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sábado, 19 de mayo de 2012

Sai Ram - Con Baba a Badrinath_Sai Ram - With Baba to Badrinath.


Sai Ram - Con Baba a Badrinath.


..Hay una clara diferencia cualitativa entre Bhagavan y todos los otros líderes espirituales que uno puede imaginar. a

A Bhagavan mismo se le preguntó acerca de esto, y él respondió: "He descendido del nivel de Dios al nivel del hombre con el fin de elevar al hombre. Otros son los seres humanos que intentan elevarse hasta el nivel de Dios. "A pesar de esta declaración enfática, en los viejos tiempos, los devotos utilizan a menudo solicitar a Baba para que los lleve a una peregrinación a lugares santos. Y como la encarnación de la compasión, que Él es, Swami cedio con frecuencia a esas oraciones.

Una visita histórica, fue la del santuario de Badrinath, situado en el majestuoso Himalaya, la morada del Señor Shiva, el hogar de los sabios, y el destino de los peregrinos a través de los siglos. Nos dirigimos a los registros que dejó el venerado Kasturi , sobre ese viaje.

A continuación se muestra el enlace maravillo del Shri.Kasturi sobre el viaje de Bhagavan a Bardinath, este es de los archivos de Radio Sai:

http://media.radiosai.org/journals/Vol_02/05March01/02_Cover_Story/ ...


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Con Baba a Badrinath.


Hay una clara diferencia cualitativa entre Bhagavan Baba y todos los otros líderes espirituales que uno puede imaginar. A Baba mismo se le preguntó acerca de esto, y él respondió: "He descendido del nivel de Dios, al nivel del hombre, con el fin de elevar al hombre. Otros son los seres humanos que intentan elevarse hasta el nivel de Dios. "

A pesar de esta declaración enfática, en los viejos tiempos, los devotos solicitaban a menudo, a Baba,  para que los lleve en peregrinación a lugares santos. Y como la encarnación de la compasión, que Él es, Swami cedia con frecuencia a esas oraciones.


Una visita histórica fue la del santuario de Badrinath, situado en el majestuoso Himalaya, la morada del Señor Shiva, el hogar de los sabios, y el destino de los peregrinos a través de las edades.
Nos dirigimos a los registros que dejó el venerado Kasturi, de ese viaje.


La visita a Badrinath fue planteada por primera vez por Baba en 1958 , en un período de sesiones de Bhajans celebrado en las arenas del río Chitravati. Entonces, él me dijo que llevaria devotos hasta el lugar, donde Él estaba haciendo tapas [penitencia]. Estábamos maravillados porque era la primera vez que había oído hablar de tapas, asociada a su carrera terrenal .... Yo estaba un poco confundido .....


La visita se convirtió en realidad en 1961, y los planes estaban listos, los devotos que acompañarían a Baba también habían sido seleccionados. Baba les dio la bienvenida en Madrás, el 7 de junio, y los envió por tren a Delhi. Anunció entonces que volaría a Nueva Delhi el día siguiente y estaría allí para recibirlos personalmente a su llegada.


El tren llegó a Nueva Delhi con alrededor de seis horas de retraso, pero Baba estaba allí, dando alivio y consuelo con su sonrisa y maternal atención.


Al día siguiente, el grupo fue a Hardwar, donde se les unio  el Dr. B.Ramakrishna Rao, gobernador de Uttar Pradesh. Él también tenia previsto visitar Badrinath, en compañía de Bhagavan Baba.


El domingo, 11 de junio, en el jardín encantador y pequeño detrás de la presa Bungalow Koti, Hardwar, escondido entre el Canal de Ganga por un lado y el río Ganges por la otra, dirigidos por Baba en la quietud de la noche, el grupo de devotos se reunió para el Yatra a Badrinath. Él dijo:"Mañana nos vamos a Badri, un lugar consagrado por las tapas de los sabios eminentes y santos, y del mismo Sri Narayana.Todos ustedes son muy afortunados, porque están avanzando de la forma manifestada a la forma no manifestada! 
Hay una santa aureola, una vibración espiritual, que impregna estos lugares sagrados, e incluso la divinidad adquiere una nueva gloria, por así decirlo, cuando se ve en el fondo de esa aura. Por lo tanto, estén siempre alertas para hacer lo mejor, con la rara posibilidad que usted han ganado, por la acumalacion de méritos a través de muchos nacimientos. Sean amables, serviciales y cariñosos con todos, repitan siempre el nombre del Señor, nunca se desubiquen o den rienda suelta a la alegría ". El funcionario reveló que el lugar fue llamado Badarikashram, y que el Señor Narayana se supone que debe hacerTapas aquí.


Empecé a ver la luz, y la duda que me asaltó en las arenas del Chitravati, hace tres años, sobre "Sri Sathya Sai y Tapas 'se desvaneció en un estallido de alegría!


Baba entonces describe a el grupo,  como el ídolo de Narayana aparece a menudo como un Lingam, a veces como el Buda, y a veces, como Shakti, en 
el santuario de Badrinath
También dio detalles de los ídolos diversos que son adorados allí. Habló de los cinco Lingas  instalado en Badri, por Sankaracharya ,  Puri, Sringeri, Dwaraka y Chidambaram, como los cuatro Vedas, revivieron con el ritual apropiado, el Rig en Puri,  el Yajur en Sringeri, el Sama en Dwaraka y la Atharvana en Badri. Puso a todos los peregrinos, en el estado de ánimo de esperanza y elevación, de amor, fraternidad y  servicio.


La mayoría de los miembros del grupo se habían reunido en Madrás el 07 de junio en el Mantapam Yathiraja Kalyana, de Alwerpet, y habían llegado a Nueva Delhi el día 9; allí, se les unieron otros de lugares tan lejanos como Calcuta, Bombay y Lucknow. Ellos habían llegado a Hardwar el día 10, procedentes de Rishikesh para ver los lugares sagrados allí y visitar instituciones como Svarga Ashram, Gita Bhavan, y Nikethan Paramartha. El día 11, fueron testigos en la noche del arathi a Ganga Mata, en el Kund Brahma;  una ceremonia que fue santificada ese día por la presencia de Baba en el lugar sagrado, con Ramakrishna Rao 


, el gobernador de Uttar Pradesh. Su Excelencia realizo el arathi a Baba allí mismo, como un requisito previo para su propia Yathra Badri, junto con los devotos elegidos por Baba.


Desde Hardwar a Badrinath, a una distancia de cerca de 182 millas, cada pulgada de tierra está saturada de historia, mitos y leyendas, todo tejido, en torno a la heroica tarea de tapas, ya sea por los dioses o los hombres. Hardwar es en sí mismo la escena de Daksha yagna y de la penitencia de los Siete Sabios. En Rishikesh, Lakshmana realizó Tapas. Hay una Vyasaghat a pocos kilómetros de distancia, donde Vyasa hizo penitencia y   un Devaprayag, en el lugar de encuentro de los ríos, y Alakananda Bhagirathi ( la penitencia de Bhagiratha que indujo al Ganges celestial para que descienda a la Tierra!) 
Sankaracharya hizo penitencia e instaló un Siva - Parvathi Lingam! . En Bilva-keda cerca, Arjuna hizo ascetismo riguroso para la adquisición de las armas de Shiva,  para defender el Dharma. En Srinagar, Sri Rama se dice que ha hecho penitencia, para realizar la presencia de Siva!.  
En Karna - Prayag , donde el Mandakini procedente de Kedarnath se une a la Alakananda, Karna oró por años y años, para obtener una visión de Surya. 
En Rudra Prayag, Narada hizo tapas para convertirse en el cantante de las Glorias Divinas y ganó la Veena de Siva que interpreta.
Nanda-prayag, a 33 kilómetros de distancia, se asocia con la ermita del sabio Kanva inmortalizado por Kalidasa. 
Rajarajeswari ,ella se dice que se han involucrado en Tapas en la orilla del río Ganges, para adquirir Saranyavathi Siva como su Señor,  y al mismo tiempo, en las orillas del Ganges , Virahi Siva hizo penitencia para ganar a Dakshayini como su consorte! 
En Bhavishya Badari en el camino, Agasthya realizó Tapas. En Joshimath, (elevación de 6100 pies)  Narada por sus tapas llego a posesionarse de mantra Ashtakshari que es la clave para la salvación; Markandeya realizo austera penitencia aquí y Shankaracharya estableció un Mutt para revivir y fomentar el Sanathana Dharma.

 En las montañas, al pie de las nieves del pico  Nilakanta (la reina de la cordillera del Himalaya, 21.640 pies de altura) los Puranas y  Narada declaran que Narasimha vino a derramar su ferocidad, y Agni e Indra hicieron penitencia. 
El Rey Visala por sus tapas, ganaron la distinción de ser Badri Visal; Rey Ghantakarna por su austeridad,  ganó el honor de ser el vigilante del Señor. 
Uddhava está haciendo tapas aún hoy en día con la direccion especial de Sri Krishna. Y el mismo Señor es representado como en Tapomudra, de acuerdo con el estado de ánimo elevador e inspirador de toda la zona de alrededor del Himalaya  y es adorado por los dioses  la mitad del año y por los hombres durante la otra mitad.


La Ganga de Hardwar hasta Devaprayag y el Alakananda a partir de allí por más de 138 millas hacen compañía inseparable a los peregrinos, llegando hasta cerca de la carretera. En un primer momento, el rugido de las aguas es espantoso, pero poco a poco el río se convierte en un amigo y compañero, y el estruendo de sus olas,  se distingue como el recitar del Nombre del Señor o del Om, su símbolo verbal. ¡Oh!¿Qué decir de la voz de  Alakananda, la heredera multimillonaria de la riqueza de Kubera,  desde Alakapuri, su capital? ¿Y qué de los afluentes pequeños: la leche blanca Ksheeraganga. Neelaganga, el azul, Ghrithaganga, la Kanchanaganga Virahiganga de oro, el famoso Keerthiganga, Rishiganga el asceta triste! Considere todas las fuentes termales en el Badri, que el Dios del Fuego escupe en obediencia a un mandato por Narayana mismo, con el fin de librar a Agni del pecado de ser un glotón omnívoro.


Que más se puede decir de la magnífica 'Manorama "de picos nevados y glaciares, acantilados enormes de enervantes y escarpadas pendientes y precipicios, cascadas y manantiales, y las alfombras de flores multicolores que se propagan por la naturaleza en cada valle? De hecho, cada paso de ese camino es un paso grande hacia Dios!


Ser dirigidos por Baba a lo largo de esta carretera Santa, es en verdad una oportunidad única de buena fortuna y cuando uno mira hacia atrás, las calamidades que acechan a la vuelta de cada curva, como deslizamientos de tierra, las defectos naturales no anunciados, bloqueos, el intenso frío  y  la lluvia, la tensión y el agotamiento, uno se siente especialmente feliz porque Abhaya Baba Hastha, estaba presente siempre para detener la caída, para apuntalar el deslizamiento, para protegernos de la lluvia, para calentar el aire, para inspirar y refrescar en el cansancio.


La caravana de automóviles, jeeps, autobuses y camiones llego a Hardwar el Lunes, 12 de junio a las 8 am y llegó a Devaprayag al mediodía. El baño en la confluencia fue una experiencia refrescante y estimulante. A Srinagar, la antigua capital de los reyes de Garhwal, se llegó en la tarde y nos detuvimos allí por la noche. Los habitantes de Srinagar, organizaron un programa de danzas  tibetanas 
Pahari, que representa la hilaridad simple de los miembros de la tribu resistentes y Baba, sus excelencias y todos nosotros apreciamos su seriedad y sinceridad. 
El día 13,  partimos al amanecer para Joshimath, 86 millas de distancia, tomamos el desayuno en el camino a Rudraprayag, nos bañamos en la unión de la Mandakini y Alakananda en Nandaprayag y tomamos el almuerzo en Pippalkoti alrededor de las 3pm.
La noche la pasamos en el sagrado  Joshi.


Bardinath nos estaba haciendo señas desde más allá de 18 millas! ....... Dieciocho kilómetros a lo largo de un "camino" estrecho, cinco pies de escombros y piedras, pisado por la suavidad de millones de pies piadosos, de repente subidas y descensos empinados, con "Peligro de caída de piedras"! El peligro de la barranca, acantilados y nieve, y la alegría de escuchar siempre el torrente! .Glaciares descendiendo de las montañas en el lecho mismo del río, e incluso maliciosamente se extiende a través del camino del peregrino! Las corrientes de peregrinos de todos los rincones de este país se cruzan, con un brillo en la cara, y como contraseña se pronuncia Jai Badri Visaal ! 

Los peregrinos resueltamente iban a pie, o patéticamente montados en caballos de trote, en el borde peligroso de los precipicios! Largas filas de hombres, caballos mulas, yaks y cabras cargados con mantas y paquetes, cajas, cestas y bolsas pertenecientes a los peregrinos, sedas y olores a sándalo, dulces,  harina, flores y frutos de las tiendas de Ciudad de Badri!


Todos ellos dan al Camino Sagrado una atmósfera de sublime Satsangs en el que el Señor es experimentado como un compañero constante y reconfortante!


En la mañana del 14, los medios de transporte estaban completos, las mulas y los caballos fueron cargados, y el trayecto comenzó de muy buen humor, a Lam Bagar distante a once kilómetros, donde se decidió poner fin por la noche. Baba y un gran número de devotos caminó todo el trayecto  de la carretera. ¡Oh!¿Cómo puedo describir adecuadamente la ternura con que animó a todos a lo largo de ese camino arduo, animando a todos, manteniendo el entusiasmo con una ocurrencia oportuna o una broma o chiste, o incluso a veces por medio de la creación divina de vibhuti.


A partir de Lam Bagar, se trato de un agotador ascenso y los devotos tuvieron éxito en persuadir a Baba para que montara a caballo, pero, para su gran decepción, reanudó su caminata, rápidamente en unos momentos.  A Badrinath se llegó en la tarde del día 15, y ocupamos el Dharmasala Gujarathi, muy cerca del templo.


El día 16, Baba dio Darshan y las bendiciones de un gran número de oficiales y ciudadanos y  miembros del Comité del Templo y asistió al Arathi en la noche, en compañía de sus excelencias. Más tarde, Baba inauguró la unidad de rayos  X  en el Hospital General de Badrinath. El primer "paciente" que se proyectará, fue el propio médico, que declaró con alegría, "Babaji! ...

Estás sentado en mi corazón ",... dijo Baba," la radiografía no puedo revelarlo, pero, es un hecho, doctor, yo lo sé ". Un momento supremo de hecho, en la historia de ese hospital y la vida de ese médico!


17 de junio fue un día de aquellos, un día que quedo en la memoria de todo el grupo, durante años y años. En cumplimiento de su misión de re-infusión de eficacia espiritual en todos los lugares sagrados donde los hombres se congregan para la adquisición de la paz y la alegría, una misión que lo llevó recientemente a Ayodhya, Kasi y Prayag, Baba ese día revigorizo el culto a Narayana en Badrinath, por medio de una ceremonia única, cuya importancia está más allá de nuestra pequeña comprensión !


Durante la mañana se hizo Abhishekam al ídolo de Badrinarayana, mientras que Baba estaba en el interior del templo frente al altar, sobre las 8.15 hs, Baba materializó un misterioso Narayana de cuatro brazos con iconos como Sankha, Chakra, Gada y Padma, de unos 12 centímetros. También creó un encantador Loto de mil pétalos en "oro" , y ante gente maravillada alrededor de él podía sentirse un suspiro de temor, agitó la mano ante el Santuario, y he aquí que materializo un Jyothirlinga en su palma, que se coloco en el Loto brillante. Baba entro a la Dharmasala con los devotos y el gran número de oficiales y los ciudadanos de Badrinath. Sus Excelencias también pronto se unieron a la reunión.


Materializar una vasija de "plata" para el  Abhisheka de agua bendita del Gangothri  (como lo anunció), Baba mismo realizó ese Abhisheka del Lingam Nethra. Él había mostró  amablemente el Lingam a todo el mundo, e hizo que todos vieron  un ojo claramente visible, que fue incorporado de alguna manera en el lingam. Los devotos recitaban el Sri Rudram, Purushasuktham y Suktham Narayana, mientras que Baba estaba vertiendo el agua sagrada en el Lingam. 

Entonces, Baba creó 108 hojas de Bilva en miniatura o réplicas en oro de esa hoja santa, que cayó como una ducha desde su mano sobre una fuente de plata. Un nuevo gesto con la mano y esta vez, oh bendito momento, 108 reales pétalos de flores frescas, incluso con el toque del rocío de la mañana, cayeron de la Palma Divina! .
Con ellos, Baba se dirigió al Dr.B.Ramakrishna Rao, presumiblemente en nombre de todos los reunidos para que hiciera la Puja al Lingam, el Puja Ashtottara, como se menciona en los sastras. Después de la Puja, Baba recogió el agua del Ganges Abhisheka y dio una parte de ella a cada uno, vertiendo el mismo en la boca con su misericordiosa mano.


Ni que decir tiene, el Lingam, uno de los Cinco, que según Baba, Sankaracharya trajo de Kailasa, y que se instalo en un lugar sagrado en el santuario para vivificar el Badarikasram, volvió al lugar haciendo el ritual de re fortalecimiento. El Loto y el icono, se le concedió a los devotos, y las hojas de Bilva de "oro", se les dio a los miembros del grupo, como recuerdo del memorable día, para ser debidamente adorado por ellos.


Sobre las 12.30 horas, el mismo día, Baba se dignó a venir a Brahmakapal, donde los devotos habían llegado para ofrecer sus ofrendas a los Pitris (antepasados). Él aconsejó a todos que rezaran por sus antepasados ​
, en un espíritu de fe y sinceridad. Cada miembro del grupo tenía una rara fortuna de pagar la deuda a los difuntos antepasados, en la presencia del Señor mismo!


Entonces Baba bajó a la Alakananda y tomó del torrente creciente un vaso de agua, pero, ¡oh! En el vidrio se creo con vibhuti, el símbolo del Pranava, esencial para los ritos ancestrales!

Vació el agua a las palmas de los devotos que toman parte en el Pradan Pinda, pidiéndoles que ofrecían el agua en su lugar! Sin duda,  todos los que compartieron la ceremonia de Brahmakapal ese día, son tres veces bendito!


Por la tarde a las 6 pm., El templo de Badrinath, concede la bienvenida a Baba en una ceremonia formal en las instalaciones del templo, a la cual Su Excelencia el Dr.B.Ramakrishna Rao también asistió. Cerca de 3.000.000 de peregrinos y ciudadanos que asistieron y los recintos estaban llenos a capacidad. Baba habló de los cinco Lingas interpuestos por Sankaracharya y de la santidad de Badri. Él pidió a todos que decidieran por sí mismo, donde estaba la verdadera felicidad, para que rigurosamente seguir el camino y ganar esa felicidad. Hizo hincapié en que Prema es la esencia misma de la devoción, a la luz con la que el Señor (que es Premasvarupa) se puede ver y comprender. Pidió a los ciudadanos de Badri que apreciaran las pruebas duras, senderos, tribulaciones y los gastos sufridos por los peregrinos, las enfermedades y los accidentes que había enfrentado, y la fe que les animó desde el primer paso al último. Advirtió que se debe aprender de los peregrinos una parte de su fe en Badri Narayana y tratar a los peregrinos con la mayor bondad y  fraternidad. El discurso de Baba fue traducido del Telugu al hindi, por 
 el Dr.B.Ramakrishna Rao  .


El Secretario, quien agradeció a Baba dijo que el anuncio, con respecto a los 5 Lingams, y la reposición en Badri, de uno de ellos, hará vibrar a todo el mundo y va a inculcar una mayor fe en los corazones de todos los hindúes.


En la noche, Baba dispuso alimentos, a una escala verdaderamente espléndida, de todos los mendigos del templo de Badrinath y distribuyó una manta a cada uno (o su equivalente en dinero) a más de 500 personas. No es de extrañar que todos ellos se unieron al coro de acción de gracias a "Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, cantando
 Ji Ki Jai".


El día 18, a las 9, Baba y los devotos dejaron Badri, para llegar a Lam Bagar para el almuerzo, deteniéndose por algún tiempo en el camino para bendecir a los organizadores de un yajña llamado Sri Rama Krathu. Al día siguiente, Joshi  fue alcanzado y el viaje de vuelta en autobús y e coche se llevó a cabo a partir de ahí el martes, 20.


Vale la pena señalar que Baba regresó la distancia de Badrinath a Joshi y en el segundo día, fue uno de los primeros en llegar a destino, ascendiendo las cumbres escarpadas de la carretera Vishnu Prayag Joshi , sin el menor signo de cansancio .


Baba había dicho durante la caminata, que las lluvias no vendrán hasta que el grupo estuviera de vuelta en Rishikesh y fiel a su mandato, las lluvias no ocurrieron, hasta que la 'caravana' estaba a  20 kilómetros de Rishikesh cuando el grupo llegó con las primeras gotas de llovizna!


Cabe mencionar que cerca de Rishikesh, Baba milagrosamente detuvo, por unos minutos, un deslizamiento de tierra que bajaba a través del camino provocando incluso un deslizamiento, hasta después de que todos los miembros del grupo habían llegado con seguridad .Un grupo de más de un centenar de devotos, en su mayoría de edad y no muy resistente no podrían pasar por la experiencia de la dura peregrinación , sólo a través de la gracia de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba.


Todos estuvimos de vuelta en Hardwar el miércoles 21 de junio y salimos el 22 de Dehra Dun,  hacia Delhi. Baba alentó a todos los devotos para recoger agua del Ganges en Brahmakund para que puedan llevarla a sus casas. Él tenía una palabra amable y una sonrisa de aliento para todos. Él vino a todos los autobuses cuando estaban a punto de salir. Él bendijo a todos y les mandó a compartir su alegría con los demás, a partir de entonces, todos los días de su vida como peregrinos real hacia la sede de Narayana. Con los ojos llenos de lágrimas de alegría, nos sentamos en el autobús, sin poder hablar, porque cuando el corazón está lleno, la lengua está en silencio.




Baba fue de  Hardwar a 
Naini Tal, pasó tres días allí con Sus Excelencias, pero eran, inevitablemente ajetreados días llenos de entrevistas con un gran número de altos funcionarios y dignatarios, que habían venido de Darshan a Baba. Baba visitó también el "Gita Satsangs 'establecido por Swami Vidyanandaji. Un discurso de bienvenida en Hindi les dio en el Satsang. 
Se dirigió a los miembros sobre la necesidad de practicar el camino del Sadhana establecido en el Gita.


En el discurso de Baba dijo, "la mera erudición es sólo una carga, sin poner lo que se estudia en acción. Es sólo, la parte de la misma, que se pone en práctica,  y se experimenta, que se convierte en la indiscutible posesión de uno ". Baba señaló: "El Gita fue propuesto a todo aquel que está afectado por el engaño y la ignorancia. Arjuna era un representante de la lucha de humanidad, sin la luz necesaria para descubrir el camino correcto ". "En el Discurso del 18, Krishna a Arjuna le pregunta," ¿Ha sido todo esto escuchado por usted, con atención ? ¿El delirio causado por la ignorancia de la realidad, ha sido destruido? "Esto demuestra que el propósito del Gita es destruir Moha, o la ilusión, que es el resultado de no entender lo irreal como real, lo transitorio como permanente, la fuente del sufrimiento como la fuente de la alegría ", concluyó Baba. 

Dijo que el Gita es un libro de texto universal de la ciencia espiritual, que puede ser estudiado y practicado por personas de todos los climas y credos. El único requisito que necesitaba era un anhelo de los ideales más altos y una seriedad para descubrir la fuente de la alegría duradera.


Baba regresó a Nueva Delhi el 26 y voló a  Madras en 27. Él llegó a Madrás, justo a tiempo para cumplir con los miembros del grupo que llegaron en tren desde Delhi esa misma tarde, y para enviarlos con su bendición a sus respectivos hogares.


Baba llegó a Puttaparthi, el mediodía del 03 de julio y los devotos allí le dieron la bienvenida con gran alegría. En el cuarto, los devotos de Baba dieron una descripción gráfica del viaje y un relato inspirador de los tres días memorables en Badri. Quería que todo el mundo se inspirara en la devoción y la fe de miles de peregrinos, viejo, decrépito y pobres que desafiaron los peligros y los desastres de la carretera cada año, sólo para obtener una visión del Señor en Badri Narayana. Dijo que los que visitan lugares santos debe mostrar en su vida diaria, que la santidad ha entrado en sus corazones y han cambiado sus hábitos y pensamientos para mejor. Dijo que Sankaracharya instalo el ídolo Narayana en Badrinath, y cada uno debe instalar el nombre de Narayana en el Santuario del corazón. Entonces, les dio a cada uno de los Theertha Gangothri con la que había realizado el abhisheka a Badri, el Badri Prasad, de la misma.


Esa fue la feliz consumación de la Badri Yatra para todos.


De lo manifestado, se procedió a la inmanifestado! A cada paso, en la cordillera del Himalaya  hemos experimentado el Prema del Señor, con nosotros! A cada paso, con Su Gracia, vigilando y guiando.


Que Él sea nuestra Guardia, nuestro guía y nuestro Dios para siempre!



Volumen - 2 Edición - 5

Radiosai Diario - PSN 2004



NUESTRA VIDA ES SU MENSAJE

OMSAIRAMMM


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Sai Ram - With Baba to Badrinath.


There is a distinct qualitative difference between Bhagavan and all the other spiritual leaders one can think of. Bhagawan himself was once asked about this, and he replied, “I have descended from the level of God to the level of man in order to uplift man. Others are humans trying to raise themselves up to the level of god.” Despite this emphatic declaration, in the olden days, devotees often used to request Baba to take them on a pilgrimage to holy places. And the embodiment of compassion that He is, Swami often yielded to such prayers.

One such historic visit was to the holy shrine of Badrinath, nestling in the majestic Himalayas, the abode of Lord Shiva, the home of sages, and the destination of pilgrims through the ages. We turn to the account left by revered Kasturi, of that trip.

Below is the Link to a Wonderful account by Shri.Kasturi on Bhagawan's Trip to Bardinath, this is from the archives of Radio Sai :

http://media.radiosai.org/journals/Vol_02/05March01/02_Cover_Story/...


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With Baba to Badrinath

There is a distinct qualitative difference between Bhagavan Baba and all the other spiritual leaders one can think of. Baba himself was once asked about this, and he replied, “I have descended from the level of God to the level of man in order to uplift man. Others are humans trying to raise themselves up to the level of god.” Despite this emphatic declaration, in the olden days, devotees often used to request Baba to take them on a pilgrimage to holy places. And the embodiment of compassion that He is, Swami often yielded to such prayers.

One such historic visit was to the holy shrine of Badrinath, nestling in the majestic Himalayas, the abode of Lord Shiva, the home of sages, and the destination of pilgrims through the ages.
We turn to the account left by revered Kasturi, of that trip.

The visit to Badrinath was first mooted by Baba in 1958 at a Bhajan session held on the sands of the Chitravathi river. He then said that He would take devotees to the place where He was doing Tapas [penance]. We were wonder-struck because that was the first time we had ever heard of Tapas associated His Earthly Career…. I was a bit confused…..

The visit became a certainty in 1961, and plans were ready; devotees who would accompany Baba had also been selected. Baba greeted them in Madras on 7th June, and sent them by train to Delhi. He announced then that He would fly to Delhi the following day and be there to personally receive the party on arrival.

The train reached Delhi about six hours late, but Baba was there, shedding comfort and consolation with His smile and motherly-attention.

On the following day, the party left for Hardwar, where they were joined by Dr. B.Ramakrishna Rao, Governor of Uttar Pradesh. He too planned to visit Badrinath in the company of Bhagavan Baba.

On Sunday, 11th June, on the lovely little lawn behind the Dam Koti Bungalow, Hardwar, tucked in between the Ganga Canal on one side and the Ganga river on the other, Baba addressed in the stillness of the night, the group of devotees He has gathered together for the Badrinath Yatra. He said, “Tomorrow we are leaving for Badri, a place consecrated by the Tapas of eminent sages and saints and of Sri Narayana Himself. You are all very fortunate indeed, for you are proceeding with the Manifested Form to the Unmanifested Form! There is a holy aura, a spiritual vibration, that pervades such sacred places and even Divinity acquires a new glory, as it were, when it is seen in the background of that aura. So, be ever alert to make the best of the rare chance that you have won by the accumalation of merit through many births. Be friendly, helpful and loving to all; repeat always the Name of the Lord; never loose courage or joy”. He disclosed that the place was called Badarikashram, and that Lord Narayana was supposed to be doing Tapas here.

I began to see light, and the doubt that assailed me on the Chitravathi sands three years ago about ‘Sri Sathya Sai and Tapas’ melted away in a blaze of joy!

Baba then described to the group, the Shrine at Badrinath, how the Narayana idol appears often as a Lingam, sometimes as the Buddha and sometimes as Sakthi. He also gave details of the various subsidiary idols that are worshipped there. He spoke of the five Lingas brought by Sankaracharya from Kailasa and installed at Badri, Puri, Sringeri, Dwaraka and Chidambaram; of the Four Vedas which he revived by appropriate ritual, the Rig at Puri, the Yajur at Sringeri, the Sama at Dwaraka and the Atharvana at Badri. He put everyone into the pilgrim mood of expectancy and elevation, of Love, brotherhood and service.

Most members of the party had assembled at Madras on 7th June at the Yathiraja Kalyana Mantapam, Alwerpet and had reached Delhi on the 9th; there, they were joined by others from as far as Calcutta and Bombay and Lucknow. They had all arrived at Hardwar on 10th and proceeded to Rishikesh to see the holy spots there and to visit institutions like Swarga Ashram and Githa Bhavan and Paramartha Nikethan. On the 11th, they had witnessed the Evening Harathi to Ganga Matha at the Brahma Kund, a ceremony which was sanctified that day by the Presence of Baba at the sacred place, with H.E. B.Ramakrishna Rao, the Governor of Uttar Pradesh. Their Excellencies performed Harathi to Baba himself there, as a preliminary to their own Badri Yathra, along with the Bhakthas chosen by Baba.

From Hardwar to Badrinath, a distance of nearly 182 miles, every inch of the ground is saturated with history, myth and legend, all woven around the heroic endeavour of Tapas, whether by gods or men. Hardwar itself is the scene of Daksha Yagna and of the penance of the Seven Sages. At Rishikesh, Lakshmana performed Tapas. There is a Vyasaghat a few miles away where Vyasa did penance and at Devaprayag, the meeting place of the Alakananda and Bhagirathi rivers ( and what a marvellous Tapas it was, that of Bhagiratha which induced the heavenly Ganga to descend on Earth!) Sankaracharya did penance and installed a Siva – Parvathi Lingam! At Bilva – keda nearby, Arjuna went through rigorous asceticism to acquire from Siva the weapons for the up – holding of Dharma. At Srinagar, Sri Rama is said to have engaged in penance to realise Himself in the Siva Form! At Karna – Prayag where the Mandakini coming from Kedarnath joins the Alakananda, Karna prayed for years and years to get a vision of Surya. At Rudra Prayag, Narada did Tapas in order to become the Singer of Divine Glory and he won from Siva the Veena that plays upon; Nandaprayag, 33 miles away, is associated with the hermitage of Sage Kanva immortalised by Kalidasa. Rajarajeswari herself is said to have engaged in Tapas on the Saranyavathi river bank to acquire Siva as Her Lord; while, on the banks of the Virahi Ganga, Siva is described as having done penance to win Dakshayini back as His consort! At Bhavishya Badari on the way, Agasthya performed Tapas. At Joshimath, (elevation 6100 ft) Narada by His Tapas succeeded in getting possession of the Ashtakshari manthra which is the key to salvation; Markandeya performed austere penance here and Sankaracharya established a Mutt to revive and foster the Sanathana Dharma.

Beyond Joshi Math we have Pandukeswar, reminiscent of the Tapas of Pandu, Sesha – Dhara reminding us of the fact that the thousand tongued Sesha too was a Muni so that he might realise the Lord and Hanuman Chatti where Hanuman proved His superior prowess to the second of the Pandava Brothers; finally at Badrinath itself ensconced between the Nara and the Narayanamountains, at the foot of the snow diademmed Nilakanta Peak ( the Queen of the Himalayas, 21640 ft high ) the Puranas declare Narasimha came to shed His ferocity and Narada, Agni and Indra did penance. King Visala by His Tapas there won the distinction of Badri being Badri Visal; King Ghantakarna by his austerity there won the honour being the watchman of the Lord. Uddhava is doing Tapas there even today by the special command of Sri Krishna. And the Lord Himself is depicted as in Tapomudra, in keeping with the elevating and inspiring mood of the entire Himalayan area for miles around and is worshipped by Gods for half the year and by men during the other half.

The Ganga from Hardwar to Devaprayag and the Alakananda from there onwards for over 138 miles keep inseparable company with the pilgrim, now coming up near the road in a surging swelling stream, now gliding deep down the yawing canyon, murmuring along a silver thread. At first, the roar of the waters is frightening but gradually the river becomes a friend and companion and the thunder of its waves is distinguished as but the recital of the Name of the Lord or of Om, His verbal symbol. O! What shall be said of the high voicedAlakananda, the multimillionaire heiress of Kubera’s wealth, gaudily tripping the rocks, from Alakapuri, his capital? And what of the tiny tributaries: the milk white Ksheeraganga. Neelaganga, the blue, Ghrithaganga the oily, Kanchanaganga the golden, Keerthiganga the famed, Rishiganga the ascetic, Virahiganga the forlorn! Consider all the hot springs at Badri which the God of Fire spouts forth in obedience to a command by Narayana Himself in order to rid Agni of the sin of being an Omnivorous Glutton.

What again shall be said of the magnificent ‘manorama’ of snow capped peaks and glaciers, enormous cliff’s enervating gradients escarpments and precipices, cascades and springs, and the multicoloured flower carpets that are spread by nature in every little vale? Indeed, every step of that road is a stride towards God!

To be lead by Baba along this Holy road is indeed a unique piece of good fortune and when one looks back on the much talked of calamities that lurk round every curve, the landslides and the land slips, the unheralded breaches and blockades, the bitter cold, and the pouring rain, the strain and the exhaustion, one feels specially blessed because Baba’s Abhaya Hastha was present always to stem the fall, to prop up the slip, to ward off the rain, to warm up the air, to inspire the drooping and refresh the tired.

The caravan of cars, jeeps, buses and trucks left Hardwar on Monday, 12th June at 8AM and reached Devaprayag at noon. The bath at the confluence was a refreshing and exhilarating experience. Srinagar, the ancient capital of the Kings of Garhwal, was reached in the afternoon and we halted there for the night. The people of Srinagar organised a programme of Pahari and Tibetan dances depicting the simple hilarity of the hardy tribesmen and Baba, Their Excellencies and all of us appreciated their earnestness and sincerity. On the 13th, the party left at Sunrise for Joshimath, 86 miles off, taking breakfast on the way at Rudraprayag, bathing at the junction of the Mandakini and Alakananda at Nandaprayag and taking lunch at Pippalkoti at about 3PM. The night was spent at the sacred Joshi math.

Bardinath was beckoning us from just beyond 18 miles! ……. Eighteen miles along a narrow five foot ‘road’ ofrubble and stone, trodden into smoothness by million of pious feet; of sudden climbs and steep declines; of ‘Danger from Falling Stones’ announced on boards enroute! The rapture of ravine, cliff and snow ever before the eye, the cheer of the torrent ever in the ear! Broad glaciers bravely descending down the mountains into the river bed itself and even mischievously lying across the pilgrim path! Streams of pilgrims from every corner of this country crossing each other with a gleam in the face when the password, Jai Badri Visaal, is uttered! Pilgrims resolutely pulling themselves along on foot, or pathetically perched on ponies trotting on the perilous edge of the precipices! Long lines of men, mules horses, yaks and goats loaded with beds and bundles, boxes, baskets and bags belonging to the pilgrims and silk and sandalwood, scents and sweets, flour, flowers and fruits for the shops at Badri Town!

All these give the Sacred Road a sublime sathsang atmosphere wherein the Lord is experienced as a constant and comforting Companion!

On the 14th morning, conveyances were booked, the mules and horses were loaded, and the party started off in high spirits, to Lam Bagar eleven miles away, where it was decided to halt for the night. Baba and a large number of devotees walked the entire length of the road. Oh! How can I adequately describe the tenderness with which He encouraged everyone along that arduous road, advising one person to get into a dandi, another to ride a horse, a third to check the pace, a fourth to rest awhile, keeping everybody’s enthusiasm in good trim by a timely quip or joke or pleasantry, or sometimes even by means of the Divinely created Vibhuthi itself.

From Lam Bagar, it was an exhausting climb and the devotees succeeded in persuading Baba to ride a horse; but, to their great disappointment, He resumed His walk within a few moments. Badrinath was reached in the late afternoon on the 15th , and the party occupied the Gujarathi Dharmasala, very close to the temple.

On the 16th, Baba gave Darsan and blessings to a large number of officers and citizens and members of the Temple Committee and He attended the evening Arathi, in company with their Excellencies. Later, Baba inaugurated the X – ray unit at the Badrinath General Hospital. The first ‘patient’ to be screened was the doctor himself; he declared joyfully, “Babaji! You are seated in my heart!” Baba said , “The X – ray can’t reveal it; but, it is a fact, Doctor, I know it”. A supreme moment indeed, in the history of that hospital and the life of that doctor!

17th June was a Day of Days, a Day that will be enshrined in the memory of everyone in the party, for years and years. In pursuance of His Mission of re-infusing spiritual efficacy in all Holy Places where men congregate for acquiring peace and joy, a Mission which took Him recently to Ayodhya, Kasi and Prayag, Baba that day re –invigorated Narayana worship at Badrinath, by means of a unique cermony, whose significance is beyond our tiny understanding!

During the morning Abhishekam to the idol of Badrinarayana, while Baba was inside the temple facing the shrine, about 8.15AM, Baba mysteriously materialised a four armed Narayana icon with Sankha, Chakra, Gada and Padma, about 12 inches , perhaps sublimating in that form the Divine Essence of the Narayana Tejas before Him. He also created a charming thousand petalled ‘gold’ Lotus, and before the wonder of the people around Him could express itself in an awe striken gasp, He waved His hand before the Shrine and, lo, there was a Jyothirlinga in His palm, which He placed on the shining Lotus. Baba came away to the Dharmasala with the devotees and the large number of officers and citizens of Badrinath. Their Excellencies also soon joined the gathering.

Materialising a ‘silver’ Abhisheka Vessel full of holy water from Gangothri itself (as He announced), Baba Himself performed Abhisheka to that translucent Nethra Lingam. He had graciously taken the Linga round to everyone and made all to wonder at its quit effulgence and at a clearly visible Eye that was somehow incorporated in it. Devotees recited Sri Rudram, Purushasuktham and Narayana Suktham, while Baba was pouring the sacred water on the Lingam. Then, Baba created 108 miniature Bilva leaves or rather replicas of that holy leaf, in ‘gold’; they fell in a lightning shower from His Palm on to a silver plate. He again waved His Hand and this time, O Blessed moment, 108 actual ‘thumme’ flowers fresh with even the touch of the morning dew, fell from that Divine Palm! With these, Baba directed Dr.B.Ramakrishna Rao, presumably on behalf of all assembled to do Puja to the Linga, the Ashtottara Puja, as mentioned in the Sastras. After Puja, Baba collected the Abhisheka Ganga and gave a share of it to each one, Himself pouring it into the mouth with His own merciful Hand.

Needless to say, the Lingam, one of the Five, which according to Baba, Sankaracharya brought from Kailasa, and which he installed in a sacred spot in the shrine to vivify the Badarikasram returned to the place from which Baba had drawn it for this epoch making ritual of re invigoration. The Lotus and the Icon, He granted to the devotees; the Bilva leaves of ‘gold’ He gave to members of the party, as mementoes of the Momentous Day, for being duly worshipped by them.

About 12.30PM, the same day, Baba condescended to come to Brahmakapal, where the devotees had arrived to offer oblations to the pitris (forefathers). He advised everyone to pray for their ancestors and departed relations, in a spirit of faith and sincerity. Every member of the party had a rare good fortune of paying off the debt to the departed in the immediate presence of the Lord Himself!

Then Baba went down to the Alakananda and took from the surging torrent a glass of water, but, lo! The glass held also a lump of Vibhuthi with the mark of Pranava on it and the til essential for ancestral rites! He poured the water on to the palms of the devotees who were handicapped by disqualifications form partaking in the Pinda Pradan, asking them to offer that water instead! Surely, the manes of all who shared in that day’s Brahmakapal ceremony are thrice blessed!

In the evening at 6PM., the Badrinath Temple Committee accorded a welcome to Baba at a formal ceremony at the Temple premises, which His Excellency Dr.B.Ramakrishna Rao also attended. About 3000 thousand pilgrims and citizens attended and the precincts were packed to capacity. Baba spoke of the five Lingas brought by Sankaracharya and of the sanctity of Badri. He asked everyone to decide for himself where real happiness lay and rigorously to pursue the path to win that happiness. He emphasised that Prema is the very essence of Bhakthi, the light with which the Lord (who is Premaswarupa) can be seen and realised and understood. He asked the citizens of Badri to appreciate the ordeals, trails, tribulations and expenses undergone by the pilgrims, the illnesses and accidents which they had braved, and the faith which heartened them from the first step to the last. He advised that they should learn from the pilgrims a part of their faith in Badri Narayana and treat the pilgrims with greater kindness and brotherliness. Dr.B.Ramakrishna Rao translated Baba’s Telugu speech into Hindi.

The Secretary who thanked Baba said that the announcement, regarding the 5 Lingams, and Badri being repository of one of them will thrill everyone and will instill greater faith in Badri in the hearts of every Hindu.

In the night Baba arranged for the feeding, on a truly lavish scale, of all the mendicants around the Temple of Badrinath and He distributed a blanket each ( or its equivalent in money) to more than five hundred peple. No wonder they all joined in the chorus of thanksgiving and cheered “Bhagavan Sri Sathya Sai Baba Ji Ki Jai”.

On the 18th, about 9AM, Baba and the devotees left Badri and, reached Lam Bagar for lunch, halting for sometime on the way to bless the organisers of a Yajna named Sri Rama Krathu. The next day, Joshi Math was reached and the return journey by bus and car was undertaken from there on Tuesday, 20th.

It is worth noting that Baba walked back the distance from Badrinath to Joshi Math and on the second day, he was among the earliest to reach the destination, ascending the steep heights of the Vishnu Prayag Joshi Math mountain road, without the least sign of tiredness.

Baba had said during the forward trek that the rains shall not come until the party was back in Rishikesh and true to His command, the rains held back, until the ‘caravan’ was within 20 miles of Rishikesh when the party got the first drops of drizzle!

It must be mentioned that while nearing Rishikesh, Baba miraculously anticipated, by a few minutes, a landslide which came down across the road causing even a slip, but only after all members of the party had safely come across the doomed spot. A party of more than a hundred devotees, mostly old and not quite sturdy could go through all the tossing and twisting in the buses and all the tramping and climbing of the hills, in strange climes and with strange foods and come back hale and hearty, as per schedule, only through the Ever present Grace of Bhagavan Sri Sathya Sai Baba.

We were all back in Hardwar on Wednesday 21st June and we left on 22nd for Dehra Dun, from where we had to entrain for Delhi. Baba encouraged all the devotees to collect Gangajal from Brahmakund so that they could take it to their homes. He had a kind word and an encouraging smile for everyone. He came to every bus when the party was on the point of leaving. He blessed everyone and commanded them to share their joy with others and to life thereafter everyday of their lives as real pilgrims towards the seat of Narayana. With our eyes full of tears of joy, we sat in the bus, unable to speak, for when the heart is full, the tongue is silent.

Baba left for Naini Tal from Hardwar; He spent three days there with Their Excellencies, but they were, inevitably busy days full of interviews with a large number of high officers and dignitaries, who had come for Baba’s Darsan. Baba also visited the ‘Githa Sathsang’ established by Swami Vidyanandaji. A welcome address in Hindi was presented to Him at the Sathsang. He addressed the members on the need for practicing the path of Sadhana laid down in the Githa.

In the discourse Baba said, “Mere scholarship is just a burden, without putting what is studied into action. It is only that part of it which is put into practice, felt and experienced that becomes one’s undisputed possession”. Baba pointed out, “The Githa was propounded to every one who is afflicted with the delusion and ignorance. Arjuna was just a representative of struggling mankind, at the crossroad of conflicting duties, without the Light necessary for discovering the right path”. “In the 18th Discourse, Krishna asks Arjuna, “Has all these been heard by you, with one – pointed attention ? Has the delusion caused by ignorance of the Reality been destroyed?” This shows that the purpose of the Githa is to destroy Moha, or Delusion, which is the result of misunderstanding the unreal as real, the transitory as the permanent, the source of sorrow as the source of joy” Baba concluded. He said that the Githa was a Universal textbook of Spiritual Science which could be studied and practised by people of all climes and creeds. The only qualification needed was a yearning for the higher ideals and an earnestness to discover the source of lasting joy.

Baba returned to Delhi on the 26th and emplaned for Madras on the 27th. He reached Madras just in time to meet the members of the party who arrived by train from Delhi the same evening, and to send them with His Blessing to their respective homes.

Baba reached Puttaparthi at noon on 3rd July and the Bhakthas there welcomed Him with great Joy. On the 4th, Baba gave the devotees a graphic description of the journey and an inspiring account of the Three Eventful Days at Badri. He wanted that everyone should draw inspiration from the devotion and faith of thousands of old, decrepit and poor pilgrims who brave the dangers and disasters of the road every year, just to get a glimpse of the Lord in the Badri Narayana Form. He said that those who visit Holy Places must prove in their daily lives that the holiness has entered their hearts and changed their habits and thoughts for the better. He said that Sankaracharya installed the Narayana idol at Badrinath, and every one must install the Name of Narayana in the Shrine of the heart. Then, He gave every one the Theertha of Gangothri with which He had performed the Abhisheka at Badri as well as the prasad of Badri itself.

That was the blissful consummation of the Badri Yatra for all.

With the Manifested, we proceeded to the Unmanifested! At every step among the Himalayas we experienced the Prema of the Lord whose was with us! At every turn, His Grace guarded and guided us.

May He be our Guard, our Guide and our God forever!





Volume - 2 Issue - 5 Radiosai Journal - PSN 2004




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