru Vaaku Paripalana. Pero también se sometió al veredicto público y sacrificó su vida personal y su bienestar. Por lo cual, Rama no solo propugno el Dharma y Sathya, pero también Vairagya o la renunciación.


Rama es todo Compasión

Rama también propugna la compasión. ¿Qué tipo de compasión tuvo? La Sagrada Biblia dice, “Ama a tu prójimo con a ti mismo.”Aunque parece bastante simple, es muy difícil amar al prójimo. Puedo amar al mundo entero, pero no puedo amar a mi prójimo!(risas) El problema está solo con los vecinos. Puedo amar a la gente del Caribe, porque están a distancia, en un sitio lejano. Puedo amar a los de Venezuela porque nunca me los encontré. Puedo amar todos los de Guatemala porque nunca los he visto.

El problema con el vecino es que he de encontrármelo todos los días! El problema empieza al compartir el grifo de agua diariamente. Luego, porque vivimos en pisos por lo tanto compartimos el pasillo, el problema sigue, cuando tenemos que pasar por el pasillo a la vez. Así que “ Amar al vecino como a uno mismo” es la cosa más difícil del mundo a veces! Amar a toda la humanidad, en comparación, es muy simple y fácil!

Amigos míos, La compasión de Rama es lo mismo que el perdón. Compasión significa perdón. La compasión no es vengativa. La compasión no toma represalias o reacciona. La compasión perdona. Perdonar a vuestros enemigos, los que quieren acabar con vosotros o están listos para atacaros. Como dijo Jesús el Cristo, “ Padre, perdónalos porque no saben lo que hacen.” Jesús promulgaba la compasión. Ramachandra también lo hacía.

La compasión es un peldaño más alto que la bondad. La bondad está limitada, mientras que la compasión es oceánica. La compasión se siente hacia los animales, los árboles, las montañas, las flores y toda la naturaleza. Por lo tanto, la compasión es “ todo abarcante”. La bondad lleva a la compasión, y luego la compasión se funde y se pierde en el Amor Divino. El Amor es Divino. Entonces, la bondad os lleva a la compasión y la compasión os transporta a los más altos estados de Amor Divino. Amar y ser amado. Amar todo y servir todo. El Amor es Divino. Así que la bondad finaliza en Amor Divino y el Amor Divino empieza con la bondad. La compasión aparece entre los dos.


Rama da asilo al enemigo

Rama representa la compasión. Aquí está un ejemplo. Alguien del campo enemigo, llamado Vibhishana, vino hacia Rama y busco refugio en Él. Por favor entiendan que venía directamente del campo enemigo, del peor de los enemigos. Esta persona era el hermano del que secuestro a la mujer de Rama. Así que el mismo hermano del que secuestro a la mujer de Rama y se la llevo disfrazado viene a Rama en busca de refugio y de su perdón!

Rama estaba rodeado de muchísima gente allí. Uno de ellos aconsejo a Rama, “Échalo!” Este es un buen consejo porque este hombre venía directo del campo enemigo. Otra persona dijo, “ Echarlo? No! Nunca lo perdones. Nunca te fíes de este hombre porque la guerra empieza mañana. Tiene que haber venido aquí como espía para descubrir nuestra estrategia de guerra, para aprender cuales son nuestros planes para mañana, para ver nuestras tácticas de guerra y nuestras armas, para divulgar nuestros secretos. Cuidado! Todo esto es espionaje. Ha venido como agente secreto (CIA o CBI!) Sería mejor que lo mates!” Pero Rama dijo, “ Dejen que sea el peor de mis enemigos. Si implora mi perdón, le daré asilo.”

Por lo tanto, Sri Rama Navami promulga el perdón, la compasión y el Amor. El Amor Divino trasciende todas las diferencias y todos los rivales. Salda todas las cuentas entre nosotros. El perdón es infinito. No hay condiciones en el perdón como, “ Si te incorporas a mi partido te perdono.” No. No es así. La respuesta de Rama Fue, “ ¿Buscas asilo? Sí!” Se cabo el tema.


Swami nunca nos dejara ni nos olvidara

Bhagavan siempre dice, “ Si decís solo una vez “ te pertenezco”, nunca os abandonare”. Amigos míos, los devotos que no tienen la suerte de volver aquí con frecuencia, y también los devotos que están sumidos en la desgracia, permanecen en la memoria de nuestro Señor compasivo, Bhagavan Sri Sathya Sai Baba. ¿Sabéis lo que dice? “Nunca os abandonare incluso si vosotros me abandonáis. No os dejare incluso si me dejáis. Nunca os olvidare.”

Soy testigo de un tal incidente: Hace mucho tiempo, una persona vino a ver a Swami. Después de una ausencia de 20 años, estaba de nuevo sentado a mi lado! Ahora, si miro una fotografía hecha hace veinte años, ni siquiera puedo reconocer mi propia cara! En realidad nunca miro los viejos albumes porque no quiero ver la cara que tenía en estos días. Los albumes traen recuerdos y son nostálgicos, pero también a veces inquietantes. Están para que otros los miren, no para nosotros mismos, créanme!

Bueno, cuando este hombre vino después de un lapso de tiempo de veinte años, Bhagavan camino hacia el despacio y suavemente con una dulce sonrisa, como una madre preparada para encontrarse con su niño, su hijo, después de veinte años, con una clara muestra de interés, de sorpresa y alegría. No hubo ni un indicio de solicitarle una explicación.

Bhagavan se acerco a el y dijo, “ ¿Cómo estas, hijo mío! Cómo estas?” Lo llamo por su nombre! “ ¿Cómo están tus hijos, hace veinte años los vi a los dos, uno tenía entonces cinco años y el otro tres. Hoy, uno es ingeniero y el otro director de banco. ¿Cómo estas mi querido hijo?” Cuando Swami le dijo esto a este hombre, el cual había visto por última vez hace veinte años, lo hizo hablando de sus hijos en el día de hoy, con el mismo Amor y la misma afección, esto es la Divinidad!

Swami, hay gente que dice muchisimos disparates acerca de ti. ¿Qué puedo hacer? Puedo cerrar mis labios pero no mis oídos. Puedo permanecer con las manos quietas y las piernas cruzadas. Pero salvo que este sordo, ¿Cómo puedo cerrar mis oídos y parar de oír? La gente dice tantos disparates, ¿Qué puedo hacer?

¿Sabéis lo que Baba dijo? Dijo, “ Tienes oídos para oír, pero también tienes piernas para irte! (risas) Te puedes ir. Te he dado piernas, entonces ¿Por qué no te levantas y te vas? ¿Por qué culpas a tus oídos?”

Dios es tan compasivo. Nunca te hace reproches. “ Swami! He cometido todos los pecados!” “ Bhagavan, en el pasado hice errores imperdonables.” “Bhagavan te he sido infiel!” “ Swami, no soy sincero contigo!” “ Swami, he pecado! Te he desobedecido!” Pero, ¿Cómo reacciona Bhagavan? “ Bangaru! ( un simpático nombre que Swami utiliza, que significa “Oro”) El pasado, pasado está. No te preocupes del pasado. No hables del pasado. De ahora en adelante, se bueno.”

Sí, dar y olvidar es Bhagavan Baba, Él es el mismo Señor Ramachandra. Por lo cual, cuando celebramos Sri Rama Navami, es también la celebración del perdón. Es una celebración de dar algo a los demás – una celebración de sacrificio, de renuncia, desapego y bienaventuranza.


Rama es lo ideal incluso para su enemigo

Otra lección dada por Rama es como ser un “enemigo ideal”. Esto exige mucha especialidad. La historia es esta: Los últimos días de Ravana, el peor de los enemigos de Rama, se estaban acercando. Ravana estaba a punto de morir. Cuando yacía en su lecho de muerte, Rama llamo a su propio hermano, Lakshmana, y le pidió de ir a ver a Ravana, su enemigo, que estaba muriéndose. ¿Por qué? “ Ravana es un hombre mayor. Es un gran devoto y un gran administrador. Aprende unas cuantas lecciones de administración de el. Ves a verle.”

Mando a su propio hermano a su enemigo! Sí! Nosotros humanos decimos, “ ¿Cuándo vamos a oír la noticia de su muerte? ¿Cuando lo van a aniquilar?” Pero así es Rama, manda a su propio hermano para que aprenda unas cuantas lecciones de política, ciencia y administración. Sí, encuentra buenas cualidades incluso en una mala persona. En cambio, somos “tan excelentes” (dicho sarcásticamente) que encontramos malas cualidades incluso en la buena gente! Somos justo todo lo contrario. Por lo tanto, Sri Rama Navami es la celebración de encontrar el bien en todo, incluso en las cosas malas, y de encontrar cosas positivas incluso en las situaciones negativas.

¿Qué pasa con Ravana, su enemigo, ¿cómo se comporto? Su propia nuera vino y se puso a llorar. “ Oh, tío! Mi marido murió! El campo adverso lo mató. Quiero ver su cuerpo muerto.” Ravana, el suegro, dijo, “ Ves y ve el cuerpo!” Ella contestó, “ Pero, tío, ¿estaré a salvo? Soy una mujer bonita. Si voy al campo enemigo, ¿Qué me pasara? Es medianoche!”

¿Qué dijo Ravana, el peor de los enemigos de Ramachandra? “ Nada te ocurrirá. Te lo garantizo! Rama puede ser enemigo, pero no es un mujeriego! Está reputación me pertenece a mi! (risas) Este a sido mi papel. Estarás segura en el campo de Rama. Deberías ir allí.” Ver que enseñanzas ideales hay en el Ramayana!


Sathya y Dharma ejemplificados

Sri Rama Navami no es un festival común. Bhagavan Baba es el mismo Rama. Todo lo que dice es Sathya, La Verdad. Todo lo que hace es Dharma, Rectitud . El tipo de sentimiento que nos confiere y nos concede es Paz, Shanti. La relación entre nosotros es Prema o Amor Divino. Bhagavan Baba establece un ejemplo, cómo liderar una vida virtuosa.

La vida de Rama es una ejemplificación de Sathya y de Dharma. Así que igual que celebramos el cumpleaños de Rama mañana, estamos celebrando el de Baba también. El cumpleaños de Rama no es distinto del de Baba. Los cumpleaños de Rama y de Baba no son diferentes de nuestro propio cumpleaños. El cumpleaños de cada uno y de todos nosotros es el cumpleaños de Rama – Esta es la vida consciente!

En realidad, hay muchas y muchas cosas que se podrían decir. Pero sé que tenéis que hacer las líneas para el Darshan de la tarde bajo el sol caluroso y abrasador. Vosotros, la gente que hacen las filas y esperáis a nuestro Señor, sois realmente los devotos, no la gente como nosotros que entramos al último momento y ocupamos los sitios de los VIP. Por favor tómenlo por mi- Swami piensa mucho en vosotros! No estoy exagerando, amigos míos. No tengo que exagerar y no tengo que halagaros.

La corte Suprema de Justicia vino hace mucho tiempo para la inauguración de la Universidad. El Chandra Chud de Justicia miro todos los edificios y los pisos de aquí y dijo, “ Swami, ¡que bellos edificios hay aquí! Están todos alrededor dando cobijo y alojamiento a mucha gente. Son magníficos edificios!”

¿Sabéis lo que Baba le contó? “ ¿Donde están mis devotos? Mis devotos duermen bajo los árboles. ¿Donde están mis devotos? Viven ahí en los sheds. Hacen largas colas durante horas bajo el sol caliente, esperándome.” Sai es para tí y Sai es para mi. Es nuestro más compasivo Señor!

Que Sri Rama Navami os traiga las más nobles y las más altas cualidades, tal y como están ejemplificadas, personificadas y idealizadas en la vida de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba.

Que el festival sea una bendición para cada uno de nosotros. Que os lleve a las altas esferas de los cielos espirituales.


Que Bhagavan este con vosotros para siempre jamas.


Jai Sai Ram


Anil Kumar termino su charla con un Bhajan.


OM ASATOMA SADGAMAYA

TAMASOMA JYOTIRGAMAYA

MRTYURMAYA AMRTAMGAMAYA


LOKA SAMASTHA SUKHINO BHAVANTU

LOKA SAMASTHA SUKHINO BHAVANTU

LOKA SAMASTHA SUKHINO BHAVANTU


OM SHANTHI SHANTHI SHANTHI


Sai Ram! Muchas gracias!



OMSAIRAMMM...


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April 1st, 2001

Pranayama and Ram Navami

Sai Ram

With Pranams at the Lotus Feet of Bhagavan,

Dear Brothers and Sisters!

Pranayama or Breathing Exercise

I have two pieces of paper with questions on them here on the table in front of me. As you anticipate and expect answers, it is my duty to respond. The first question is: "Can you talk briefly on what Swami spoke about last Wednesday?" The second slip has the same question. Though there are two pieces of paper, the question is one and the same. So I will proceed to answer with my immediate response.

Breathing exercise is something special. It is unique and it is also spiritual. Before I go into the details, let me make one point clear. Breathing exercise is called Pranayama. Prana is life. The breathing process is the life-sustaining principle. It is the respiratory process, the process of breathing in and breathing out, the process of inhalation and exhalation. Pranayama refers to the breathing process.

Before I speak to you about Pranayama, let me make it very clear at the outset (and I'm not tired of repeating it many times) that everything which I have been speaking here is based on Sai teachings, His message and His literature. Nothing is my own and nothing is fabricated because I am not capable of it.

Bhagavan said very clearly in the Dhyana Vahini, which His own composition, that Pranayama or breathing exercise should only be done under the care, guidance and supervision of an expert, a realized soul, or a highly experienced person. If we try it out on our own, or go to a person who himself has no idea or spiritual upliftment, we will end up in the hospital. We will ruin our lungs and we will get a nervous breakdown. Ultimately, one may also turn mad or go insane. So, Pranayama, or breathing exercise is such a scientific, technical, and sensitive process that it needs an expert for guidance.

In the Dhyana Vahini, Bhagavan says that instead of Pranayama, there is a very easily available process 'right at your doorstep'. It has no restrictions and regulations. It has no time limitations and no dietary regulation. It has no space and time barriers. It can be done anywhere, any time and any day. It is the easiest and most convenient method, not requiring supervision and guidance. It doesn't need an expert, money or training. That process is Bhajans, the repetition of God's Name, the chanting of God's Name, the singing of His Glory. It is so comfortable, so easy and so cheap to do. You don’t need to invest or involve yourself with people. Plus, as it is not strenuous, you don’t need to pass through any stress or strain. And the result is guaranteed!

However, our ego will not like such simple, easily available things. The ego or mind has the tendency to achieve. The mind always wants to achieve and be special. The mind expects to be unique. It is like this: If I'm ordinary, my mind is unhappy. If I'm simple, my ego is affected. I want to be something admirable; I want to be something unique. I want to be special. I want to be chosen and have preferential treatment.

This is nothing but vanity and puffed-up ego. If we go about with that attitude, we may be far away from true spirituality for a couple of lives to come! In fact, spirituality means to be ordinary and simple. Spirituality is simplicity. Spirituality is a preference and not a choice.

Choice or Preference

What is choice and what is preference? Choice and preference - though they look like synonyms, they are neither synonyms nor anonyms. There is a subtle difference between a preference and a choice. Here is a simple example: "I prefer coffee. But even if you offer me tea, I don’t mind." This is preference. Or, "I prefer vanilla ice cream. But even if you offer me chocolate, it doesn’t matter. I can certainly go along with it." So, preference means that you prefer something. But when it is not available, you will still remain happy and adjust to what is available.

Choice is something different. "I want coffee." "Sorry, Sir. It is not available." "Thank you." "Sir, would you like to have tea?" "I'm sorry, no." So with a choice, you are not happy with the substitute offered, whereas with a preference, you are happy even with the alternative. I think this is clear.

So, spirituality is preferential, but not a choice. Choicelessness is religion. "I want everybody to recognize and treat me as special and unique." This is irreligious. This is not spiritual. Mountains never say, "We are special." Even though you may call them special, they will never say, "I am special." The ocean will never say, "I am extraordinary." The sky will never say, "I'm unusual." The wind will never say, "I am exceptional."

Try to be exceptional, unusual, and unique. This is nothing but vanity. It is nothing but the manifestation and expression of ego. Until it is gone, we are not even in the nursery school of spirituality. We are not even at the kindergarten level yet. extraordinary." The sky will never say, "I'm unusual." The wind will never say, "I am exceptional."

Try to be exceptional, unusual, and unique. This is nothing but vanity. It is nothing but the manifestation and expression of ego. Until it is gone, we are not even in the nursery school of spirituality. We are not even at the kindergarten level yet. extraordinary." The sky will never say, "I'm unusual." The wind will never say, "I am exceptional."

Try to be exceptional, unusual, and unique. This is nothing but vanity. It is nothing but the manifestation and expression of ego. Until it is gone, we are not even in the nursery school of spirituality. We are not even at the kindergarten level yet. Only the one who is simple, ordinary, and common is fit to enter into the gates of the school of spiritual learning.

There are Three Steps in Breathing Exercise

Therefore, my friends, I don’t want to evade the question about proper breathing techniques. Let me tell you what Bhagavan said in His Wednesday talk. He said this: "In breathing exercise, in Pranayama, there are three steps. The first step is inhalation - you breathe in. The second step is to hold, arrest, or stop your breath. And the third step is exhalation or breathing out."

So we have three steps: Inhalation, holding the breath, and exhalation. Purakam - you inhale; Kumbhakam, you stop or hold it. Rechikam, you exhale. So, Purika, Kumbhakam, Rechakam are the three Sanskrit words for the breathing process.

Don’t worry about these words. They are not important. The essence of beautiful things can never be conveyed adequately with words. The most special things can never be expressed in any language. Language and words are inadequate to convey the depth of feeling. When words fail, emotions begin. When language flops, sentiment expresses. When expression fails, experience manifests. So let us not worry about the words, the juggling of words. The content is more important.

So, what does Bhagavan say about that? The time that you take to breathe in must be the same time as you take to arrest or hold your breath. And the time that you arrest or hold the breathing process - when you stop the air flowing inside - that time should be the same as the time you take to exhale. It means that all the three steps (the inhalation, the retention and the exhalation) must take the same or equal time. For example, if you take a couple of seconds for inhalation, you should take the same time (a couple of seconds) for retention and again the same time (a couple of seconds) for exhalation. This is called the control of breath or Pranayama.

I think that this is clear, isn't it? Please let me know. I now have completed thirty-nine years of service as a teacher. If I fail in my duty as a teacher, then life is not worth living! If it is a case of failure, perhaps I can try to be a better teacher in the next life! (Laughter)

Pranayama Helps Spirituality

Another point in Dhyana Vahini is this: Bhagavan mentions how Pranayama helps you spiritually. Bhagavan explains very clearly that by doing this controlled breathing exercise - that is, by controlling your breath as described above - the thought-flow is arrested and controlled, and it finally stops. When the flow of thoughts stops, the mind disappears. When the mind disappears, I become egoless. Mind is ego. Mind is thought. When thoughts are gone, there is no more trace of ego. So, I am egoless, I am in a 'no-mind' state. It is not a 'never-mind' state! (Laughter) I am in a 'no-mind', egoless, thoughtless (or thought-free) state.

Then what happens? First, it becomes easy to concentrate. Then, it becomes easy to contemplate. And finally, it becomes easy to meditate. So, concentration, contemplation and meditation are the three steps you can reach and achieve through the help of this breathing exercise. Thus, spirituality - meaning, concentration, contemplation and meditation - becomes easier.

As you do the breathing exercise of Pranayama as explained by Bhagavan, we should concentrate on the tip of the nose. When you concentrate like this on the tip of the nose and practice the breathing exercise of Pranayama, you can easily concentrate and more easily contemplate.

Then Meditation Just ‘Happens’

Meditation 'happens'. Please understand that 'happening' is different from 'doing' and different from making any effort. So, meditation just 'happens'. You can't 'do' meditation. You need not make any effort to meditate. Meditation is a 'happening'. It means that when once you concentrate and then contemplate, meditation just 'happens' spontaneously. This means that when once all the ingredients are mixed, for example, when the sugar and the flour are mixed, the sweetness will naturally 'happen'. Sweetness will appear in the mixture. You taste sweetness there. You didn't add or mix in sweetness separately. Sweetness is the final result. Am I clear? Similarly, meditation is the ultimate result. Meditation just 'happens'.

So, meditation is a 'happening'. However, when you think that meditation is an act or that meditation is an effort, it becomes a business. Meditation is a business if it is done out of your own effort. That’s the reason why we find advertisements in metropolises advertising, "Meditation classes for 30 days, only $100". Oh, I see! Meditation is so simple, and only for $100 within 30 days! Then all sages, saints and aspirants, who spent decades and decades in seclusion, must have been dunces! They must have been fools to remain in solitude and live only on tubers and leaves and fast for prolonged periods! (Laughter) No, you cannot buy meditation for $100 in 30 days.

My friends, that which is sold and that which is linked with money is idiotic. That which is connected with position and that, which has got to do with vanity, pomp and show, is utter stupidity. It is never religion. Let us not call it 'religion' or 'spirituality', for heaven’s sake! All the ideas we find in the world, we are bringing them to the spiritual field also, and thereby polluting it.

Sometimes we feel irritated when we find certain things happening around us. After all, the mind craves power. As we want worldly power there in the world, so we want spiritual power here in the spiritual realm. That desire for power is still there. It is only really the canvas (the realm of the world or the realm of the spirit) that changes, but the painting (the desire for power) remains the same. Therefore, we unfortunately remain unchanged forever and forever!

"I want to be special there in the world and here in the field of spirituality. I want to be something great there and here." Your greatness is what is important to you, but not what you actually accomplish (how you may change or improve). Therefore, in spite of our prolonged periods of stay here, we do not notice any improvement nor do we achieve any peace of mind. This is because our target, our objective has been only for position and power. It has been only for wealth, fame, popularity and influence. Therefore, the worldly scene or ways are just applied or transferred to the spiritual field. And hence, there is the same experience and there is no transformation at all.

Breathing Rates Are Linked with the Life-Span

Therefore, my friends, Bhagavan made a few remarks the other day, commenting on the breathing exercise. In the course of His Wednesday talk, what did He say? We can live long if we control our breath. Our life span increases by breath control. Those who breathe slowly live long. He gave examples. Those who breathe very fast, their lives are cut short.

Take the dog as an example. A dog that runs fast is gasping for breath as it busily runs along. Some people are like that, even without having any business to do. (Laughter) They appear to be busy, but they have no business to do at all. Please take it from me. They find themselves busy and they look so busy because they find happiness in appearing 'busy'. They find themselves special in giving that 'busy' appearance.

But let us look at Baba. Who can be busier than Swami? Can anyone be busier than Bhagavan? But does He look busy? No, He is very leisurely, very calm and totally relaxed, as if He has no work at all to do. But in fact, He symbolizes all work. He is all work on two feet. His life is all work, but He is utterly relaxed.

He is not bothered by anything. He is totally free from worry and anxiety. He even says, "I don’t know what worry is! I want to taste it. How does worry look? How does worry taste?" Yes, that’s what He says! So my friends, to be relaxed, don't gasp for breath. When breathing becomes so fast, life is short. On the other hand, the snake breathes very slowly, 'dead slow'. Because of that, the snake lives for 100 to150 years! So, the advantage of Pranayama or breathing exercise is that it helps us to live longer.

Some people apply Sai teachings as they like, for their own convenience. Everyone starts quoting Swami: "As Swami said…" "He also said…" So, let us know in full what He said. Fragments cannot be the whole. A segment cannot be the total. A piece cannot be the whole. So let us have a holistic view, an over-all view, the totality, and not a fragmented or a segmented view.

Long ago Swami spoke of another point, and as I am I teacher, I must tell you. What did Bhagavan say? "Do not wish for a long life. It is not important. Electric poles have a very long life. It is not Deerga Jivitam, prolonged life, but Divya Jivitam, Divine life that is important."

The Holy Bible says that thorny bushes and cacti are useless, whereas a lily blossoms for a day and then withers and falls down by evening. Or, a jasmine flower gives us a beautiful fragrance, which is more beautiful than all the cacti and thorny bushes around.

So that’s all with regard to the breathing exercise. I appreciate your questions written on pieces of paper like this. I appreciate you and thank you very much. The questions you ask are very helpful for me because my memory will then go back to Sai literature and I recall what He has said on earlier occasions. I try to bring back to memory all I read in His books. So you are helping me remember. Thank you very much.


Symbols and Symbolism

Tomorrow is the great festival of Sri Rama Navami. It is an important festival. I know that I'm speaking to an audience of mainly foreigners, who are not totally and completely familiar with the story of the Ramayana. Some may have some idea of the story. My job here is not to describe or narrate the whole story. No, I'm not a storyteller. Even if I tried to do that, I would be a very poor performer. Grandmothers are the best storytellers. I think I still have some more time to grow in senility! (Laughter)

As you listen to Bhagavan’s discourses delivered earlier on the occasions of Sri Rama Navami, you will notice certain Vedantic philosophical ideas expressed. I want to share a few of them with you this morning.

A national flag is just a piece of cloth. That’s all. But we honor that piece of cloth. We salute the national flag. It symbolizes the nation, so we salute it. Similarly, a currency note is just a piece of paper, whether it is a $100 note, a $500 note, a Rs. 5 note or a Rs.100 note. Currency is just paper. But the paper has a value.

Many Christians and Catholics wear a chain with a cross. That cross has a value. It may be made of wood, silver, gold or diamonds. If you are a 'posh' devotee, you go for diamonds. If you are an affluent devotee, you’ll go for gold. But a cross is a cross. The metal or gems may be different, that's all. Your vanity will choose which metal or stones. So when we come across a cross, we bow before it.

The cross is a symbol of the crucifixion. The cross symbolizes the agony and suffering of the Lord Jesus Christ for all of humanity. He was the only Son of God, who died on the cross to relieve and redeem the entire humanity. The cross is a symbol of adoration. The cross represents devotion. The cross is that to which we offer our obeisance, salutations, and humble prayers. However, the cross is only a symbol.

Similarly, the story of Rama is full of symbols. It is full of values portrayed by different characters acting in different roles. If we take it only as a story, we are not benefited. Bhagavan tells us repeatedly, "If you take Ramayana as just accidental or something historical, you will not be profited." But you will be benefited if you take the Ramayana as an epic. It is value-based, which means that every character has a value.

Rama Comes to Restore Dharma

Let me speak of certain characters here. I will not go into the depth of the story, which is not that important right now in this discussion. Rama is the main character, as the name Ramayana tells you. Rama is the name of God, the Lord Incarnate. As per the Scriptures, the Lord incarnates from time to time for the restoration of Dharma or Righteousness. He does not come for the establishment of Dharma because Dharma cannot be established.

Some people say that Dharmoddharana is 'the establishment of Dharma'. No, Dharma cannot be established. Dharma is inborn. It is a natural trait. Dharma is spontaneous. Dharma is latent and immanent. It is not transported, imported, or manufactured. One is born with it. How is this?

The Dharma or property of fire is to burn. I am not putting the burning quality to the fire. No, you do not have to add it. The fire does not have to acquire it. It has not undergone any training to get the capacity to burn. Burning is the very nature of fire. So, to burn is its Dharma. Ice is cold. The coolness of ice is not acquired nor is it inherited or taught. It is its natural quality. So, Dharmoddharana Dharmoddharana means 'the restoration of Dharma' means 'the restoration of Dharma' and not the establishment of Dharma. I think that I am clear.

Now Bhagavan adds another point. It is necessary to read Sai literature to compare with our other Scriptures because Swami takes us a step beyond, where all the other interpretations have stopped and all human thought has come to a standstill. As Bhagavan is the latest Avatar, coming in the 'Computer and Space Age,' He will not give you the 'dead' past. The past is dead and gone. The present is alive with life. The future is unsure. Therefore, we are living with the Avatar in the present, which is Life itself.

What does He say? When Dharma is not practiced, God incarnates to remind people that Dharma has to be practiced, and not merely propagated. Today we find religion is being propagated and publicized and made into a business. Religion has become commercial. Therefore, what is needed today is the practice of religion. So the emphasis of Bhagavan Baba is on practicing the principles of religion, not merely propagating them. In that line of thought, we can look at the main character of the Ramayana, Rama Himself.

God incarnated in the form of Rama. All characters, all different roles in the Ramayana are the symbols or the signs of certain values. Let us not think from the perspective of history. No, no! This story is not merely a connection of incidents and accidents - please do not believe that! The characters symbolize certain values. God incarnated in the form of Rama to practice and demonstrate the possibility of the highest of virtues in human form and conduct.

Rama is a Presence, Not a Person

Let me concentrate on a few points along this line of thought. Rama is not just a person. Tomorrow we are going to celebrate the birthday of Rama, called Sri Rama Navami. Let us celebrate it in full awareness of the birth of Rama, who is not outside us, but rather is within us. Rama is in every one of us, men and women alike. The classification of men and women is based on gender, but Rama represents the Spirit. Rama is awareness. Rama is consciousness. Rama is cosmic and Rama is universal. Rama is not merely a personality. Rama is a presence, not a person.

If you take Rama as a person, it is a drama. But it is not a drama. He is a presence! In what way is Rama a presence? Bhagavan gave a series of discourses on this aspect of Rama being in everyone as consciousness, as awareness. He gave a beautiful name to that Spirit, Atma Ram. Atma RamAtma Ram. Atma Ram. Atma Ram means Rama in spirit, Rama as consciousness, Rama as awareness. So tomorrow, when we celebrate Rama’s birthday, we have to be aware of the basic fact that Rama is in every one of us, deep in our consciousness as the one universal and cosmic Principle.

The realization of that Principle is the real birthday of Ramachandra. Any day it can happen. We don't have to wait for that particular birthday of the year. How does it happen? That is our question. Once I realize that Rama is my consciousness, that Rama is my awareness, that day is Rama Navami, the celebration of Rama’s birthday. When will it happen? How does it happen? And how is it possible to recognize it? How to realize and experience it? These are the important questions, which come to our minds immediately if we are really serious about it.

Life is a Celebration

However, many people don’t have time to go that deeply into the subject. Let us celebrate outside with all the festivities and gaiety, with all the preparations at home! Yes, with all the cookies and the distribution of sweets, let it be a grand celebration!

But the true celebration is something within. Life is a daily celebration, not merely on Sri Rama Navami. Every moment is a celebration. Every day is a celebration. Sri Rama Navami is not a special festival. Every day is a festival. Every moment is ecstasy. So, life is music and life is a melody. Life is a celebration. Life is joy and life is a dance. That is Sri Rama Navami.

The very meaning of Rama speaks of cheerfulness. The very meaning of the word Rama is blissfulness. So the one with a serious face is unfit to celebrate. The one who can never smile is a misfit in the story of Rama. So we should not be unfits and misfits. We should fit exactly!

When can you be happy? When can you be blissful? How is it possible that Lord Rama could be happy? Why? How could he be happy? Why can't I be happy? Rama could be happy. He could enjoy a blissful state because of total detachment and total renunciation. Renunciation is Vairagya and detachment is Upeksha. That is the key to being blissful. Attachment is misery, whereas detachment is bliss. Attachment is bondage, while renunciation is bliss. So, the secret to being blissful is to be totally detached and completely renounced. Only then we can be blissful. That is the secret behind being in a blissful state like Ramachandra.

In support of this statement, I can give one example. I won’t go into the details of the story with all the slokas or names of the characters. The narration of this story, supported by Sanskrit slokas, may help me to look scholarly. It may help me to make everyone of you believe that I'm a scholar. But my effort is not to be scholarly. My attempt is just to make you experience the Sai message, to make you taste the sweetness of Sai philosophy. It has nothing to do with me.

Rama's Coronation Is Announced

In this story, it was announced just one day before that Rama was going to be coronated and he was going to be the king of this kingdom. All the people wanted him as their king. Why? His father, Dasaratha, was advanced in years and was losing his memory.

In those days, people had some sense to retire. (Laughter) Now no one wants to retire because they want to leave the world with 'state honors'. That’s the reason why the political field today has become what Samuel Johnson spoke of in his English literature long ago. I will just quote Johnson. Please don’t blame me! They are his words.

Johnson is a most wonderful writer of English literature. What did he observe? (If you don't like his comment, go and pull on his collar, but don't attack me!) "Politics is the last resort for scoundrels."." (Laughter) That is what Johnson said. Please go to his grave and bring him back to life, if you can. That’s the reason why I said that, in those days, people had some sanity. They had some sense to say, "I am old, too old to continue in this position. Let me retire."

So the father, King Dasaratha, was tired and wanted to retire. He announced that Rama was going to be the future king. Everybody applauded happily because they knew the qualities and qualifications of Rama. There was no election and no contest. Everyone knew of his fine qualities. No one could excel him in virtues or good character. Rama has always been the very symbol, the perfect personification of good character. Nobody could ever challenge his integrity.

So, nobody challenged Rama. Today, if we look at our Parliament during the sessions on TV, we must feel ashamed. We may feel, "Are these the people we elected?" But we should know that when Rama was announced as the future king, everybody applauded and all were cheerful and happy about it.

Rama is Blissful in all Circumstances

On the next day, just before the coronation, Rama was informed, "You are not going to be the king. You shall go to the forest and live there for fourteen years." As the poet describes it, and as Bhagavan tells us repeatedly, the smile on Rama's face remained the same. He was so happy in the evening, when it was announced that he would be the future king. Yet the very same smile was there the next day when he was told to go to the forest for fourteen years. It was the same happiness. That is the secret of success. That is the secret of a blissful state of mind. Only the one who is detached can be blissful.

Supposing you say, "Anil Kumar, you passed in the examination." I will be very happy. I will give you sweets. If you are not happy with that, I will give you a Coke or a Sprite. But, on the other hand, if you say, "You failed in the examination," you’d be lucky if I didn't slap you! Why? It is because I react to the situation. I become tense and am tossed around by circumstances A totally detached man will never react or be affected. Circumstances, objects, people or any situation will never influence him. He is (and remains) unaffected.

So, the very name of Rama speaks of bliss because of his total detachment and complete renunciation. Thus the Sri Rama Navami birthday celebration represents the cultivation of this detachment. We should be detached from desire, power, kingdom, conveniences, and comforts. We cannot find a better example than Rama for this.

Rama Stands for Truth

The next point is that Rama stands for Truth. We also speak Truth, but our Truth is based on convenience and not on conviction. When it is convenient, we speak the Truth. When it is not convenient, we don’t mind uttering blatant lies or remaining silent. So I remain silent or indulge in lying when it is inconvenient to tell the Truth. But, when it is convenient and in our interest, we speak the Truth. But Truth is never based on convenience. Truth is based on conviction and never on convenience.

Here is a simple example: Somebody said, "Your father made a promise so long ago. Due to that promise of so long ago, he is ordering that you have to be sent to the forest now. Why do you follow today a promise given by your father to his wife so long ago? It is not necessary. On the other hand, there are some legal provisions." (Attorneys have had enough practice in such cases nowadays in USA! Every attorney is busy there.) You can ask any lawyer and they will tell you that the promise given long ago is not valid today. For example, if you continue to stay in a house for 12 years, you can own it. The owner will have to go away. All it takes is twelve years. So, even promises have got some time factor limitations. "Your foolish father gave a promise long ago, so you don’t have to follow it today." That is one legal point.

Then there is a second legal point. What is it? "Your father gave the promise to his wife. But at that time and place, there was no witness there. So, who is the witness now? Where is the witness today? On the other hand, just yesterday, with everybody as the witness, your father declared you as the king! This is the latest, most recent promise, whereas the promise given long ago is very outdated as well as unwitnessed. This recent promise, given only yesterday, is the valid one, not the one made previously, so many years ago."

Any government circular will tell you that any new government order cancels all the previous orders. All earlier orders become null and void. All government orders everywhere are like that. Similarly, the previous day's latest declaration by the king - to have Rama installed as the king - is more valid.

But Rama is not for conveniences. He has no thirst for power. As he has no interest in power, he declared, "Whether the promise was given long ago or not, or whether the latest one is valid and the previous promise is null and void, don’t speak of it! I’ll hold on only to Truth. That is all. I will only follow my father’s command. What he said is Truth. That is what has to be adhered to."

So when we celebrate Rama's birthday, it stands for the determination or pledge to speak Truth and follow Truth, to hold and cling on to Truth, come what may - be it a throne or a forest, comfort or utter discomfort, convenience or total inconvenience. So Sri Rama Navami is the celebration of Truth. Sri Rama Navami is observance of Truth. That is the second point, which I want to bring to your attention.

Rama's Adherence to Dharma

The third point is that Sri Rama Navami, which is the birth of Ramachandra, also stands for adherence to the practice of Dharma or Righteousness, righteous conduct, and established codes of conduct. That means, Rama followed Dharma and Sathya (Truth) as per the Scriptures. Whatever Rama did was Dharmic. It was approved by Dharma. It was righteous. It was never unrighteous.

The same thing is said in the Holy Bible: "I am the Truth, I am the Way, and I am the Life." When the Bible says, "I am the Truth," this is Rama’s same principle of Truth. When the Bible says, "I am the Way," it is this same Dharma. So, Rama’s life was Dharmic. His was a life full of righteousness and righteous conduct.

Some might ask, "Why? How can you say that?" Later on in the story of the Ramayana, Rama sends his wife, his consort, away to an ashram in the forest in order to honor the verdict of public opinion. Fourteen years later, after returning to Ayodhya, when there was a clash in public opinion regarding the purity of his wife, he sent her away, though she was all innocence, in order to honor public opinion. He gave more value to public opinion than to his personal comfort, gain, or security. He valued public opinion and thereby forfeited his wife's company. That is Dharma.

When public opinion condemns you and you say, "Yes, let me bow down to the public verdict," that is Dharma. Praja Vaaka Paripalana Praja Vaaka Paripalana means 'holding on to the public opinion'. So Rama not only followed the father's command, Pithru Vaaku Paripalana. But he also bowed down to the public verdict and sacrificed his personal life and comfort. So, Rama not only stands for Dharma and Sathya, but also for Vairagya or renunciation.

Rama is All Compassion

Rama also stands for compassion. What sort of compassion did he have? The Holy Bible says, "Love thy neighbor as thyself." Though it sounds simple enough, it is very difficult to love the neighbor. I can love the whole world, but I cannot love my neighbor! (Laughter) The problem is only with the neighbors. I can love people in the West Indies, because they are at a distance in a far-off place. I can love all those from Venezuela because I never meet them. I can love all those from Guatemala because I don’t see them.

The problem with the neighbor is that I have to see him everyday! The problem begins with sharing the daily tap water. Then, because we live in flats and therefore share the same corridor, the problem continues, as we have to move along the same corridor together. So, to "Love thy neighbor as thyself" is the most difficult thing in the world to do sometimes! To love the whole of humanity, in comparison, is very simple and easy!

So my friends, Rama’s compassion is the same thing as forgiveness. Compassion means forgiveness. Compassion is not revengeful. Compassion does not retaliate or react. Compassion forgives. Forgive those who are your enemies, those who want to finish you off or who are ready to attack you. As Jesus Christ said, "Father, forgive them for they know not what they do." Jesus stands for compassion. Ramachandra also stands for compassion.

Compassion is a higher step then mere kindness. Kindness is limited, whereas compassion is oceanic. Compassion is felt towards animals, trees, mountains, flowers and all of nature. So compassion is 'all encompassing'. Kindness leads to compassion, and then compassion merges or gets lost in Divine Love. Love is Divine. So, kindness takes you to compassion and compassion takes you to the highest state of Divine Love. Be loving and loved. Love all and serve all. Love is Divine. So, kindness ends in Divine Love and Divine Love begins with kindness. Compassion comes in between these two.

Rama Gives Refuge to the Enemy

Rama represents compassion. Here is an example. Someone from the enemy camp, named Vibhishana, came to Rama and sought refuge in Him. Please understand that he is coming directly from the enemy camp, from the worst of the enemy. That person was the brother of the one who kidnapped Rama's wife. So the very brother of the person who abducted Rama’s wife and took her away in disguise comes to Rama and seeks his refuge and pardon!

So many people there surround Rama. One of them advises Rama, "Kick him out!" This is good advice because this man comes directly from the enemy camp. Another person says, "Kick him out? No! Never grant him pardon. Never trust this man because the war begins tomorrow. He must have come here as a spy to find out our war strategy, to learn what we are planning to do tomorrow, to see our warfare tactics and weapons, to leak out our secrets. Beware! It is all espionage. He has come as a secret agent (CIA or CBI !). So you had better kill him!" But Rama said, "Let him be the worst of my enemies. When he seeks my pardon, I shall grant him refuge."

So, Sri Rama Navami stands for forgiveness, compassion, and love. Divine Love transcends all differences and all rivals. It settles all scores between us. Forgiveness is Infinite. There are no conditions in forgiveness like, "If you join my party, I’ll forgive you." No. It is not like that. Rama's response was, "You seek refuge? Yes!" There ends the matter.

Swami Will Never Leave Us nor Forget Us

Bhagavan always says, "If you say just once 'I belong to you,' I will never forsake you." My friends, those devotees who do not have the good fortune to repeat their visits here frequently, and also those devotees, who are cut off by misfortune, are still in the memory of our compassionate Lord, Bhagavan Sri Sathya Sai Baba. Do you know what He says? "I shall not forsake you, even if you forsake me. I shall not leave you, even if you leave me. I will never forget you."

I am a witness to just such an incident: A long time ago, a person came to see Swami. After an absence of 20 years, he was sitting by my side again! Now if I look at my photo taken twenty years ago, I cannot even recognize my own face! In fact I never look at the old albums because I don’t want to see my face in those days. Albums are reminiscent and nostalgic, but also sometimes disturbing. They are for others to look at, not for ourselves, believe me!

So when that man came after a gap of twenty years, Bhagavan walked slowly and gently over to him with a sweet smile, like a mother ready to meet her child, her son, after twenty years, with a clear feeling of exploration, exclamation, and ecstasy. There was no hint of seeking an explanation from him.

Bhagavan came close to him and said, "How are you, my child! How are you?" He called him by his name! "How are your sons? Twenty years ago I saw both of your sons, when one was five years old and the other was only three. Today, one is an engineer and the other one is a bank manager. How are you, my dear son?" When Swami tells this to the man whom He last met twenty years ago, talking about his sons today, and speaking to him with the same Love and affection, that is Divinity!

"Swami, some people speak so much nonsense about You. What shall I do? I can close my lips, but not my ears. I can keep my hands still and sit cross-legged. But unless I am deaf, how can I close my ears or stop hearing? People are speaking such nonsense, so what shall I do?"

Do you know what Baba said? He said, "You have ears to hear, but you have also legs to walk out! (Laughter) You can walk out. I have given you legs, so why don’t you get up and go? Why do you blame your hearing?"

God is so compassionate. He doesn’t blame you any time. "Swami! I committed all sins!" "Bhagavan, I did all unpardonable mistakes in the past." "Bhagavan, I was unloyal to You!" "Swami, I am not truthful to You!" "Swami, I trespassed! I disobeyed You!" But how does Bhagavan react? "Bangaru! (an endearing name Swami uses, meaning 'Gold') Past is past. Don’t worry about the past. Don’t speak about the past. From now on, be a good boy."

Yes, giving and forgiving is Bhagavan Baba, and He is Lord Ramachandra Himself. So, when we celebrate Sri Rama Navami, it is also a celebration of forgiveness. It is a celebration of giving something to others - a celebration of sacrifice, renunciation, detachment and blissfulness.

Even Rama is the Ideal to his Enemy!


Then, another lesson from Rama is how to be an 'ideal enemy'. This demands a lot of specialties. The story is this: the last days were approaching for Ravana, the worst of Rama's enemies. Ravana is about to die. As he lies almost on his deathbed, Rama summons his own brother, Lakshmana, and asks him to go to Ravana, his enemy, who is dying. Why? "Ravana is a senior man. He is a great devotee and great administrator. Learn a few lessons in administration from him. Go to him."

He sends his own brother to his enemy! Yes! We humans say, "When are we going to hear the news of his death? When is he going to be finished?" But here is Rama, who sends his own brother to learn some lessons in political science and administration. Yes, He finds good qualities even in a bad person. In contrast, we are 'so excellent' (said sarcastically) that we find bad qualities even in good people! We are just the reverse. So, Sri Rama Navami is the celebration of finding good everywhere, even in bad things, and of finding positive, even in negative situations.

What about Ravana, his enemy, how did he behave? His own daughter-in-law came and started to cry. "Oh, Uncle! My husband died! The opposite camp killed him. I want to see his dead body." Ravana, the father-in-law, said, "Go there and see the body!" The daughter-in-law said, "But Uncle, will I be safe? I am a beautiful lady. If I go to the enemy camp, what will happen to me? It is midnight!"

What did Ravana, worst of the enemies of Ramachandra, say? "Nothing will happen to you. I give you my guarantee! Rama may be my enemy, but he is not a womanizer! That reputation belongs to me! (Laughter) That has been my role. You’ll be safe in Rama’s camp. You'd better go there." See what ideal teachings are in the Ramayana!

Sathya and Dharma Exemplified

Sri Rama Navami is not an ordinary festival. Bhagavan Baba is Sri Rama Himself. Whatever He speaks is Sathya, Truth. Whatever He does is Dharma, Righteousness. The kind of feeling that He confers and grants us is Peace, Shanthi. The relationship between us is Prema or Divine Love. Bhagavan Baba sets an example of how to lead a virtuous life.

Rama’s life is one of Sathya and Dharma exemplified. So as we celebrate Rama’s birthday tomorrow, we are celebrating Baba’s birthday also. Rama’s birthday is not different from Baba’s birthday. Rama’s and Baba’s birthdays are not different from our own birthday. The birthday of each and every one of us is Rama’s birthday - that is the life of awareness!

In fact, there are lots and lots of things that could be said. But I know that you have to stand in lines for the afternoon Darshan in the hot, scorching sun. You people, who stand in lines and wait for our Lord, are really the devotees, not people like us, who go in at the last moment and occupy the VIP seats. Please take it from me - Swami thinks a lot of you! I'm not exaggerating, my friends. I don’t have to exaggerate and I don’t have to flatter you.

The Supreme Court Justice came here a long time ago for the Inauguration of the University. Justice Chandra Chud was looking at all the buildings and flats here and said, "Swami, what beautiful buildings are here! They are all around, giving shelter and lodging to many people. They are wonderful buildings!"

Do you know what Baba told him? "Where are my devotees? My devotees sleep under trees. Where are my devotees? They live there in the sheds. They stand in long queues for hours in the hot sun, waiting for Me." Sai is for you and Sai is for me. He is our most compassionate Lord!

May Sri Rama Navami bring us all the noblest and the highest qualities, as they are exemplified, personified, and idealized in the life of Bhagavan Sri Sathya Sai Baba.

May the festival be a benediction and a blessing to every one of us. May it take us to great altitudes in spiritual heavens.

May Bhagavan be with you forever and ever more.

Jai Sai Ram!

Anil Kumar ended his talk with a Bhajan.

Om Asatoma Sadgamaya
Tamasoma Jyotirgamaya
Mrtyurmaya Amrtamgamaya

Loka Samastha Sukhino Bhavantu
Loka Samastha Sukhino Bhavantu
Loka Samastha Sukhino Bhavantu
Om Shanthi Shanthi Shanthi

Sai Ram! Thank you very much!


OMSAIRAMMM...


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Sai Ram_BABA lo sabe todo - una de las mejores experiencias !_BABA KNOWS EVERYTHING - ONE OF THE FINEST EXPERIENCES EVER !!!



BABA lo sabe todo - una de las mejores experiencias !


Fue una semana antes de la visita de Swami a Chennai (Hace varios años) y me encontré con que tenía que hacer un viaje de negocios urgente a Chicago sólo para una reunión. En aquellos días, Bhagavan estaba en el edificio viejo de Brindavan en Bangalore y tenía que ir y obtener su permiso para el viaje.

Así que cuando fui a tomar su permiso, BHAGAVAN amablemente dijo: "Sí, usted puede ir y volver. De todos modos voy a ir a Chennai, en unos días." 


Yo iba a salir esa noche de Chennai. Esperé allí con las manos juntas y SWAMI me pidió que bajara en un lugar determinado durante mi viaje de vuelta y conociera a una persona en particular. Le dije: "Sí, Swami, lo haré".

No había instrucciones! Yo estaba estupefacto ya que iba a viajar 1000 millas, para conocer a una persona, sin saber por qué iba a ir allí y lo que tenía que decirle. De todos modos pensé que BHAGAVAN resolvería todo y esa noche volé a Chicago.

Después de terminar mi reunión oficial en Chicago, llamé por teléfono a esta persona (el nombre) con quien SWAMI me había pedido que cumpliera y le dije: "Yo voy a tu ciudad para verte".

Su voz sonaba un poco brusca en el teléfono y dijo: "¿Por qué vienes?"

Le dije: "Te lo diré cuando llegue!" Su voz sonaba cortante una vez más, pero me dijo: "Sai Ram" y le dije que iba a llegar por el vuelo tal. Era un vuelo de 14 horas con una parada para recargar combustible y que simplemente no tenía idea por la que Bhagavan me había pedido ir a su encuentro!

Yo estaba muy cansado, cuando salí de la zona aduanera especial y este señor me estaba esperando. Parecía ser muy rico y aristocrático. Él dijo, "Sai Ram" y nos fuimos hacia el estacionamiento donde tenía su Rolls Royce estacionado. Hubo "silencio" durante el viaje en coche y llegamos a su casa-palacio, alrededor de las 2.30 de la mañana.

De inmediato me llevó a su sala, cerró la puerta, se sentó frente a mí y preguntó: "Ahora, ¿por qué has venido?" Yo le dije: "Yo he venido porque Swami me pidió que lo cumpla y no tengo otro mensaje!"

Él dijo: "Hombre,  ha llegado desde tan larga distancia, sin ningún tipo de mensaje y sin saber por qué se supone viene a verme. ¿Seguro o está ocultando algo?"

En repetidas ocasiones me interrogo , pero le dije que no tenía absolutamente ninguna idea de por qué se me pidió que venga a verlo!

Luego volvió a caer en un silencio de muerte y se perdió en sus pensamientos durante unos 15 minutos! De pronto se inclinó hacia adelante, llegó a su zapato derecho, se retiró algo de sus calcetines y vi un revólver reluciente de acero azul !

Para mi sorpresa, dijo, "Este es un revolver completamente cargado y esta noche iba a pegarme un tiro!" Luego me contó que se había metido en deudas enormes en su negocio y que él sólo quería acabar con su vida! También dijo: "Bhagavan sabía lo que iba a hacer y por eso probablemente te envió a mi encuentro!" 
Yo le dije que iba a venir  SWAMI Chennai, en unos días y dijo que iba a estar allí !

Más tarde, en Chennai, SWAMI no lo miró y después, cuando pensamos que no iba a recibir , de repente, lo llamó a la sala de entrevistas y me pidió también que entrara ! 
A continuación, Bhagavan comenzó realmente a castigar a esa persona y me sentía muy avergonzado de traducir algunas de las palabras de Swami !

SWAMI entonces se enojó mucho conmigo y dijo: "Eres un altavoz. Tu función consiste en decir exactamente lo que estoy diciendo. Sin edición alguna". 
Entonces exactamente seguí las instrucciones de Swami y este hombre comenzó a llorar como un bebé.

Finalmente SWAMI en toda su misericordia, dijo, "El pasado es pasado, olvida el pasado. Todo estará bien para ti."

Este hombre tenía una gran cantidad de propiedades que no podía  vender, debido a la caída en los precios que tuvo lugar en ese momento. Pero entonces, los compradores llegaron misteriosamente y finalmente fue capaz de obtener fondos suficientes para cumplir todas sus obligaciones!

Formas misteriosas de Bhagavan . ¿Cómo, dónde y cuándo va venir a protegerlo , usted no sabe! BHAGAVAN conoce el pasado, presente y futuro de cada devoto bajo su cuidado, y aunque este señor no había venido a Bhagavan desde hace bastante tiempo, Swami lo recordaba y lo salvó! "No te voy a dejar ir" es lo que Swami dice.

PS: Extractos de una entrevista con Sri V. Srinivasan, presidente de las ORGANIZACIONES SEVA SRI SATHYA SAI para toda la India, transmitido el 06 de octubre '02 y  el 10 de abril´03 en Radio Sai Global Harmony.

NUESTRA VIDA ES SU MENSAJE...

OMSAIRAMMM...

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BABA KNOWS EVERYTHING - ONE OF THE FINEST EXPERIENCES EVER !!!


It was 1 week before SWAMI's proposed visit to CHENNAI (Several years ago) & I found that I had to make an urgent business trip to CHICAGO just for 1 meeting. In those days, BHAGAVAN was staying in the old Brindavan building in BANGALORE & I had to go & take his permission for the trip.

So when I went to take his permission, BHAGAVAN graciously said, "Yes, you can go & come back. Anyway I'm coming to Chennai only after a few days." I was to leave that night from Chennai. I waited there with my folded hands & SWAMI asked me to stop at a particular place during my return journey & meet a particular person. I said, "Yes SWAMI, I'll do that".

There were no further instructions!!! I was thunderstruck since I was going to travel 1000s of miles to meet a person without knowing why I was going there & what I was supposed to tell him. Anyway I thought BHAGAVAN would sort out everything & flew that night to CHICAGO.

After finishing my official meeting in Chicago, I called this person (Name withheld) whom SWAMI had asked me to meet & said, "I'm coming to your city to see you".

He sounded a bit curt on the phone & said, "Why are you coming?"

I said, "I'll tell you when I get there!" He sounded curt once again but I said, "SAIRAM" & told him that I was coming by such & such flight. It was a 14 hours flight with a stopover for re-fuelling & I simply had no idea why BHAGAVAN had asked me to meet him!!!

I was quite tired when I came out of the customs area & this particular gentleman was waiting for me. He appeared to be very wealthy & quite aristocratic. He said, "SAIRAM" & we went to the parking lot where he had his Rolls Royce parked. There was 'dead silence' during the car trip & we reached his palatial house at about 2.30AM in the morning.

He straight away took me to his drawing room, shut the doors, sat facing me & asked, "Now, why have you come?" I told him, "I came because SWAMI asked me to meet you & I've no other message!!!"

He said, "What man, you've come such a long distance without any message & without knowing why you're supposed to see me. Are you sure or are you hiding something?"

He repeatedly quizzed me & grilled me but I told him that I had absolutely no idea why I was asked to come & see him!!!

Then he relapsed into dead silence & was lost in thought for about 15 minutes!!! Suddenly he bent forward, reached towards his right shoe, withdrew something from his socks & I saw a glinting blue steel revolver!!!

To my shock, he said, "This is a fully loaded revolver & just tonight I was going to shoot myself!!!" Then he told me how he had got into enormous debts in his business & that he just wanted to end his life! He also said, "BHAGAVAN knew what I was going to do & that's probably why he sent you to meet me!!!" I told him that SWAMI was coming to Chennai in a few days & he said he would be there!

Later in Chennai, first SWAMI never looked at him & later when we thought he's not going to see this person at all, suddenly he called him into the interview room & asked me also to come in! Then BHAGAVAN started really to castigate this person & I was feeling very embarrassed to translate some of SWAMI's words!!!

SWAMI then got very angry with me & said, "YOU'RE JUST A LOUD SPEAKER. YOUR ROLE IS TO SAY EXACTLY WHAT I'M TELLING YOU TO SAY. NO EDITING WHATSOEVER." Then I exactly followed SWAMI's instructions & this man started weeping like a baby.

Finally SWAMI in all his mercy said, "Past is past, forget the past. Everything will be alright for you."

This man had a lot of properties that could not be sold due to the crash in the prices that took place at that time. But then buyers came mysteriously from somewhere & he was finally able to raise enough funds to meet all his obligations!!!

BHAGAVAN'S ways are mysterious. How, where & when he would come to protect you, you don't know!!! BHAGAVAN knows the PAST, PRESENT & FUTURE of every devotee under his care & even though this gentleman had not come to BHAGAVAN for quite some time, SWAMI remembered him & saved him!!! "I WILL NOT LET YOU GO" is what SWAMI SAYS.

PS: Excerpts from an interview with Sri V. SRINIVASAN, ALL INDIA PRESIDENT, SRI SATHYA SAI SEVA ORGANIZATIONS broadcast on 6th OCT '02 & on 10th APRIL '03 on RADIO SAI GLOBAL HARMONY.


OUR LIFE IS HIS MESSAGE...

OMSAIRAMMM...

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