"Decidí mi nacimiento. Decidí quien debería ser mi madre." Así respondió Swami a una pregunta del editor de la "Kaal Nav" (New Age) en el último día de diciembre de 1970 en Bombay, India. Baba llegó a decir que Rama y Krishna también eligieron a sus madres.
Ishvaramma era una mujer pobre, de mediana edad, de corazón tierno, piadosa , una esposa rural analfabeta que había criado a siete hijos antes de que el Señor naciera de ella. Ishvaramma era muy versada en las baladas en Telugu, leyendas, canciones populares y cuentos, sobre Rama y Krishna.
Sin embargo, fueron necesarios años de observación íntima y cientos de incidentes inexplicables para convencerla de que este niño, que nació en respuesta a sus oraciones al Señor Sathyanarayana, que había acariciado y mimado, era la Conciencia Cósmica.
La madre elegida es el primer receptor de la Gracia del Avatar. El padre que protege y nutre se ve recompensado con la fama de dar su apellido. Cuando el padre de Swami Pedda Venkappa Raju murió en 1963, Baba dijo: "el día en que fue conocido como el 'Padre' que fue bendecido, su vida se hizo santa y santificada. Esta suerte puede ser ganada por un solo individuo, en un Yuga (edad) ". El pueblo de Kolimikuntla esta a más de un centenar de kilómetros de Puttaparthi. En este pueblo vivió Subba Raju un ferviente devoto de Ishvara. Subba Raju construyó un templo para Ishvara. en ese pueblo. Ishvaramma fue el nombre dado a su hija que nació en la casa de campo poco después. El templo fue construido por Kondama Raju - (abuelo paterno de Bhagavan) y decidió ir a una peregrinación, y al mismo tiempo visitar a su pariente lejano Subba Raju. Llevo a su hijo mayor Pedda Venkappa Raju como acompañante.
Al llegar al lugar de Subba Raju Ragú de Kondama, encontró ese lugar árido para los cultivos y rodeado de bandidos. Convenció a Subba Raju a vender sus tierras en Kolimikuntla y mudarse a Karnatanagapalli en Puttaparthi, en la otra orilla del Chitravati.
La madre elegida es el primer receptor de la Gracia del Avatar. El padre que protege y nutre se ve recompensado con la fama de dar su apellido. Cuando el padre de Swami Pedda Venkappa Raju murió en 1963, Baba dijo: "el día en que fue conocido como el 'Padre' que fue bendecido, su vida se hizo santa y santificada. Esta suerte puede ser ganada por un solo individuo, en un Yuga (edad) ". El pueblo de Kolimikuntla esta a más de un centenar de kilómetros de Puttaparthi. En este pueblo vivió Subba Raju un ferviente devoto de Ishvara. Subba Raju construyó un templo para Ishvara. en ese pueblo. Ishvaramma fue el nombre dado a su hija que nació en la casa de campo poco después. El templo fue construido por Kondama Raju - (abuelo paterno de Bhagavan) y decidió ir a una peregrinación, y al mismo tiempo visitar a su pariente lejano Subba Raju. Llevo a su hijo mayor Pedda Venkappa Raju como acompañante.
Al llegar al lugar de Subba Raju Ragú de Kondama, encontró ese lugar árido para los cultivos y rodeado de bandidos. Convenció a Subba Raju a vender sus tierras en Kolimikuntla y mudarse a Karnatanagapalli en Puttaparthi, en la otra orilla del Chitravati.
Para estimularlo, Kondama Raju ofreció dar la bienvenida a Ishvaramma como la esposa de su hijo Pedda Venkappa Raju. Ishvaramma tenia apenas catorce años cuando se casó Pedda Venkappa Raju. Seshama Raju, el hermano mayor de Swami, nació de Ishvaramma a los tres años de su matrimonio.
Unos años más tarde una hija, Venkamma, llegó. Otro hija Parvatamma, siguió. Los Rajus estaban felices y su casa se llenó de algarabía joven y de risas, cantos y oraciónes. Pero, el dolor no estaba lejos.
Ishvaramma tuvo cuatro embarazos abortados en serie. Algunos atribuyen esta calamidad a la magia negra. Propiciaron pujas (adoraciones) que fueron distribuidas en los templos locales y distantes lugares sagrados como Kadri. Y cuando entró en Ishvaramma el octavo embarazo, su suegra Lakshmamma ofreció una serie de pujas al Señor Sathyanarayana y oró para ser bendecida con un nieto.
Bhagavan fue consultado una vez por un experto: "Swami, fue su encarnación Pravesa (entrada voluntaria) o Prasava (engendrado)." En cuanto a Ishvaramma Bhagavan dijo: "Dile a Rama Sarma lo que sucedió ese día cerca del pozo." Ishvaramma respondió: "mi suegra me había advertido que no debía tener miedo si algo me pasaba porque seria la voluntad de Dios. A la mañana cuando estaba en el espejo de agua, una gran bola de luz azul vino rodando hacia mí y me desmayé y se caí. Sentí como la luz se deslizaba dentro de mí. "
Unos años más tarde una hija, Venkamma, llegó. Otro hija Parvatamma, siguió. Los Rajus estaban felices y su casa se llenó de algarabía joven y de risas, cantos y oraciónes. Pero, el dolor no estaba lejos.
Ishvaramma tuvo cuatro embarazos abortados en serie. Algunos atribuyen esta calamidad a la magia negra. Propiciaron pujas (adoraciones) que fueron distribuidas en los templos locales y distantes lugares sagrados como Kadri. Y cuando entró en Ishvaramma el octavo embarazo, su suegra Lakshmamma ofreció una serie de pujas al Señor Sathyanarayana y oró para ser bendecida con un nieto.
Bhagavan fue consultado una vez por un experto: "Swami, fue su encarnación Pravesa (entrada voluntaria) o Prasava (engendrado)." En cuanto a Ishvaramma Bhagavan dijo: "Dile a Rama Sarma lo que sucedió ese día cerca del pozo." Ishvaramma respondió: "mi suegra me había advertido que no debía tener miedo si algo me pasaba porque seria la voluntad de Dios. A la mañana cuando estaba en el espejo de agua, una gran bola de luz azul vino rodando hacia mí y me desmayé y se caí. Sentí como la luz se deslizaba dentro de mí. "
Swami se volvió a Rama Sarma con una sonrisa y dijo: "ahí tienes la respuesta. No fue Prasava, fue Pravesa ."
Tomó a Ishvaramma un largo tiempo, reconciliarse con los rasgos avataricos de su hijo. Cada vez que ella estaba cerca, ella supervisaba personalmente la preparación de su comida. Ella creía que Swami comería unos pocos bocados más si la cocina era de Andhra genuina, la región a la que pertenecía Puttaparthi. Ella seria testigo de los milagros de Swami en compañía de otros, pero su respuesta fue ansiedad, en lugar de temor. Temía que los milagros drene los poderes espirituales de su hijo.
Ishvaramma vio a médicos, abogados, monjes, comerciantes, y príncipes, venir a Puttaparthi, y sentarse alrededor de Swami y abogar por respuestas y soluciones a sus dudas y preguntas.
Ella entiende sólo Telugu. Ella abrió la boca cuando Swami les dio garantía y dijo: "No te preocupes. Yo estoy contigo." Ishvaramma pensaba que prometía demasiadas cosas.
Arnold Schulman el autor de el libro 'Baba' , visitó Puttaparthi en 1970. Encontró Ishvaramma quejándose . Ella decía "¿por qué no lo dejan en paz? Él no duerme, no come lo suficiente. Lo único que les importa es acerca de ellos mismos."
En otra ocasión, Ishvaramma refiriéndose al anuncio de Baba, en octubre de 1940 en Uravakonda, dijo que "cuando me puse delante de él cara a cara me dijo:" Maya! Usted no está atada a mí, ni yo a usted, y él se fue de casa para estar con aquellos con quienes se sentía obligado. "
Muchos días viví sin comer ni dormir llorando y pidiendo a los dioses, para recuperar a mi hijo. Usted lo llama belleza, ternura y alegría y habla de mí como una 'madre' pero, ¿alguna vez tengo la oportunidad de darle de comer, con la comida preparada por mis propias manos, darle un baño o atenderlo a él en cualquier forma que sea un privilegio de una madre? " La aparición del tal estado de desesperación abrumador, e incluso celos, fue sin embargo a menudo seguido por una oleada de auto-críticas y madura resignación filosófica.
Ishvaramma impulsaba con seriedad y entusiasmo la adquisición de educación para los niños. Ella convenció a Swami para enviar dinero para gastos de matrícula, para costear libros y viajes de muchos jóvenes. Cuando se encontró con que algún joven abandonaba la escuela, ella se comunicaba con el Prof. Kasturi para que se contacte con los padres y les convenciera de que enviaran nuevamente a los chicos a la escuela.
Y los enfermos? Ishvaramma fue quizás la persona más feliz, cuando Bhagavan anunció que un hospital de doce camas se construiría en la colina al sur de Prashanti Nilayam. Sin embargo, ella cuestionó la sabiduría de la elección del sitio. "¿Cómo pueden los enfermos ser capaces de llegar a esa altura?" -preguntó ella. Y cuando las mujeres fueron admitidas como pacientes hospitalizados subió por la colina hasta el hospital varias veces para estar con ellas.
Ella era humilde por naturaleza. La humildad no era una pose. La suya no era una humildad que se paseaba, para llamar la atención de los demás. Muchos están orgullosos de que no estamos orgullosos. Pero, Ishvaramma era alérgica a mostrarse. Una vez, mientras que Swami se quedó en la residencia del doctor B. Ramakrishna Rao, el gobernador de Kerala, ella negó una invitación especial para permanecer en la residencia del gobernador, con unos pocos elegidos. Ella se dirigió fuera y se alojo en la residencia de un humilde maestro de escuela.
En el momento que Ishvaramma dejo su cuerpo mortal hubo más de un millar de estudiantes universitarios que se reunieron en Brindavan para un curso de verano. Una conferencia estaba encendida y 800 jóvenes escuchaban con avidez. Tres coches ronroneaba por la entrada lateral de Brindavan. En uno de ellos yacía el cuerpo de 'Madre' santa, sereno y satisfecho. Las hijas y los nietos se sentó cerca y alrededor de como lo habían hecho durante años. En los otros dos coches personas seleccionadas por Swami para darle la noticia a Puttaparthi y acompañar a los aldeanos a ofrecer sus últimos respetos. Más tarde, el cuerpo fue colocado reverentemente en una tumba junto a la de Pedda Raju el 'Padre' Venkappa. La fecha fue el 6 de mayo de1972.
El Día de Ishvaramma se celebra el 06 de mayo como la culminación de un festival de una semana de duración de los niños de todo el mundo. La Escuela Ishvaramma en Puttaparthi se erige como un monumento del gran afecto de la madre hacia los niños y su deseo de ayudarlos a desarrollar sus talentos, habilidades y la divinidad.
Del Libro "Ishvaramma, La Madre elegido" por el Prof. N. Kasturi.
Tomó a Ishvaramma un largo tiempo, reconciliarse con los rasgos avataricos de su hijo. Cada vez que ella estaba cerca, ella supervisaba personalmente la preparación de su comida. Ella creía que Swami comería unos pocos bocados más si la cocina era de Andhra genuina, la región a la que pertenecía Puttaparthi. Ella seria testigo de los milagros de Swami en compañía de otros, pero su respuesta fue ansiedad, en lugar de temor. Temía que los milagros drene los poderes espirituales de su hijo.
Ishvaramma vio a médicos, abogados, monjes, comerciantes, y príncipes, venir a Puttaparthi, y sentarse alrededor de Swami y abogar por respuestas y soluciones a sus dudas y preguntas.
Ella entiende sólo Telugu. Ella abrió la boca cuando Swami les dio garantía y dijo: "No te preocupes. Yo estoy contigo." Ishvaramma pensaba que prometía demasiadas cosas.
Arnold Schulman el autor de el libro 'Baba' , visitó Puttaparthi en 1970. Encontró Ishvaramma quejándose . Ella decía "¿por qué no lo dejan en paz? Él no duerme, no come lo suficiente. Lo único que les importa es acerca de ellos mismos."
En otra ocasión, Ishvaramma refiriéndose al anuncio de Baba, en octubre de 1940 en Uravakonda, dijo que "cuando me puse delante de él cara a cara me dijo:" Maya! Usted no está atada a mí, ni yo a usted, y él se fue de casa para estar con aquellos con quienes se sentía obligado. "
Muchos días viví sin comer ni dormir llorando y pidiendo a los dioses, para recuperar a mi hijo. Usted lo llama belleza, ternura y alegría y habla de mí como una 'madre' pero, ¿alguna vez tengo la oportunidad de darle de comer, con la comida preparada por mis propias manos, darle un baño o atenderlo a él en cualquier forma que sea un privilegio de una madre? " La aparición del tal estado de desesperación abrumador, e incluso celos, fue sin embargo a menudo seguido por una oleada de auto-críticas y madura resignación filosófica.
Ishvaramma impulsaba con seriedad y entusiasmo la adquisición de educación para los niños. Ella convenció a Swami para enviar dinero para gastos de matrícula, para costear libros y viajes de muchos jóvenes. Cuando se encontró con que algún joven abandonaba la escuela, ella se comunicaba con el Prof. Kasturi para que se contacte con los padres y les convenciera de que enviaran nuevamente a los chicos a la escuela.
Y los enfermos? Ishvaramma fue quizás la persona más feliz, cuando Bhagavan anunció que un hospital de doce camas se construiría en la colina al sur de Prashanti Nilayam. Sin embargo, ella cuestionó la sabiduría de la elección del sitio. "¿Cómo pueden los enfermos ser capaces de llegar a esa altura?" -preguntó ella. Y cuando las mujeres fueron admitidas como pacientes hospitalizados subió por la colina hasta el hospital varias veces para estar con ellas.
Ella era humilde por naturaleza. La humildad no era una pose. La suya no era una humildad que se paseaba, para llamar la atención de los demás. Muchos están orgullosos de que no estamos orgullosos. Pero, Ishvaramma era alérgica a mostrarse. Una vez, mientras que Swami se quedó en la residencia del doctor B. Ramakrishna Rao, el gobernador de Kerala, ella negó una invitación especial para permanecer en la residencia del gobernador, con unos pocos elegidos. Ella se dirigió fuera y se alojo en la residencia de un humilde maestro de escuela.
En el momento que Ishvaramma dejo su cuerpo mortal hubo más de un millar de estudiantes universitarios que se reunieron en Brindavan para un curso de verano. Una conferencia estaba encendida y 800 jóvenes escuchaban con avidez. Tres coches ronroneaba por la entrada lateral de Brindavan. En uno de ellos yacía el cuerpo de 'Madre' santa, sereno y satisfecho. Las hijas y los nietos se sentó cerca y alrededor de como lo habían hecho durante años. En los otros dos coches personas seleccionadas por Swami para darle la noticia a Puttaparthi y acompañar a los aldeanos a ofrecer sus últimos respetos. Más tarde, el cuerpo fue colocado reverentemente en una tumba junto a la de Pedda Raju el 'Padre' Venkappa. La fecha fue el 6 de mayo de1972.
El Día de Ishvaramma se celebra el 06 de mayo como la culminación de un festival de una semana de duración de los niños de todo el mundo. La Escuela Ishvaramma en Puttaparthi se erige como un monumento del gran afecto de la madre hacia los niños y su deseo de ayudarlos a desarrollar sus talentos, habilidades y la divinidad.
Del Libro "Ishvaramma, La Madre elegido" por el Prof. N. Kasturi.
NUESTRA VIDA ES SU MENSAJE
OMSAIRAMMM
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Sai Ram - Easwaramma - The Chosen Mother.
"I resolved on my birth. I decided who should be my mother." Thus answered Swami to a question from the editor of the "Nav Kaal" (New Age) on the last day of December 1970 in Bombay, India. Baba went on to say that Rama and Krishna also chose their mothers.
Easwaramma a poor, middle-aged tender-hearted, pious illiterate rural ousewife had mothered seven children before the Lord was born to her. Easwaramma was quite conversant with Telugu ballads, legends, folk songs and tales, on Rama and Krishna. Yet, it took years of intimate observation and hundreds of inexplicable incidents to convince her that this child who was born in answer to her prayers to Lord Sathyanarayana, who she had fondled and doted on, was the Cosmic Consciousness.
The chosen mother is the first recipient of the Avatar's Grace. The father who protects and nourishes her is rewarded with the fame bestowed on his name. When Swami's father Pedda Venkappa Raju died in 1963 Baba said "on the day he was known as the 'Father' he was blessed and his life rendered holy and sanctified. This good fortune can be won by only one individual in a Yuga (age)."
More than hundred miles from Puttaparthi is the village of Kolimikuntla. In this village lived Subba Raju an ardent devotee of Easwara. Subba Raju built a temple for Easwara. in that village. Easwaramma was the name given to his daughter born in the farm house soon after. the temple was built. Kondama Raju -(Bhagavan's paternal grandfather) decided to go on a pilgrimage and at the same time visit his distant relative Subba Raju. He took his elder son Pedda Venkappa Raju along with him.
On arriving at Subba Ragu's place Kondama Raju found that place arid, unsuitable for cultivation and surrounded by dacoits. He persuaded Subba Raju to sell his lands in Kolimikuntla and move to Karnatanagapalli opposite to Puttaparthi, on the other bank of Chitravathi. To sweeten the pot, Kondama Raju offered to welcome Easwaramma as the spouse of his son Pedda Venkappa Raju. Easwaramma was barely fourteen when she wedded Pedda Venkappa Raju. Seshama Raju, Swami's elder brother, was born to Easwaramma within three years of her marriage.
A few years later Venkamma a daughter arrived. Another daughter Parvatamma followed. The Rajus were happy and their home was filled with the youngster's babble and laughter and song and prayer. But, sorrow was not far off.
Easwaramma had four abortive pregnancies in a series. Some attributed this calamity to black magic. Propitiatory pujas (worships) were arranged in the local temples and distant holy places like Kadri. And when Easwaramma entered her eighth pregnancy her mother-in-law Lakshmamma offered a series of pujas to Lord Sathyanarayana and prayed to be blessed with a grand-son.
Bhagavan was once asked by a pundit "Swami, was your incarnation a Pravesa (entrance) or Prasava (enceince)." Turning to Easwaramma Bhagavan said "Tell Rama Sarma what happened that day near the well." Easwaramma replied "my mother-in-law had cautioned me that I should not be frightened if something happened through the will of God. The morning when I was at the well drawing water a big ball of blue light came rolling towards me and I fainted and fell. I felt the light glide into me." Swami turned to Rama Sarma with a smile and said "there you have the answer. It was Pravesa and not Prasava."
It took Easwaramma a long time to reconcile herself to her son's Avataric traits. Whenever she was around, she personally supervised the preparation of his food. She believed that Swami would eat a few more morsels if the cuisine was Andhra and that too genuine Rayalaseema, the region to which Puttaparthi belonged. She would witness Swami's miracles in the company of others; but her response was anxiety rather than awe. She feared that the miracles would drain her son's spiritual powers.
Easwaramma saw doctors and lawyers, monks and merchants, Rajas and Princes come to Puttaparthi,sit around Swami and plead for answers and solutions to their doubts and questions. She herself understood only conversational Telugu. She gasped when Swami gave them His assurance and said "Don't worry. I am with you." Easwaramma thought He was promising too much to too many. Arnold Schulman the author of the book 'Baba' visited Puttaparthi in 1970. He found Easwaramma complaining to no one in particular. She was saying "why don't they leave Him alone? He does not sleep, He does not eat enough. All they care is about themselves."
On another occasion Easwaramma referring to Baba's Announcement in October 1940 at Uravakonda, said "when I stood before him face to face He said, "Maya! You are not bound to me nor I to you and He left home to be with those to whom he felt bound." 'Now many days I lived through without eating or sleeping crying to the Gods to restore my son to me. You call him Beauty, Tenderness and Joy and talk of me as the 'Mother' but, do I ever get the chance to feed him with food cooked by my own hands, give him a bath or tend to him in any way that is a mother's privilege?" The oncoming of this overwhelming despair and even jealousy was however often followed by a surge of self-criticism and matured philosophical resignation.
Easwaramma appreciated the earnestness and enthusiasm of young children acquiring education. She prevailed on Swami to send money for tuition fees, cost of books and boarding to many youngsters. When she found that some youngster dropped out of school, she pressed Prof. Kasturi to correspond with the parents and persuade them to get the youngster back in school. And the sick? Easwaramma was perhaps the person most pleased when Bhagavan announced that a twelve bed hospital would be built on the hill south of Prasanthi Nilayam. However she queried the wisdom of the choice of the site. "How could the ill pull themselves up to that height?" she asked. And when women were admitted as inpatients she climbed the hill to the hospital several times to be with them.
She was humble by nature. Humility was no pose for her. Hers was not the humility that paraded itself, to draw the attention of others. Many are proud that they are not proud. But, Easwaramma was allergic to limelight. Once, while Swami stayed at the residence of Dr. B. Ramakrishna Rao, the Governor of Kerala, she refused a special invitation to stay at the Governor's residence with a chosen few. She wiggled out of the attention given to her as the Avatar's mother and stayed at the humble residence of a school Head master.
At the time Easwaramma laid down her mortal coils there were more than a thousand college students assembled at Brindavan for a summer course. A lecture was on and 800 youngsters were listening eagerly. Three cars purred by the side entrance to Brindavan. In one of them lay the body of the holy 'Mother', serene and self-satisfied. Daughters and grand children sat close and around as they had done for years. In the other two cars were persons selected by Swami to break the news at Puttaparthi and keep the villagers to pay their last respects. Later the body was reverentially laid down in a grave beside that of the 'Father' Pedda Venkappa Raju. The date was May 6,1972.
Easwaramma Day is celebrated on the May 6th as the culmination of a week- long festival of children all over the world. The Easwaramma High School at Puttaparthi stands as a monument for the Mother's abiding affection towards children and her desire to help them unfold their talents, skills and divinity.
From The Book "Easwaramma, The Chosen Mother" by Prof. N. Kasturi.
OUR LIFE IS HIS MESSAGE
OMSAIRAMMM
OMSAIRAMMM
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Sai Ram - Easwaramma - The Chosen Mother.
"I resolved on my birth. I decided who should be my mother." Thus answered Swami to a question from the editor of the "Nav Kaal" (New Age) on the last day of December 1970 in Bombay, India. Baba went on to say that Rama and Krishna also chose their mothers.
Easwaramma a poor, middle-aged tender-hearted, pious illiterate rural ousewife had mothered seven children before the Lord was born to her. Easwaramma was quite conversant with Telugu ballads, legends, folk songs and tales, on Rama and Krishna. Yet, it took years of intimate observation and hundreds of inexplicable incidents to convince her that this child who was born in answer to her prayers to Lord Sathyanarayana, who she had fondled and doted on, was the Cosmic Consciousness.
The chosen mother is the first recipient of the Avatar's Grace. The father who protects and nourishes her is rewarded with the fame bestowed on his name. When Swami's father Pedda Venkappa Raju died in 1963 Baba said "on the day he was known as the 'Father' he was blessed and his life rendered holy and sanctified. This good fortune can be won by only one individual in a Yuga (age)."
More than hundred miles from Puttaparthi is the village of Kolimikuntla. In this village lived Subba Raju an ardent devotee of Easwara. Subba Raju built a temple for Easwara. in that village. Easwaramma was the name given to his daughter born in the farm house soon after. the temple was built. Kondama Raju -(Bhagavan's paternal grandfather) decided to go on a pilgrimage and at the same time visit his distant relative Subba Raju. He took his elder son Pedda Venkappa Raju along with him.
On arriving at Subba Ragu's place Kondama Raju found that place arid, unsuitable for cultivation and surrounded by dacoits. He persuaded Subba Raju to sell his lands in Kolimikuntla and move to Karnatanagapalli opposite to Puttaparthi, on the other bank of Chitravathi. To sweeten the pot, Kondama Raju offered to welcome Easwaramma as the spouse of his son Pedda Venkappa Raju. Easwaramma was barely fourteen when she wedded Pedda Venkappa Raju. Seshama Raju, Swami's elder brother, was born to Easwaramma within three years of her marriage.
A few years later Venkamma a daughter arrived. Another daughter Parvatamma followed. The Rajus were happy and their home was filled with the youngster's babble and laughter and song and prayer. But, sorrow was not far off.
Easwaramma had four abortive pregnancies in a series. Some attributed this calamity to black magic. Propitiatory pujas (worships) were arranged in the local temples and distant holy places like Kadri. And when Easwaramma entered her eighth pregnancy her mother-in-law Lakshmamma offered a series of pujas to Lord Sathyanarayana and prayed to be blessed with a grand-son.
Bhagavan was once asked by a pundit "Swami, was your incarnation a Pravesa (entrance) or Prasava (enceince)." Turning to Easwaramma Bhagavan said "Tell Rama Sarma what happened that day near the well." Easwaramma replied "my mother-in-law had cautioned me that I should not be frightened if something happened through the will of God. The morning when I was at the well drawing water a big ball of blue light came rolling towards me and I fainted and fell. I felt the light glide into me." Swami turned to Rama Sarma with a smile and said "there you have the answer. It was Pravesa and not Prasava."
It took Easwaramma a long time to reconcile herself to her son's Avataric traits. Whenever she was around, she personally supervised the preparation of his food. She believed that Swami would eat a few more morsels if the cuisine was Andhra and that too genuine Rayalaseema, the region to which Puttaparthi belonged. She would witness Swami's miracles in the company of others; but her response was anxiety rather than awe. She feared that the miracles would drain her son's spiritual powers.
Easwaramma saw doctors and lawyers, monks and merchants, Rajas and Princes come to Puttaparthi,sit around Swami and plead for answers and solutions to their doubts and questions. She herself understood only conversational Telugu. She gasped when Swami gave them His assurance and said "Don't worry. I am with you." Easwaramma thought He was promising too much to too many. Arnold Schulman the author of the book 'Baba' visited Puttaparthi in 1970. He found Easwaramma complaining to no one in particular. She was saying "why don't they leave Him alone? He does not sleep, He does not eat enough. All they care is about themselves."
On another occasion Easwaramma referring to Baba's Announcement in October 1940 at Uravakonda, said "when I stood before him face to face He said, "Maya! You are not bound to me nor I to you and He left home to be with those to whom he felt bound." 'Now many days I lived through without eating or sleeping crying to the Gods to restore my son to me. You call him Beauty, Tenderness and Joy and talk of me as the 'Mother' but, do I ever get the chance to feed him with food cooked by my own hands, give him a bath or tend to him in any way that is a mother's privilege?" The oncoming of this overwhelming despair and even jealousy was however often followed by a surge of self-criticism and matured philosophical resignation.
Easwaramma appreciated the earnestness and enthusiasm of young children acquiring education. She prevailed on Swami to send money for tuition fees, cost of books and boarding to many youngsters. When she found that some youngster dropped out of school, she pressed Prof. Kasturi to correspond with the parents and persuade them to get the youngster back in school. And the sick? Easwaramma was perhaps the person most pleased when Bhagavan announced that a twelve bed hospital would be built on the hill south of Prasanthi Nilayam. However she queried the wisdom of the choice of the site. "How could the ill pull themselves up to that height?" she asked. And when women were admitted as inpatients she climbed the hill to the hospital several times to be with them.
She was humble by nature. Humility was no pose for her. Hers was not the humility that paraded itself, to draw the attention of others. Many are proud that they are not proud. But, Easwaramma was allergic to limelight. Once, while Swami stayed at the residence of Dr. B. Ramakrishna Rao, the Governor of Kerala, she refused a special invitation to stay at the Governor's residence with a chosen few. She wiggled out of the attention given to her as the Avatar's mother and stayed at the humble residence of a school Head master.
At the time Easwaramma laid down her mortal coils there were more than a thousand college students assembled at Brindavan for a summer course. A lecture was on and 800 youngsters were listening eagerly. Three cars purred by the side entrance to Brindavan. In one of them lay the body of the holy 'Mother', serene and self-satisfied. Daughters and grand children sat close and around as they had done for years. In the other two cars were persons selected by Swami to break the news at Puttaparthi and keep the villagers to pay their last respects. Later the body was reverentially laid down in a grave beside that of the 'Father' Pedda Venkappa Raju. The date was May 6,1972.
Easwaramma Day is celebrated on the May 6th as the culmination of a week- long festival of children all over the world. The Easwaramma High School at Puttaparthi stands as a monument for the Mother's abiding affection towards children and her desire to help them unfold their talents, skills and divinity.
From The Book "Easwaramma, The Chosen Mother" by Prof. N. Kasturi.
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