Historia de Karunyananda.
Las anécdotas de Swami Karunyananda sobre experiencias con Swami, se tomaron de varias entrevistas entre los años 1994 y 1997, del sitio web www.saionline.org .
Swami Karunyananda falleció en agosto de 1997, en las celebraciones auspiciosas de Dassara.
Tengo la suerte de ser la primera persona en saludar a Bhagavan en el
mañana. Subo las escaleras, abro la puerta de la habitación de Bhagavan y tengo el darshan de Bhagavan y padnamaskar. Hay Sakthi en los pies de Swami. Hay poder en la mirada de Swami. Su cuerpo no es como el nuestro, es un Sareeram Chinmaya (energía en forma divina). El nuestro es un cuerpo hecho de polvo, que se disuelve finalmente, en los elementos primordiales Tierra, Agua, Fuego, Aire y Éter.
No se limita a una forma. Él es la forma de todas las deidades adoradas por las religiones. Él es la encarnación misma de Chaitanya (energía, fuerza). Él es la encarnación de todos los dioses. No podemos indagar en él.
¿No lo has visto durante las mañanas? Él tiene un fulgor especial , a veces esta refulgencia es aterradora. En el último día de Devi Navaratri (Dasara) cuando se lleva a cabo el Ahuti , su temperatura corporal se eleva. He tocado sus pies en esas fechas y encontré que eran muy caliente.
Vi a Bhagavan por primera vez en Bhadrachalam en el año 1936. Bhagavan tenía diez años de edad en ese momento. Eso significa que él comenzó su misión incluso antes de los catorce años, aunque la manifestación de la Bhagavan no fue anunciada hasta 1936. Las personas que lo vieron sentían que era el Hijo de Dios. La hermana de Bhagavan Venkamma y su tío trajeron a Bhagavan durante su viaje de peregrinación a Bhadrachalam . Las mujeres ya lo adoraban a Bhagavan como el Hijo de Dios. Lo vi por casualidad, y decían que era el Hijo de Dios.
Yo pensé: "¿Quién no es un hijo de Dios?"
Yo era un miembro de una organización espiritual llamada Jeevakarunya Sangham en Rajahmundry. Hubo una reunión en 1956, cuando Bhagavan llegó a Rajahmundry. Mi Malayala Swamy y yo entonces tuvimos el darshan de Bhagavan. Bhagavan me llamó por el nombre de "Karunyananda", y me habló como si él me conociera muy íntimamente. Di media vuelta y me incline ante Bhagavan. Era de noche, a las 8:00 pm Bhagavan dijo: "¿Quieres venir a Kakinada? Iremos juntos".
Le respondí: "Como quieras, Swami."
Fui a Kakinada con Bhagavan y durante el viaje en coche Bhagavan me contó la historia de mi pasado entera. Dio detalles muy íntimos de mi conducta cuando yo era joven. Bhagavan nació en 1926. Él ni siquiera había nacido todavía cuando yo era joven, pero al mismo tiempo, les dio todos los detalles biográficos correctamente.
En 1959 me traslade con Sangham Jeevakarunya [una organización espiritual] a Puttaparthi , para las celebraciones de Shivaratri. Tenía dos jeeps, una camioneta, y un coche con un conductor, y mucha otras cosas.
Tenía una oficina en Chittur. Fui a la oficina en Chittur y luego partí hacia Puttaparthi para obtener el darshan de Bhagavan. Viaje en autobús. Hacía demasiado frío para viajar en autobús. El autobús llegó a Horsey área de Hills, más allá de Madanapalle, y luego quedo fuera de servicio por fallas mecánicas . Era de noche y estaba haciendo mucho frío. Pronto cayo la noche. Las mujeres y los niños estaban temblando por el frío. Entonces pensé: "Estos Babas ¿por qué nos meten en estos problemas? ¿Por qué residen en las colinas? Por qué no pueden establecer su residencia en un lugar accesible para la gente común? ¡Cuántas personas están sufriendo! "
Yo pensaba de esta manera, pero no mencione estos pensamientos a nadie.
El autobús fue reparado y después de muchas pruebas reinicio su viaje y llegó a Mudigubba a las 2:00 am. Tuve que parar allí hasta la mañana, y tomar otro autobús viejo para Bukkapatnam, y llegue allí con gran dificultad. En Bukkapatnam contraté a un carro de bueyes y llegue a Puttaparthi después de mas dificultades. Puttaparthi tenía escasez de agua en ese momento. Mantuve mi ropa y equipaje en la residencia de Sathyamma, me bañe de alguna manera, y luego fui a Prasanthi Nilayam.
Bhagavan convoco al Sr. Kasturi y le dio un mensaje para mí, que subiera a su habitación. Un Veerabhadra Sastry [un erudito] y varias otras personas estuvieron presentes con nosotros. Le rendí mis reverencias a Bhagavan, cuando Él me preguntó: "¿ Karunyananda! ¿Cuál es la noticia? ¿Cuántos coches tiene usted?"
Me pregunté por qué Bhagavan tenía interés en el número de coches! Me incliné hacia él y le respondí, "Swami, ¿por qué hablas de coches ahora?"
Bhagavan insistió: "No, no. ¿Cuántos coches tiene usted?" Veerabhadra Sastry luego me preguntó: "Cuando Swami le pregunto, ¿por qué no respondio?"
Pensé que no había escapatoria y respondí "Swami, tengo dos jeeps, un coche y una furgoneta."
Entonces Bhagavan preguntó: "Cuando tienes cuatro vehículos, ¿por qué no vienes en uno de ellos? ¿Por qué vienes en autobús, y después culpas 'a Todos los Babas que residen sólo en las colinas!'?" Entonces me di cuenta de que Bhagavan sabía lo que yo había pensado a kilómetros de distancia, como si un telegrama hubiese sido enviado a él.
Nos gustaba estar sentado con Bhagavan, a veces él se encontraba como si estuviera en otra parte. Más tarde decía "Acabo de regresar de Madras. Vijayalakshmi está sufriendo mucho. Fui al hospital. Le di prasad y no hay ningún problema con ella. Ella va a estar bien."
Luego telegramas o cartas de confirmación llegarían agregando que, " Bhagavan estuvo alli, pero se fue sin tomar [la comida o la ofrenda]".
En el incidente en Tirupati, que ocurrió alrededor de 1989-90. Era las 10:00 am y Bhagavan estaba en Brindavan, Bangalore. Sin embargo, fue visto simultáneamente en Tirupati! Se le dio una silla, él estuvo sentado. Todo esto sucedió. [Un incidente similar ha ocurrido en Tirupati otra vez en 1998]
En 1971, cuando ya había regresado de Ooty a Brindavan, Swami le pidió a un alumno que tomara una fotografía de él, y he aquí, él apareció como el Señor Dattatreya en la fotografía. Todo el mundo vio este milagro y se asombró. Gangadhar Shetty quería la foto y yo le di la foto. Luego me preguntó si estaría bien si la publicaba en el Sanatana Sarathi. Él quería que todos vieran esta hermosa foto. Swami tomó la fotografía y la rompió en pedazos, ya que él no quería publicidad.
El oro sigue siendo oro. Un día Swami me preguntó: "Karunyananda, desde el principio siempre he sido simple, ¿no es así?"
Swami llevaba un dhoti roto ese día. No me gusto eso. Así que le pregunté, "Swami, ¿por qué llevas un dhoti desgarrado cuando tienes tantos dhotis buenos?" Traté de influir sobre Swami para que descartara el dhoti desgarrado. Swami sonrió y luego suplicó: "Oh? ¿Vas a romperlo? .
Una vez la esposa de Suri Bhagavantam tenía parálisis, Bhagavan tomó sobre sí mismo la enfermedad para aliviar su angustia. Íbamos en el coche después de la fiesta de cumpleaños de Bhagavan.
Bhagavan, Bhagavantam y yo estábamos en el primer coche. Varios coches nos seguian. Cruzamos las fronteras del Estado de Andhra Pradesh y del Estado de Karnataka, cuando Bhagavan cayó enfermo en el coche. Siguiendo el consejo de Bhagavantam, lo levanté y Bhagavan fue puesto sobre el asiento del coche. Me metí en el coche siguiente. Bhagavan se levantó después de algún tiempo. Detuvo el coche y me hizo sentar de nuevo a su lado en el coche. Entonces me preguntó, "¿te preocupaste por mí? Hay cincuenta a sesenta años más para este cuerpo!" Bhagavan Mismo encarnara como Prema Sai. También voy a estar allí delante de él. Bhagavan me enseñó también el lugar en el que Él renacerá.
Bhagavan come sólo unos pocos bocados de bolas ragi (un cereal menor comido por los pobres, de manera prominente en Rayalaseema de Andhra Pradesh). Su comida es sólo un drama, una mera pretensión, ya que toma muy pocos alimentos. Él sin embargo, se ocupa de que las personas sentadas con él sean bien alimentadas. Es todo el afecto de madre.
Le digo que coma más porque entre la cena y el desayuno, hay una diferencia de 15 horas. Pero, Swami siempre responde que si come menos cantidad, Él es más activo y no se cansa y debilita como nosotros.
Divinidad, es el secreto! Es la energía divina. Tú y yo estaríamos preocupados si nuestra comida se retrasa aunque sea por unos pocos minutos. Sin embargo, Él está por encima de todo esto.
Algunas personas le traen y ofrecen dulces y curry a Bhagavan, pero ni siquiera toca estos alimentos. Me dijo una vez: "¿Por qué traen toda esta comida aquí? Tenemos dos cocineros. Todo los alimentos son ofrecidos a usted. Y tienen que ser llevados de vuelta sin su degustación . Entonces ¿por qué deberían ser llevados arriba?"
Bhagavan contestó: "¿Cuál es tu objeción? Traen la comida aquí. Los que la traen, tienen la satisfacción de ofrecerme la comida." Él es verdaderamente la encarnación de la compasión!
Una vez, cuando yo regresaba de Kakinada en 1956, Bhagavan dijo: "Karunyananda, usted está muy cerca sentado delante de mí ahora. Llegará un tiempo cuando usted me podrá ver ha la distancia." Me dijo otra vez en 1970, "Usted es capaz de sentarse y ver Bhagavan ahora. Llegará un tiempo cuando usted tendra que ver a Swami desde una colina".
En su cumpleaños número 60 en 1985, muchos devotos sólo podía verlo ha la distancia en una colina.
OMSAIRAMMM...
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Karunyananda's story.
The anecdotes from Swami Karunyananda's experiences with Swami are collected from several interviews between 1994 and 1997 and are taken from www.saionline.org
Swami Karunyananda passed away in August 1997, under the auspicious celebrations of Dassara.
I have the good fortune of being the first person to greet Bhagavan in the
morning. I go upstairs, and open the door of Bhagavan's room and have darshan and padnamaskar of Bhagavan. There is Sakthi in the feet of Swami. There is power in the glances of Swami. His body is not like ours, it is a Chinmaya Sareeram (divine energy form). Ours is a body made up of dust, which dissolves finally, into the primordial elements of Earth, Water, Fire, Air, and Ether.
He is not limited to one form. He is the form of all deities worshipped by religions. He is the very embodiment of Chaitanya (energy, force). He is the embodiment of all Gods. We cannot probe into Him. Have you not seen Him during the mornings? He has a special effulgence in Him; sometimes this effulgence is frightening. On the last day of Devi Navaratri (Dasara) when Poorna Ahuti is performed, His body temperature becomes hot. I have touched His feet at such times and found that they were very hot.
I saw Bhagavan for the first time in Bhadrachalam in the year 1936. Bhagavan was ten years old at that time. That means that He started His mission even earlier to the fourteenth year, although the manifestation of the Bhagavan was not announced in 1936. People who saw Him felt He was the Son of God. Bhagavan's sister Venkamma, and uncle brought Bhagavan to Bhadrachalam during their pilgrimage trip. Women were already worshipping Bhagavan as the Son of God. I saw Him casually, and they were saying He was the Son of God. I thought, "Who is not a child of God?"
I was a member of a spiritual organization called Jeevakarunya Sangham in Rajahmundry. There was a meeting in 1956 when Bhagavan came to Rajahmundry. My Malayala Swamy and myself then had the darshan of Bhagavan. Bhagavan called me by the name "Karunyananda," and spoke to me as if he knew me very intimately. I turned and bowed down to Bhagavan. It was night time, about 8:00 p.m. Bhagavan said, "Will you come to Kakinada? We will go together."
I replied, "As you please, Swami."
I went to Kakinada with Bhagavan and during the car journey Bhagavan recounted my entire past history. He gave very intimate details of my conduct when I was young. Bhagavan was born in 1926. He was not even born yet when I was young, but all the same, He gave all the biographical details correctly.
In 1959 I came with the Jeevakarunya Sangham [a spiritual organization] to Puttaparthi for Shivaratri celebrations. We had two jeeps, one van, and a car with a driver with us, and a lot of other paraphernalia. We had an office in Chittur also. We first went to our Chittur office and then departed for Puttaparthi to obtain Bhagavan's darshan. Facilities for travel were very unsatisfactory at that time. I traveled by bus. It was too cold to travel by bus. The bus came to Horsey Hills area, beyond Madanapalle, and then went out of order and broke down! It was evening and it was getting very cold. It soon turned into dark night. The women and children were shivering due to the cold. I then thought, "These so called Baba's—why do they put us up to this trouble? Why do they reside in the hills? Why can't they set up residence in a place accessible to common people? How many people are suffering!"
I was thinking this way but did not mention these inner thoughts to anyone.
The bus was repaired and after many trials it started again and reached Mudigubba at 2:00 a.m. I had to stop there until morning, took another old rattling bus to Bukkapatnam, and reached there with great difficulty. At Bukkapatnam I hired a bullock cart and reached Puttaparthi after even more difficulty. Puttaparthi had scarcity of water at that time. I kept my bedding and luggage in the residence of one Sathyamma, bathed somehow, and then went to the Nilayam. Mr. Kasturi then summoned Bhagavan, and Bhagavan sent word for me and I went up to His room. One Veerabhadra Sastry [a scholar] and several other people were present with us. I paid my obeisances to Bhagavan, when He asked me, "What Karunyananda! What is the news? How many cars do you have?"
I wondered why Bhagavan had interest in the number of cars! I bowed to Him and I replied, "Swami, why should you talk about cars now?"
Bhagavan insisted, "No, no. How many cars do you have?" Veerabhadra Sastry then asked me, "When Swami asks you, why do you not reply?"
I thought there was no escape and replied, "Swami, I have two jeeps, one car, and one van."
Then Bhagavan asked, "When you have four vehicles, why could you not come by one of them? Why come by that bus, and blame later 'All these Babas reside only in the Hills!'?" Then I realized that Bhagavan knew what I had thought miles away as if a telegram had been sent to Him.
We would be sitting with Bhagavan at times, and He would be found as if He was somewhere else. He would later say, "I have just returned from Madras. Papum (Alas)! Vijayalakshmi is suffering very much. I went to the hospital. I gave her prasad and there is no problem with her now. She will be all right."
Thereafter confirmatory telegrams or letters would arrive adding that, "Bhagavan was here but He went away without taking [food or offering] anything." Take the incident at Tirupati, which happened around 1989-90. It was 10:00 a.m. in the morning and Bhagavan was very much in Brindavan at Bangalore. Yet, He was simultaneously seen at Tirupati! He was given a chair; He was seated. All this happened. Should Bhagavan put on dramas like others? No, it is all the grace of Bhagavan. [A similar incident has happened in Tirupati again in 1998]
In 1971, as we had returned from Ooty to Brindavan, Swami asked a schoolboy to take a photograph of Him, and lo!, He appeared as Lord Dattatreya in the photograph. Everyone saw this miracle and was astonished. Gangadhar Shetty wanted the photograph and I gave Him the photo. He then asked me if it would be all right if he printed it in the Sanatana Sarathi. He wanted everyone to see this beautiful picture. Swami took the photograph and tore it into pieces as He did not want publicity.
Gold remains gold wherever it is thrown. One day Swami asked me, "Karunyananda, from the beginning I have always been simple, have I not?"
Swami was then wearing a torn dhoti that day. I did not like this. So, I asked Him, "Swami, why do you wear a torn dhoti when you have so many good dhotis?" I tried to prevail on Swami for removing the torn dhoti. Swami smiled and then pleaded, "Oh? Will you tear it up? Was it not my leela that day when I sought for a handful of atukulu (beaten rise) from Kuchela? [A story from Krishna's life] Are you not seeing me for the last thirty six years like this?"
Once Suri Bhagavantam's wife had paralysis, which Bhagavan took on Himself to alleviate her distress. We were going in a car after the birthday festival of Bhagavan. Bhagavan, Bhagavantam, and I were in the first car. Several cars followed us. We crossed the borders of Andhra Pradesh State and entered Karnataka State when Bhagavan fell ill in the car. On the advice of Bhagavantam I got up and Bhagavan was laid upon the car seat. I got into the next car. Bhagavan got up after sometime. He stopped the car and made me sit again by His side in His car. He then asked me, "Did you worry about me? There is fifty to sixty years more time for this body!" Bhagavan will incarnate Himself as Prema Sai. I will also be there before Him. Bhagavan showed me also the place in which He will take re-birth.
Bhagavan eats only a few morsels of Ragi balls (a minor cereal eaten by the poor, prominently in Rayalaseema of Andhra Pradesh). His dining is only a drama, a mere pretence, as He takes very little food. He however, sees to it that people seated by Him are fed well. This He does Himself; it is all the mother's affection. Some people bring and offer sweets and curries to Bhagavan, but Bhagavan does not even touch these foods.
I keep telling Him to eat more because between dinner and breakfast, there is a gap of 15 hours. But, Swami always replies that though He eats lesser quantity than we do, He is more active and does not become tired and weak like we do. Divinity—that is the secret! It is divine energy. You and I would be worried if our food were delayed even for a few minutes. But, He is above all this.
Some people bring Him and offer sweets and curries to Bhagavan, but Bhagavan does not even touch these foods. I said once, "Why should they carry all these food stuff here? We have two cooks. All the items are offered to you. They have to be taken back without you tasting iit. Then why should they be brought upstairs?"
Bhagavan replied, "What is your objection? They bring the food here. Those who bring it, take it back again and it gives them satisfaction to offer food for me." He is verily the embodiment of compassion!
Once when I was returning from Kakinada in 1956 Bhagavan said, "Karunyananda, you are clapping in union seated before me now. A time will come when you can see me only from a distance." He told me again in 1970, "You are able to sit and see Bhagavan now. A time will come when you have to see Swami from a hill only."
On His 60th birthday in 1985, many devotees could only see Him from the distance of a hill.
OMSAIRAMMM...
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