Curso de verano sobre la cultura india y Espiritualidad - Día 1
El Instituto Sri Sathya Sai de Educación Superior organizó un Curso de Verano sobre el tema de la cultura india y la espiritualidad, del 10 junio-12 junio del 2011 en Prashanti Nilayam. Los estudiantes y el personal de todos los campus del Instituto participaron en este programa.
DIA 1 (10 de junio 2011):
El programa se inició a las 08:30 am con la recitación védica de invocación y la oración universal por los estudiantes. Esto fue seguido por una nota de bienvenida por el Secretario de la Universidad, y el Dr. Naren Ramji. Prof. J. Shashidhara Prasad, Vice-Canciller de la Universidad, dio el discurso inaugural.
*Después del saludo inicial y el discurso inaugural, el primer orador de la sesión fue Lanka. AV Gokak, el séptimo vicerrector del Instituto. "El orador presentó una reseña histórica de la cultura india y la espiritualidad y el papel de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba,en ella."
En su exposición erudita, de las características más destacadas de la cultura india y la espiritualidad, Shri Gokak hizo hincapié en que es la cultura y espiritualidad de una nación la que determina el carácter y la conducta de cada individuo, en última instancia, la definición de la dirección y el ritmo de su progreso.
Citando a conocidos filósofos y pensadores como Shelley y Víctor Hugo, Sri Gokak opinó que el hombre no es más que un animal evolucionado, pero, según lo declarado por Bhagavan, es potencialmente divino, sólo él puede salir de la Maya que le engaña y le oculta su verdadera realidad.
En la era de la globalización, lo que es importante para nosotros, es que debemos combinar la espiritualidad de Oriente con el materialismo de Occidente para el desarrollo del mundo en general, sin embargo, no perder nuestra identidad nacional. Al mismo tiempo, también debemos reconocer el hecho de que Bhagaván dice:
Sólo hay una casta: la casta de la humanidad
Hay una sola religión, la religión del amor,
Hay un solo lenguaje, el lenguaje del corazón,
Sólo hay un Dios, Él es omnipresente.
Sri Gokak concluyó diciendo que la evolución no puede ocurrir a menos que haya una revolución en la conciencia humana y es ahí donde Bhagavan debe ser nuestra divina llama de encendido espiritualidad en nuestra vida diaria.
*Sri SV Giri, el sexto vicerrector, del Intituto Sri Sathya Sai de Educación Superior, fue el siguiente orador. El orador habló sobre "la filosofía y conceptos del antiguo sistema de Gurukula". Sri Giri observó que la filosofía de Swami de Educación Integral, en que se funda el Instituto Sri Sathya Sai de Educación Superior, sólo puede entenderse mediante la combinación del antiguo sistema de Gurukula con el sistema moderno de educación.
El orador hizo hincapié en el hecho de que sólo cuando la mente está concentrada y pura, los estudiantes pueden llevar una vida feliz y alcanzar sus metas. Para cultivar una mente enfocada, hizo hincapié en el papel de la disciplina y también señaló las analogías de las Escrituras, hablando largo y tendido sobre Nachiketa y Satyakama. El orador erudito llegó a decir cómo los maestros deben controlarse, y destacó su impacto en las vidas de los estudiantes.
El orador se define desde un punto de vista práctico y también destacó las importantes dimensiones de carácter, a saber, la sabiduría, voluntad heroica, la compasión y el amor universal, la competencia y el trabajo incansable hacia la perfección.
En sus observaciones finales Sri Giri recordó su carrera como Comisionado de Vigilancia Central, que incluso, una pequeña falta de compromiso en los propios valores, finalmente conduciría a una catástrofe en la vida.
Él creía que la educación de hoy debe emular el sistema de Gurukula y siempre enseñar a los estudiantes que discriminen entre lo correcto y lo incorrecto, y que los ciudadanos son capaces de servir a la sociedad.
OMSAIRAMMM...
Citando a conocidos filósofos y pensadores como Shelley y Víctor Hugo, Sri Gokak opinó que el hombre no es más que un animal evolucionado, pero, según lo declarado por Bhagavan, es potencialmente divino, sólo él puede salir de la Maya que le engaña y le oculta su verdadera realidad.
En la era de la globalización, lo que es importante para nosotros, es que debemos combinar la espiritualidad de Oriente con el materialismo de Occidente para el desarrollo del mundo en general, sin embargo, no perder nuestra identidad nacional. Al mismo tiempo, también debemos reconocer el hecho de que Bhagaván dice:
Sólo hay una casta: la casta de la humanidad
Hay una sola religión, la religión del amor,
Hay un solo lenguaje, el lenguaje del corazón,
Sólo hay un Dios, Él es omnipresente.
Sri Gokak concluyó diciendo que la evolución no puede ocurrir a menos que haya una revolución en la conciencia humana y es ahí donde Bhagavan debe ser nuestra divina llama de encendido espiritualidad en nuestra vida diaria.
*Sri SV Giri, el sexto vicerrector, del Intituto Sri Sathya Sai de Educación Superior, fue el siguiente orador. El orador habló sobre "la filosofía y conceptos del antiguo sistema de Gurukula". Sri Giri observó que la filosofía de Swami de Educación Integral, en que se funda el Instituto Sri Sathya Sai de Educación Superior, sólo puede entenderse mediante la combinación del antiguo sistema de Gurukula con el sistema moderno de educación.
El orador hizo hincapié en el hecho de que sólo cuando la mente está concentrada y pura, los estudiantes pueden llevar una vida feliz y alcanzar sus metas. Para cultivar una mente enfocada, hizo hincapié en el papel de la disciplina y también señaló las analogías de las Escrituras, hablando largo y tendido sobre Nachiketa y Satyakama. El orador erudito llegó a decir cómo los maestros deben controlarse, y destacó su impacto en las vidas de los estudiantes.
El orador se define desde un punto de vista práctico y también destacó las importantes dimensiones de carácter, a saber, la sabiduría, voluntad heroica, la compasión y el amor universal, la competencia y el trabajo incansable hacia la perfección.
En sus observaciones finales Sri Giri recordó su carrera como Comisionado de Vigilancia Central, que incluso, una pequeña falta de compromiso en los propios valores, finalmente conduciría a una catástrofe en la vida.
Él creía que la educación de hoy debe emular el sistema de Gurukula y siempre enseñar a los estudiantes que discriminen entre lo correcto y lo incorrecto, y que los ciudadanos son capaces de servir a la sociedad.
*A continuación se proyecto un video, "Vivir con Dios es verdadera educación" . El video, fue producido especialmente por la facultad y estudiantes del ISSSES, con aportaciones de Radio Sai, mostró el sistema educativo de Swami que cultiva los valores, que ya se ha destacado por Sri Giri en su discurso en el antiguo sistema de Gurukula.
*Sri BN Narasimhamurthy, Warden, del Campus Insituto Muddenahalli, habló sobre el tema "Maestros y Discípulos Ideal de la antigua India". Sri Narasimhamurthy dijo que el ISSSES es el sueño de la Universidad de todos los sabios y santos de la antigua India y el período de renacimiento, ya que ofrece una mezcla ideal de lo físico y lo metafísico.
Recordó el énfasis de Bhagavan en el dicho, "El alma de la educación es la educación del alma".
Llendo al núcleo de su tema, dio ejemplos de los muchos dúos discípulo-maestro, en diferentes períodos de tiempo, comenzando con Yajñavalkya y Janaka de los tiempos de los Upanishads, Krishna y Arjuna de la Itihasas, todo el camino hasta, AdiShankaracharya y Padmapada de los tiempos históricos .
El aclaro el ABCD de la vida como:
A - La conciencia de Dios.
B - Equilibrio de la Mente.
C - Control de los Sentidos.
D - La dedicación al bienestar de la humanidad.
*Sri Sanjay Sahni, Director de Campus Brindavan habló sobre el tema. "Filosofía de la Educación de Bhagavan Baba".
Sri Sanjay Sahni dijo que la filosofía educativa en el ISSSES tiene sus raíces en la cultura indígena y la herencia. El clasificó su charla en 5 puntos destacados por Bhagavan como valores fundamentales para la vida humana.
Estos incluyen:
A nivel individual: Satyam Vada; Dharmam Chara
A nivel familiar: Matru Devo Bhavan; Pitru Devo Bhava
A nivel de la sociedad: Paropkaraya Punyaya; Paapaya Parapeedanam
A nivel nacional: Janani Janmabhumischa Swargadapi Gareeyasi
A nivel universal: Samasta Lokaha Sukhino Bhavantu
El ato cada uno, con ejemplos muy conmovedor, sobre incidentes de la vida de Bhagavan, de los cuales él fue testigo personal .
*Después de una pausa para el almuerzo, los estudiantes se dividieron en pequeños equipos de 20 y discutieron sobre ciertos discursos de Cursos de Verano de Bhagavan y sus otros Discursos sobre Educare.
*Sri BN Narasimhamurthy, Warden, del Campus Insituto Muddenahalli, habló sobre el tema "Maestros y Discípulos Ideal de la antigua India". Sri Narasimhamurthy dijo que el ISSSES es el sueño de la Universidad de todos los sabios y santos de la antigua India y el período de renacimiento, ya que ofrece una mezcla ideal de lo físico y lo metafísico.
Recordó el énfasis de Bhagavan en el dicho, "El alma de la educación es la educación del alma".
Llendo al núcleo de su tema, dio ejemplos de los muchos dúos discípulo-maestro, en diferentes períodos de tiempo, comenzando con Yajñavalkya y Janaka de los tiempos de los Upanishads, Krishna y Arjuna de la Itihasas, todo el camino hasta, AdiShankaracharya y Padmapada de los tiempos históricos .
El aclaro el ABCD de la vida como:
A - La conciencia de Dios.
B - Equilibrio de la Mente.
C - Control de los Sentidos.
D - La dedicación al bienestar de la humanidad.
*Sri Sanjay Sahni, Director de Campus Brindavan habló sobre el tema. "Filosofía de la Educación de Bhagavan Baba".
Sri Sanjay Sahni dijo que la filosofía educativa en el ISSSES tiene sus raíces en la cultura indígena y la herencia. El clasificó su charla en 5 puntos destacados por Bhagavan como valores fundamentales para la vida humana.
Estos incluyen:
A nivel individual: Satyam Vada; Dharmam Chara
A nivel familiar: Matru Devo Bhavan; Pitru Devo Bhava
A nivel de la sociedad: Paropkaraya Punyaya; Paapaya Parapeedanam
A nivel nacional: Janani Janmabhumischa Swargadapi Gareeyasi
A nivel universal: Samasta Lokaha Sukhino Bhavantu
El ato cada uno, con ejemplos muy conmovedor, sobre incidentes de la vida de Bhagavan, de los cuales él fue testigo personal .
*Después de una pausa para el almuerzo, los estudiantes se dividieron en pequeños equipos de 20 y discutieron sobre ciertos discursos de Cursos de Verano de Bhagavan y sus otros Discursos sobre Educare.
Hubo un discurso final que fue estudiado por todos y seis auxiliares de los cuales, cada uno estuvo a cargo de los grupos.
Los estudiantes se reunieron en el Salón Sai Kulwant a las 16:30. Después de cantar los Vedas, hubo una presentación resumida de los estudiantes, después de lo cual, hubo un programa de música por los estudiantes de la Universidad de Brindavan y Prashanti Nilayam campus .
Después de la cena, los tres campus se reunieron por separado y compartieron sus experiencias con amor y devoción a Bhagavan.
Fuente:
http://sssbpt.org/Pages/Prasanthi_Nilayam/SummerCourseReport2011Day1.html
Los estudiantes se reunieron en el Salón Sai Kulwant a las 16:30. Después de cantar los Vedas, hubo una presentación resumida de los estudiantes, después de lo cual, hubo un programa de música por los estudiantes de la Universidad de Brindavan y Prashanti Nilayam campus .
Después de la cena, los tres campus se reunieron por separado y compartieron sus experiencias con amor y devoción a Bhagavan.
Fuente:
http://sssbpt.org/Pages/Prasanthi_Nilayam/SummerCourseReport2011Day1.html
NUESTRA VIDA ES SU MENSAJE.
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Summer Course on Indian Culture and Spirituality - Day 1
The Sri Sathya Sai Institute of Higher Learning organised a Summer Course on the theme of Indian Culture and Spirituality from the 10th June to 12th June 2011 at Prasanthi Nilayam. Students and staff from all the Campuses of the Institute participated in this programme.
DAY 1 (10th June 2011):
The Programme started at 08:30 am with Invocatory Vedic Chanting and Universal Prayer by the students. This was followed by a Welcome Note by the Registrar of the University, Dr. Naren Ramji. Prof. J. Shashidhara Prasad, the Vice-Chancellor of the University gave the inaugural address.
After the welcome note and the inaugural address, the first speaker of the session was Sri. A.V. Gokak, the seventh Vice Chancellor of the Institute. The learned speaker presented a historical review of Indian culture and Spirituality and Bhagavan Sri Sathya Sai Baba’s role in it. In his erudite exposition on the salient features of Indian Culture and Spirituality, Shri Gokak stressed that it is the Culture and Spirituality of a nation that determines the character and conduct of each individual, ultimately defining the direction and pace of its progress.
Quoting extensively from renowned philosophers and thinkers like Shelley and Victor Hugo, Sri Gokak opined that man is not merely an evolved animal, but, as declared by Bhagawan, is potentially Divine, if only he can come out of Maya that deludes him from his own reality.
In the age of globalization what is important to us is that we should merge Spirituality of the East with the materialism of the West for the development of the world at large, yet not lose our national identity. At the same time we should also recognise the fact as Bhagawan says,
There is only one caste: the caste of humanity
There is only one religion, the religion of love,
There is only one language, the language of the heart,
There is only one God, He is omnipresent.
Sri Gokak concluded by saying that evolution cannot happen unless there is a revolution in the human Consciousness and this is where Bhagawan should be our Divine Flame igniting Spirituality in our daily life.
Sri S.V Giri, the sixth Vice Chancellor, Sri Sathya Sai institute of Higher Learning, was the next speaker. The learned speaker spoke on “the Philosophy and Concepts of ancient Gurukula system”. Sri Giri observed that Swami’s philosophy of Integral Education, on which is founded Sri Sathya Sai Institute of Higher Learning, can be understood only by combining the ancient Gurukula system with the modern system of education.
The speaker emphasized the fact that only when the mind is concentrated and pure, students can lead happy lives and attain their goals. To cultivate a focused mind, he emphasised on the role of discipline and also drew analogies from the scriptures, talking at length about Nachiketa and Satyakama. The erudite speaker went on to say how teachers should conduct themselves; and stressed their impact on the lives of students.
The speaker defined character from a practical standpoint and also highlighted the important dimensions of character, namely wisdom, heroic will, compassion and universal love, competence and untiring labour towards perfection.
In his concluding remarks Sri Giri recollected from his career as the Central Vigilance Commissioner that even a small compromise on one’s values would eventually lead to a catastrophe in one’s life. He believed that education of today should emulate the Gurukula system and always teach students to discriminate between right and wrong, making them able citizens to serve the society.
Thereafter a video, ‘Living with God is True Education’ was screened. The video, specially produced by the faculty and students of SSSIHL, with inputs from Radio Sai, showed Swami’s educational system closely cultivating the values already emphasized by Sri Giri in his talk on the ancient Gurukula system.
Sri B N Narasimhamurthy, Warden, Muddenahalli Campus of the Institute spoke on the theme ‘Ideal Masters and Disciples from Ancient India’. Sri Narasimhamurthy said that the SSSIHL is the dream University of all sages and saints of ancient India and the renaissance period as it provides an ideal blend of the physical and metaphysical.
He recollected Bhagavan’s emphasis on the dictum, ‘The Soul of Education is the Education of the Soul’.
Dwelling on the core of his topic he gave examples of many master-disciple duos from different periods of time, starting with Yajnavalkya and Janaka from the Upanishadic times, Krishna and Arjuna from the Itihasas, all the way to AdiShankaracharya and Padmapada of the Historic times.
He elucidated the ABCD of life as:
A – Awareness of God within as bliss and as beauty without
B – Balance of Mind
C – Control of Senses
D – Dedication to the welfare of mankind
Sri Sanjay Sahni, Director, Brindavan Campus spoke on the topic. ‘Educational Philosophy of Bhagavan Baba’
Sri Sanjay Sahni stated that the educational philosophy at SSSIHL is rooted in the Indian culture and heritage. He classified his talk into 5 dicta highlighted by Bhagavan as the core values for human life.
These include:
At the individual level: Satyam Vada; Dharmam Chara
At the family level: Matru Devo Bhavan; Pitru Devo Bhava
At the society level: Paropkaraya Punyaya; Paapaya Parapeedanam
At the national level: Janani Janmabhumischa Swargadapi Gareeyasi
At the universal level: Samasta Lokaha Sukhino Bhavantu
He laced each of these examples with very touching incidents from Bhagavan’s life which he was a personal witness to.
After a lunch break, the students broke into small teams of 20 and discussed on select Summer Course Discourses by Bhagawan and His other Discourses on Educare. There was one anchor discourse which was studied by all and six auxillary discourses of which one was read by smaller groups.
Students assembled in the Sai Kulwant Hall by 04:30pm. After Vedam Chanting, there was a summary presentation by students after which, there was a music programme by the students of Brindavan and Prasanthi Nilayam campuses of the University.
After Dinner, the three campuses met seperately and shared their experiences with Bhagawan with Love and Devotion.
Source:
http://sssbpt.org/Pages/Prasanthi_Nilayam/SummerCourseReport2011Day1.html
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Summer Course on Indian Culture and Spirituality - Day 1
The Sri Sathya Sai Institute of Higher Learning organised a Summer Course on the theme of Indian Culture and Spirituality from the 10th June to 12th June 2011 at Prasanthi Nilayam. Students and staff from all the Campuses of the Institute participated in this programme.
DAY 1 (10th June 2011):
The Programme started at 08:30 am with Invocatory Vedic Chanting and Universal Prayer by the students. This was followed by a Welcome Note by the Registrar of the University, Dr. Naren Ramji. Prof. J. Shashidhara Prasad, the Vice-Chancellor of the University gave the inaugural address.
After the welcome note and the inaugural address, the first speaker of the session was Sri. A.V. Gokak, the seventh Vice Chancellor of the Institute. The learned speaker presented a historical review of Indian culture and Spirituality and Bhagavan Sri Sathya Sai Baba’s role in it. In his erudite exposition on the salient features of Indian Culture and Spirituality, Shri Gokak stressed that it is the Culture and Spirituality of a nation that determines the character and conduct of each individual, ultimately defining the direction and pace of its progress.
Quoting extensively from renowned philosophers and thinkers like Shelley and Victor Hugo, Sri Gokak opined that man is not merely an evolved animal, but, as declared by Bhagawan, is potentially Divine, if only he can come out of Maya that deludes him from his own reality.
In the age of globalization what is important to us is that we should merge Spirituality of the East with the materialism of the West for the development of the world at large, yet not lose our national identity. At the same time we should also recognise the fact as Bhagawan says,
There is only one caste: the caste of humanity
There is only one religion, the religion of love,
There is only one language, the language of the heart,
There is only one God, He is omnipresent.
Sri Gokak concluded by saying that evolution cannot happen unless there is a revolution in the human Consciousness and this is where Bhagawan should be our Divine Flame igniting Spirituality in our daily life.
Sri S.V Giri, the sixth Vice Chancellor, Sri Sathya Sai institute of Higher Learning, was the next speaker. The learned speaker spoke on “the Philosophy and Concepts of ancient Gurukula system”. Sri Giri observed that Swami’s philosophy of Integral Education, on which is founded Sri Sathya Sai Institute of Higher Learning, can be understood only by combining the ancient Gurukula system with the modern system of education.
The speaker emphasized the fact that only when the mind is concentrated and pure, students can lead happy lives and attain their goals. To cultivate a focused mind, he emphasised on the role of discipline and also drew analogies from the scriptures, talking at length about Nachiketa and Satyakama. The erudite speaker went on to say how teachers should conduct themselves; and stressed their impact on the lives of students.
The speaker defined character from a practical standpoint and also highlighted the important dimensions of character, namely wisdom, heroic will, compassion and universal love, competence and untiring labour towards perfection.
In his concluding remarks Sri Giri recollected from his career as the Central Vigilance Commissioner that even a small compromise on one’s values would eventually lead to a catastrophe in one’s life. He believed that education of today should emulate the Gurukula system and always teach students to discriminate between right and wrong, making them able citizens to serve the society.
Thereafter a video, ‘Living with God is True Education’ was screened. The video, specially produced by the faculty and students of SSSIHL, with inputs from Radio Sai, showed Swami’s educational system closely cultivating the values already emphasized by Sri Giri in his talk on the ancient Gurukula system.
Sri B N Narasimhamurthy, Warden, Muddenahalli Campus of the Institute spoke on the theme ‘Ideal Masters and Disciples from Ancient India’. Sri Narasimhamurthy said that the SSSIHL is the dream University of all sages and saints of ancient India and the renaissance period as it provides an ideal blend of the physical and metaphysical.
He recollected Bhagavan’s emphasis on the dictum, ‘The Soul of Education is the Education of the Soul’.
Dwelling on the core of his topic he gave examples of many master-disciple duos from different periods of time, starting with Yajnavalkya and Janaka from the Upanishadic times, Krishna and Arjuna from the Itihasas, all the way to AdiShankaracharya and Padmapada of the Historic times.
He elucidated the ABCD of life as:
A – Awareness of God within as bliss and as beauty without
B – Balance of Mind
C – Control of Senses
D – Dedication to the welfare of mankind
Sri Sanjay Sahni, Director, Brindavan Campus spoke on the topic. ‘Educational Philosophy of Bhagavan Baba’
Sri Sanjay Sahni stated that the educational philosophy at SSSIHL is rooted in the Indian culture and heritage. He classified his talk into 5 dicta highlighted by Bhagavan as the core values for human life.
These include:
At the individual level: Satyam Vada; Dharmam Chara
At the family level: Matru Devo Bhavan; Pitru Devo Bhava
At the society level: Paropkaraya Punyaya; Paapaya Parapeedanam
At the national level: Janani Janmabhumischa Swargadapi Gareeyasi
At the universal level: Samasta Lokaha Sukhino Bhavantu
He laced each of these examples with very touching incidents from Bhagavan’s life which he was a personal witness to.
After a lunch break, the students broke into small teams of 20 and discussed on select Summer Course Discourses by Bhagawan and His other Discourses on Educare. There was one anchor discourse which was studied by all and six auxillary discourses of which one was read by smaller groups.
Students assembled in the Sai Kulwant Hall by 04:30pm. After Vedam Chanting, there was a summary presentation by students after which, there was a music programme by the students of Brindavan and Prasanthi Nilayam campuses of the University.
After Dinner, the three campuses met seperately and shared their experiences with Bhagawan with Love and Devotion.
Source:
http://sssbpt.org/Pages/Prasanthi_Nilayam/SummerCourseReport2011Day1.html
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