Charla dominical del Prof. Anil Kumar.
“¿Dónde me encuentro en el Trayecto Espiritual?”_29 de Enero 2012.
www.saiwisdom.com
OM… OM… OM…
Sai Ram
Con Pranams a los Pies de Loto de nuestro bienamado Bhagavan,
Queridos Hermanos y Hermanas,
LA ESCALA ESPIRITUAL
Bienvenidos al satsang de esta mañana. Estoy tan contento de tenerles a todos acá. Antes
que se me olvide, quiero hacer un anuncio para mis amigos.
No se si para bien o para mal, un pensamiento cruzó mi mente, sólo el tiempo lo dirá. Los años han pasado desapercibidos y la vida acorta su duración día a día. Cuando me relajo, me pregunto : “¿Qué es lo que he ganado? ¿Qué es lo que he conseguido? ¿No son sino algunas historias? ¿No son sino un par de experiencias? ¿En dónde me encuentro en la escala espiritual? ¿En el trayecto espiritual, en dónde estoy?” A veces esta sensación me frustra y deprime, incluso aunque la gente diga, “Anil Kumar, estás tan cerca de Swami . . . has hecho esto y has hecho aquello.”
Aunque sea autor de alrededor de veinticinco libros, de alrededor de quinientos DVDs, del sitio web www.saiwisdom.com, que haya sido bendecido para hablarle a diferentes grupos de jóvenes por toda la India y en el extranjero, siento alguna laguna, algún vacío, ¡y no sé por qué! No tiene nada que ver con un vacío físico. Si lo fuera, podría comer algunos idlis más y sentirme feliz con ello. Si fuera sólo psicológico, podría leer algunos libros más o cavilar algo más ¡hasta que me vuelva loco!
No se trata de un vacío psicológico ni tampoco es intelectual. ¿Por qué? Porque puedo discutir con la gente, construir historias en apoyo de mi posición, y ganar un argumento. ¡Puedo inventar tantas cosas!
Por eso, me relajo y pienso en los años pasados, cuarenta y dos años de vida con Swami, veinte años en la organización y veintidós años ‘justo bajo Sus narices’. Cuando pienso en estos años, a menudo me pregunto a mí mismo, “¿En dónde estoy? ¿En qué dirección se mueve mi vida? ¿Cuán lejos estoy de la meta? ¿Cuál es la meta real? ¿Qué fue el pasado y qué es el presente?”
Asistiendo a bhajans, comiendo el prasadam que se distribuye todos los días, relatando historias, escuchando historias y hablando porque no hay otra cosa que hacer, ¿es eso todo? Aún siento que algo está faltando, algo está exigiendo y algo está desafiando, tal vez algo que haya que enfrentar o algo que llevar a cabo.
SANATHANA SARATHI
Estoy escribiendo un par de artículos en telugu para el Sanathana Sarathi, explicando mi trayecto de cuarenta años con Dios. Los artículos escritos para el Sanathana Sarathi están en el idioma telugu. Sé como van a reaccionar : “¿Por qué sólo en telugu?” No soy un chauvinista lingüístico, por cierto. No soy tampoco una pantera lingüística, ni jamás lo seré. Puedo decir sólo una cosa : los artículos publicados en telugu en el Sanathana Sarathi recorren el viaje con Dios por los últimos cuarenta años y algo.
Los “Recuerdos y Remembranzas” están siendo escritos en telugu en el Sanathana Sarathi. Hasta ahora se han publicado cuatro artículos. Según las normas del Sanathana Sarathi, no pueden publicarse más de cuatro páginas escritas por cualquier autor. Considerando esa limitación, pienso que el material que les he entregado bastará como hasta agosto o septiembre. Cuando comienzo a escribir, no quiere detenerse. Si se me produce un destello, comienzo a escribir.
¿Cuál es mi propósito al escribir estos artículos? ¿Es publicidad? No creo que haya ninguna necesidad para ella a estas alturas.
EXPERIENCIAS Y MILAGROS
De modo que pensé así. Número uno : ¿Cuáles son las experiencias y milagros de los que yo he sido testigo? Hasta ahora, he estado hablando de las experiencias de otros. Acerca de mí, ¿no he visto nada mío? No soy más que una grabadora, un DVD o un reportero? ¡No lo soy! Mis amigos, Dios me ha dado muchas oportunidades de ser testigo de ciertas experiencias y milagros. De
modo que pensé que habían de ser consignados.
Número dos : un milagro no es únicamente un milagro. Una experiencia no es sólo una experiencia. Una experiencia o un milagro, como quiera que lo llamen, conlleva un propósito, un mensaje para ser comunicado. No debiera simplemente describirlo, publicitarlo, fanfarroneando y convertirlo en una apología para propaganda y para inflar el ego. ¡No se trata de eso, mis amigos! Cada experiencia y cada milagro conlleva un mensaje. ¡Un mensaje de Swami! Pensé que el mensaje subyacente también había de comunicarse. Este es el segundo objetivo.
Ahora paso al tercer objetivo. La gente piensa que tal-o-cual es un gran devoto. Hay también libros escritos acerca de devotos eminentes, prominentes y dominantes. Yo no lo entiendo : un devoto es un devoto. ¿Quién es eminente, prominente o dominante? Me pregunto cómo pueden darle tales títulos a sus propios libros. ¡No puedo decir que soy un devoto eminente, tonterías! ¡El mismo hecho que diga “soy eminente” significa en realidad que no lo soy en absoluto! ¿Qué son los devotos VIP? ¡Qué horrible terminología! Resulta difícil escucharlos y luego tragar.
Conozco a mucha gente, amigos míos, miles de ellas por todo el globo. Es natural que haya llegado a conocer a mucha gente a lo largo de un período de cuarenta años. ¿Por qué sólo yo? Todos en la aldea de Puttaparthi les conoce, porque vemos a gente llegando y partiendo. No se trata de nada que sea especial para Anil Kumar.
LOS VERDADEROS DEVOTOS
Como es mucha la gente que veo ir y venir, por favor créanme, veo que quienes se sientan atrás son 100% devotos – por favor créanme, 100%. ¿Por qué? Nunca dicen, “¡No conseguimospadanamascar!” Nunca dicen, “No conseguí una cadenilla; no conseguí un anillo; no tuve oportunidad para entregar una carta; no tuve chance de entregar una flor.” Los bancos de atrás son los delanteros en el Kulwant Hall. Se los aseguro, están más cerca. Lo sé, amigos míos, yo voy allá (atrás) a propósito para recargarme, porque si me voy acercando hacia el frente, me descargo. Les aseguro que esto es un hecho, y por ello me quedo atrás y hablo con ellos.
Son devotos silenciosos que no tienen necesidad de pedir nada. “¿Querría usted una entrevista?”
“No puedo pedir una entrevista estando en la fila cien, de modo que no siento deseos de obtenerla.”
“¿Quiere entregar una carta?”
“¿Cómo podría? ¿Sería capaz de saltar por sobre todas las filas, como Hanuman? ¡Imposible!”
“¿Querría sentarse cerca de Él?”
“Imposible, estoy muy lejos.”
No obstante se aferran a Sus pies. Esa es la señal de un devoto eminente, prominente, dominante, deslumbrantemente conspícuo, más que aparente, grande, noble e ideal. Mi vocabulario me permite hablar hasta aquí, aunque quisiera decir incluso más.
LOS DEVOTOS HUMILDES
La segunda cosa es ésta : no tienen sino amor, amor para compartir, anhelo por escuchar a otros y la curiosidad por aprender. Es por ello, mis amigos, que han sido olvidados.
Mi experiencia no significa nada para ustedes, en tanto que la de un gobernador es importante. No sé. La experiencia del gobernador es importante como gobernador, no como devoto. Un gobernador y yo somos lo mismo que otros devotos, ¿no lo creen así? En el ‘darbar’ de Sai todos son lo mismo; allí no son gobernador ni presidente.
Por eso, amigos míos, a lo largo de cuarenta años he conocido a muchos devotos y aldeanos analfabetos, a los que podrían tildar de ‘rústicos’, pero que son más que ‘aditamentos’ (vale deciraquellos que sólo hablan y no practican). Ellos no son conocidos y tampoco les importa ser conocidos. No tienen deseos, ¡nada! Ellos trabajan, silenciosamente para una organización o para un movimiento Sai.
Dos ríos fluyen a través de Andhra Pradesh. Uno es el río Krishna y el otro es el Godavari. Junto al Krishna, escuchamos como fluye. En tanto que en el Godavari no notamos que está fluyendo. Una devoción Godavari así es la que se encuentra entre estas gentes : silenciosa, calma, serena, digna, firme, espiritual, constante, integrada, meditativa, contemplativa y devocional. Yo deseaba mencionar los nombres de los devotos que son ejemplares, idealistas, lo que es otra razón por la cual estoy escribiendo “Recuerdos y Remembranzas”.
LAS BASES DEL MOVIMIENTO SAI
En el campo de la política, hay gente en la organización Sai que dice, “Señor, ¿sabe lo que estamos haciendo en nuestro centro Sai? ¿Sabe lo que está sucediendo en nuestro centro distrital?” Por favor, mantengan silencio. Piensen en las bases (los orígenes).
Primero, conozcan a su padre, su abuelo y su bisabuelo, y entonces hablen de sí mismos.
Sin ellos, ustedes no tendrían existencia en absoluto. Los héroes de antaño – por héroes me refiero a los guerreros provenientes de las aldeas que lucharon arduamente por el movimiento Sai – que vivían precariamente, al día. Ellos, en las décadas previas, lo sacrificaron todo por la organización.
Hoy en día, si usted no fuera un devoto de Sai, el mundo se reirá de usted. Hoy en día, si dijera “No conozco a Sai Baba”, la gente creería que el planeta Tierra no es para usted. Hoy día, Baba es conocido por doquier y por todos. Cuando digo, “Conozco a Baba, soy un devoto”, ello representa un símbolo de status, que conlleva dignidad, respetabilidad, honor, credibilidad, responsabilidad, simplicidad y humildad. Todo se da con perfecta precisión hoy, una vez que uno dice que es un devoto de Sai.
LOS DEVOTOS EN LAS DÉCADAS PASADAS
Me creerían mis amigos que, hace treinta o cuarenta años atrás, cuando los devotos recién comenzaban a visitar este lugar, si les digo que mucha gente se desanimaba para llegar hasta acá. Cuando uno se bajaba en la primera parada, en Anantapur, la gente solía preguntar, “Hacia dónde se dirige?”
“A Puttaparthi”.
“¿Puttaparthi? ¿Qué tipo de sujeto es usted? ¿Está loco o qué? Vuélvase.”
En Anantapur le ridiculizaban a no. Cuando uno llegaba hasta Dharmavaram, solían decirle, “Aún no es tarde para que se regrese.”
En esos días, uno se convertía en objeto de burla o de crítica, y uno era fastidiado por el público. Algunas mujeres visitaban este lugar sin que sus maridos lo supieran. Solían decirle al marido que pasarían a la casa de sus madres, porque sentían que Swami era su Madre.
Esos eran los días en que los devotos vivían bajo los árboles, no en los edificios Norte 1 o Norte 2, con calentadores de agua y sumideros en cada habitación, ‘sumiéndose’ espiritualmente. No se construía nada; no se proveía nada. El dios de la lluvia solía favorecerles cuando el ashram estaba lleno, Cierto, no había necesidad de lavarles, eso es todo. El dios de la lluvia les mojaba y el dios del sol les secaba.
Si uno quería, podía alojar en los hoteles de afuera. Yo me quedé allí la primera vez, hace mucho, allá por los años 70, en un hotel del que era dueño un comerciante en ‘saris’. “Quédese acá”, dijo. La primera vez fui con los niños y alojé allí. ¡En verdad era un maravilloso hospedaje! Uno podía retirar la ventana y dejarla a un lado, sacar la puerta y apoyarla a un lado. Todo era reemplazable o desarmable.
También tenía ‘aire acondicionado’, para que no se juntara el aire caliente, (se sacaban las ventanas). (Adentro estaba tan oscuro) que había que andar buscando a la gente. Todo se caía o se derrumbaba. El alojamiento contaba con baño y agua caliente. Había que pagar 25 naya paisa o pavala, en las monedas viejas (término telugu por 25 paisa). Por sólo cuatro anas uno recibía agua caliente, que había que mezclar con agua fría, y uno podía darse un baño en cualquier parte.
“RECUERDOS Y REMEMBRANZAS”
La naturaleza es la mejor maestra. ¡Esos eran tiempos! ¿Qué hacía que los devotos repitieran sus visitas? No somos rivales dignos de ellos, amigos míos, Ni siquiera rivales, debido a la fe que tenían en Swami. Esa era la fe del tamaño de los Himalayas de aquellos devotos de antaño.
Yo quería sacarles a la luz para el público general, los nombres de los devotos que conozco de todo Andhra Pradesh, treinta y tres distritos más muchos más de Orissa afuera. Quería mencionar aquellos nombres, y quería comunicar el ejemplar tipo de vida que llevaran para inspirarnos.
Cuando todo se haya dicho y hecho, el objetivo de “Recuerdos y Remembranzas” no es el autobombo. Suficiente es suficiente y el objetivo tampoco es el de bailar con otra música. Se trata únicamente de narrar las experiencias que he tenido personalmente, el comunicar el mensaje subyacente de Baba en cada experiencia, y el sacar a la luz a los líderes de la organización y la inocencia de los aldeanos de esos años. Esos devotos han sido olvidados y descuidados hoy en día.
Estoy escribiendo con ese objetivo. No sé cuánto me va a tomar, mas Baba ya ha enviado a otro hombre para traducir los artículos del telugu al inglés. También serán publicados en este idioma, de modo que también ustedes los podrán leer. El Sr. Satish, el hombre del video, es quien los está traduciendo y ellos estarán disponibles en el sitio web www.saiwisdom.com. Repito que en este sitio pueden leer todos los artículos de “Recuerdos y Remembranzas” que contienen esta historia.
SE REQUIERE UNA ATMÓSFERA ESPIRITUAL
Volviendo al punto, se requiere de un conjunto de un mismo parecer. Si uno habla sobre su agenda personal, puede que esté interesado en hacer dinero o en comprar apartamentos o terrenos en el exterior. Si uno está interesado en política interna, podrá esparcir rumores con mayor rapidez que el viento, el agua o los insectos. Mientras los insectos acarrean polen, nosotros acarreamos historias de modo que podemos esparcir rumores.
Mas yo no estoy en absoluto interesado en rumores, si alguien dice que tal o cual ha sido
reemplazado y que tal o cual ha sido nominado, le indico a esa persona que ambos serán desplazados mañana. ¿Qué es esto? Después de todo, aquí estamos, trabajando en uno u otro lugar, más no estamos aquí por el trabajo, ¡no! No estamos acá por amor al trabajo.
Estamos acá por el ambiente espiritual, por que predomine una atmósfera espiritual como para que podamos pensar juntos y crecer juntos. Como lo dice Baba a menudo, el trayecto espiritual es unidad, es reunirse, cantar juntos e intercambiar opiniones, con el objetivo común de estar cada vez más cerca de Bhagavan, sin complejos de superioridad ni de inferioridad.
GRATITUD POR EL SATSANG DEL DOMINGO
De repente, intuitivamente, tengo una sensación. Lo que digo cada domingo es subido al sitio de la red <www.saiwisdom.com.> Todas las charlas están allí, y se sacan impresiones que luego se compilan como libros. Hasta ahora han sido publicados veinticinco libros, por la Divina gracia de Bhagavan y con la cooperación de ustedes.
Créanme, por favor, ¡le estoy agradecido de por vida a mi grupo de satsang del domingo! Si ustedes no hubieran estado aquí, yo no habría preparado en absoluto ningún tema. Si no fuera por ustedes, no habría sido posible hablar e intercambiar nuestros puntos de vista. Si no hubieran estado aquí, no habrían sido grabados los quinientos DVD que van hasta hoy. Si ustedes no hubieran estado aquí el sitio web no habría existido. De modo que, grupo del satsang del domingo, por favor créanme, le estoy eternamente agradecido a todos y a cada uno de ustedes, rogándole a Bhagavan que les bendiga a ustedes y a sus familias por siempre jamás, como para que nuestro trayecto hacia Baba siga adelante y progrese en los años venideros.
Con este mismo sentir, pensé. ‘¿Por qué no podemos tener otra sesión, no sólo el domingo, sino alguna otra sesión extra?’
¿Por qué? La vida está llegando a su fin. Después de todo, no voy a estar aquí por otros setenta años o más, no. ¿Quién sabe? La vida no requiere ser una ‘coma’; podría ser en cualquier momento un ‘punto final’. Hay tantas cosas por hacer, tantos pensamientos por compartir, tantas cosas sobre las cuales escribir. Pese a todo lo que he escrito, no estoy satisfecho. Mucho más ha de escribirse.
EL GRUPO SAI HA DE SER FUERTE
Sai es un océano. Desde ese océano pueden recoger un vaso de agua y decir, “Aha, he saboreado el océano.” No son el Sabio Agastya quien se bebiera toda el agua de los océanos, ¡imposible!
De modo que queda mucho trabajo aún en el campo del escribir, y los de hablar y de compartir puntos de vista. Hay que dictar más charlas públicas ahora más que antes, porque Baba, en Su forma física, ha impresionado a todos, ha estado externamente cerca de todos; más ahora que Él no está en Su presencia física, nosotros hemos de estar más unidos. Hemos de hacernos más íntimos. Hemos de ser más afectuosos, más amorosos, más preocupados por los demás, y compartir con todos como para que el grupo Sai sea tan fuerte como una viga de hierro.
Todos decimos que Baba representa la unidad de las religiones, bien. ¿Puedo vincular al Cristo con Baba? No. ¿Puedo relacionar al Islam con Baba? No. ¿Puedo hablar de paralelos entre las enseñanzas de Buda y las de Baba? No. ¿Puedo hablar de paralelos en las enseñanzas de Zoroastro y Baba? No. ¿Puedo establecer vínculos entre Swami y Krishna? No. ¿Rama y Sai? No.
¿Qué es lo que sé? Sé de mis sueños, mis experiencias, de cómo Él bautizó a mi hijo, y de cómo Él cortó los primeros cabellos que asomaron en la cabeza de mi nieto. Es mejor que ‘tu’ (el ego) te apartes por completo, te digo. Estamos hartos de esas historias.
¿Y qué hay de la espiritualidad más profunda, qué hay de la fundamental percepción espiritual básica, por la cual Baba descendiera a la tierra? Todas estas cosas son innegables. Yo acepto que son verdaderas. Nadie puede poner en duda que el motivo que subyace tras de toda esta acción de Sai es el de producir la percepción consciente entre todos nosotros.
¿Qué percepción consciente? El que yo soy Dios. Soy Dios. . . ¿mas, cuán divino soy? Ustedes me conocen mejor. ¿Cuán divina es la gente a nuestro alrededor? ¡Aunque algunas gentes son letales, no divinas!
LA FILOSOFÍA ESPIRITUAL DE BABA
Hablamos de valores humanos. ¿Qué son? ¿Cómo se practican? Si le pedimos a alguien una a cucharada extra de sambar, perderá su shanti o paz. Si cambiamos de asiento en el Kulwant Hall, saborearemos lo que es el prema o amor. ¿En dónde estamos?
Estas preguntas me las hago a mí mismo. No estoy criticando a nadie. ¿En dónde estoy en medio de todas estas contradicciones, en medio de todas las diferencias, en medio de todos los pensamientos y contra-pensamientos? ¿En dónde estoy cuando Swami dice, “Quién soy yo”?
No soy capaz de saber en dónde estoy. Por eso, el discutir el punto crucial de la espiritualidad, la filosofía espiritual de Baba, que ha de permanecer por las eras por venir (no un
Sueño de ustedes o experiencias individuales), eso es filosofía.
Un devoto de Vietnam ha escrito un libro así [muestra el tamaño con los dedos] acerca de Buda, que procedí a donar a una de las escuelas de acá. La vida de Buda está plagada de milagros, al igual de la de Bhagavan Baba, mas, ¿hablamos de ellos? No. Hoy hablamos de las enseñanzas de Buda, del amor del Cristo y de los sentimientos de fraternidad del Profeta Mahoma.
Por eso, sin perturbar el programa del domingo, queremos iniciar otra sesión para subrayar la enseñanza básica y fundamental de la filosofía de vida de Sai, los puntos de vista de Sai sobre la Divinidad y las formas de explorar dentro de nosotros mismos con el objeto de tocar los bordes de la Divinidad dentro de nosotros. Podemos tener una sesión cada semana, pero no quiero perturbar este programa del satsang del domingo.
Mi participación de cada domingo continuará, salvo el día en que ustedes no vengan o el día en que digan “No le queremos”, o el día en que no me encuentre en el área. De modo que las charlas de los domingo continuarán. Mas también quisiera compartir algunos pensamientos más, publicar algunos libros más y llegar hasta el gran número de visitantes que llegan hasta nuestro sitio web. Cerca de cincuenta mil o más personas visitan el sitio regularmente para conseguir más información y conocimiento sobre Sai.
EL SATSANG DEL JUEVES EN LA MAÑANA
De modo que queremos iniciar otra sesión los jueves en la mañana a las 10:30 hrs. ¿Dónde? ¿Conocen el Gopuram? Justo al frente está el banco HDFC. Hay dos ascensores. Uno está descompuesto ahora, mas el otro funciona. Tomen ese el cual les llevará hasta el sexto piso. El ático es un espacioso hall y puede acomodar entre ciento-cincuenta y doscientas personas. Podemos tener nuestros satsangs allí, cada jueves a las 10:30 hrs. Aquellos de ustedes que quieran la dirección exacta, me la pueden pedir al final de esta sesión.
Eso es todo por hoy. Comenzaremos estas sesiones a partir del jueves dos de febrero en adelante, cada jueves a las 10:30 hrs. El programa incluirá canto del Omkar, tres bhajans, meditación, ejercicios de meditación, seguido de un breve satsang. También exhibiremos videos de Swami. También se reproducirán algunas de mis charlas y CDs.
De este modo nos involucraremos más con el pensar de Swami. Después del darshan del Samadhi, ¿a dónde se dirigirá la mayoría de la gente? ¿Qué hacemos? Nos vamos derecho a la cantina o a las tiendas. ¿Por cuánto tiempo podemos comer? ¿Cuánto podemos comprar? Hasta el almuerzo vamos al darshan, luego volvemos por algunos bocadillos, mas por cuánto tiempo . . . ¿hasta la hora de la cena?
Como bromea muy a menudo Baba, la vida se ha convertido en un proceso de cargar y descargar, mas ¿por cuánto tiempo? Bastante es bastante. Hemos pasado décadas así. ¿Por cuánto tiempo? Vendrá mucha gente nueva; vendrá una nueva generación. ¿Qué es lo que aprenderán de nosotros?
Si llamo a un recién llegado y le cuento que yo vine hace cuarenta años, dirá “¿Y qué?” Si le cuento que Swami me regaló un anillo, dirá, “´No me ha dado ninguno a mí, ¿y qué?” De modo que ya no pueden seguir exhibiendo todos los regalos de gracia de Bhagavan Baba. Ya no puedo seguir hablando de mí mismo. No lo he hecho hasta ahora y no lo haré en el futuro, a menos que lo exija el contexto. Estas son las cosas en común que hemos de reconocer.
¡Todos, todos son bienvenidos! Le ruego a Bhagavan que bendiga nuestra nueva empresa, el nuevo experimento de los ejercicios y satsang espiritual de los jueves, que lo haga posible y exitoso. Muchísimas gracias. Les extiendo esta invitación a todos.
LA VOLUNTAD DE HIERRO DE BABA
En el tiempo que resta, me siento feliz de encontrar aquí a un grupo de Visakhapatnam, la ciudad del acero. ¿Se levantarían, por favor? Bienvenidos todos. Por favor, tomen asiento, gracias. ¿Por qué les pedí ponerse de pie? La razón, mis amigos, es que hay una acería manejada por el gobierno en Visakhapatnam. Pueden corregirme si me equivoco.
Esta acería estaba produciendo pérdidas, grandes pérdidas, lo cual condujo a una situación de cierre o de fusión con otra acería que estaba funcionando bien en otro lugar del país. En esa época, Baba les concedió una entrevista y dijo, “Va a funcionar bien”. Sigue funcionando y logrando grandes ganancias hoy en día. ¿Qué es Baba? La voluntad de Baba es tan dura como el acero certificado por la planta en Visakhapatnam. ¡Que Dios les bendiga! ¡Nos sentimos felices de tenerles acá!
LA MISION SAI EN INDONESIA Y MALASIA
Nos sentimos felices también de tener hoy acá a algunos amigos de la Zona Cuatro de la Organización Internacional Sri Sathya Sai. La Zona Cuatro incluye a Malasia, Indonesia, Singapur, Tailandia y Brunei.
Ayer comenté que era muy extraño e increíble encontrarse con la magnitud de la obra Sai que
se lleva a cabo en países como Malasia e Indonesia, que son gobernados por autoridades y ministros musulmanes. El gobierno pertenece al credo islámico. Sin embargo, en esos países, estas gentes están difundiendo el mensaje de Sai y llevando a cabo la misión Sai por todos lados.
También resulta extraño saber que tienen la Aerolínea Garuda en Indonesia. ¿Aerolínea Garuda? (Para quienes no lo saben, Garuda es el nombre de la mítica águila vehículo del Señor Narayana, un dios hindú) ¡Y ellos tienen a Garuda!
¿Por qué tienen algunos nombres como Vijaya, Malasia Jayaputra” Putra y Jaya son palabras sánscritas. Si van a lugares como Bali en Indonesia, tienen una estatua de cuarenta pies de alto de Garukman, un Krishna de cuarenta pies de alto, y un Arjuna de cuarenta pies de alto. ¡En países musulmanes!
¿Dónde está Baba? Baba se encuentra allí en donde no hay posibilidad alguna para que entre Su nombre. ¿En dónde está Baba? Baba está allí en donde no había devotos en absoluto, mas Él los pudo convertir en centros de actividad hoy. Ese es Bhagavan Sri Sathya Sai Baba.
Amigos míos, hasta donde sé, créanme o no, hay ciento ocho tanques de agua construidos por la juventud Sai en Indonesia. ¡ciento ocho tanques de agua! Visité los lugares que son aprovisionados de agua potable pura. Antes, en las áreas selváticas, lejos de las muchedumbres, bebían agua de cloacas. ¡No podemos ni siquiera mirar esa agua! ¡Los residentes enfermaban y incluso tenían que pagar por esa agua impura! Ahora se les suministra agua potable pura a esas áreas forestales, con ciento ocho tanques de agua. Ese es Sathya Sai, ¡maravilloso!
Cuando piensan en Malasia, todas las autoridades máximas como el Presidente, el Vicepresidente y los diferentes Ministros del Gabinete conocen a la Organización Sai y cuales son sus actividades. La mayor cantidad de literatura Sai para la juventud es publicada en Malasia.
Debemos aprender de la organización malasia sus técnicas para acercarse y atraer a la juventud hacia la organización Sai. ¡Cómo son inspirados los jóvenes por hermanos como Jagadeesan! ¿Cómo es que lo hace? Él no es un hombre común. ¡A mí me parece más un hombre espiritual radical, un fanático espiritual! Es capaz de infundirle el espíritu y el amor de Sai a cualquiera! ¿Podemos creerlo?
SATHYA SAI BABA ES EL MOTIVADOR DIVINO
En Tailandia, la fraternidad de los devotos es sumamente comprometida. Tailandia sufrió recientemente de grandes daños por inundaciones. Sé de mucha gente que dejó a sus familias para prestarseva. Pasaban sólo una a dos horas en sus hogares y el resto de su tiempo lo empleaban en las áreas afectadas distribuyendo agua, alimentos y ropa.
Ese es Sathya Sai Baba. Sathya Sai Baba no es un ídolo. Sathya Sai Baba no es un templo. Sathya Sai Baba no es una persona ni un objeto. Sathya Sai Baba es una fuerza vibrante. Sathya Sai Baba es el motivador Divino en todos, impulsando a cada cual a emprender actividades de servicio. Eso es Sathya Sai Baba.
He visto con mis propios ojos el trabajo que han estado haciendo en Tailandia. Cuando las inundaciones aún mantenían muy altos niveles, así y todo querían que les hablara. Con las manos unidas dije, “Esta no es una ocasión para dictar discursos, porque podrían lesionar al orador en su afán por conseguir agua y comida. ¡Anhelo vivir por algún tiempo más!” Fueron tan buenos, tan amables, tan afectuosos como para extender de nuevo su invitación, por lo que les visité por segunda vez tiempo después.
LA CULTURA TAI
Tailandia tiene la ciudad de Bangkok, ¡y vaya la cultura que tiene Bangkok! La ciudad exhibe el amor que las gentes ‘thai’ demuestra por sus monumentos y sus templos. Vemos todo el Ramayana representado en los muros del palacio real, y nos hacemos conscientes del status de Buda, gracias a un enorme Buda reclinado, que se extiende desde este extremo al otro [indica todo el largo del recinto]. No lo pueden ver por entero sólo así [mantiene inmóvil la cabeza] deben mirarlo de este modo [mueve la cabeza de un lado al otro].
Anantha Padmanabha Swamy (una enorme estatua de Vishnu reclinado en Thiruvananthapuram, en Kerala) es más pequeña que ese Buda. Los pies del Buda – sólo Sus pies -- son de mi porte, ¡así de grandes! He visto muchos templos budistas en Tailandia, ¡ayya yoo! ¡Me quito el sombrero ante su tradición, saludo igualmente a su cultura!
Fui a un cine para ver películas sobre la cultura ‘thai’. También nosotros teníamos algunos documentales que mostraban nuestra cultura, ¡los que eran un real dolor de cabeza! Solían mostrarse tiempo atrás, pero no los vemos ya porque se han descontinuado. En cada sala de teatro antes de pasar la película, si se daban cinco a diez minutos de un documental sobre nuestro país, créanme por favor, la sala estaba vacía. El público comenzaba a llegar después de terminado el documental. ¿Por qué? Porque se aburría y no tenía interés alguno. ¡Tenían que distribuir tabletas de ‘Anacin’ como prasadam, chi!
Mas lo que he visto en los teatros de Tailandia, los llena. ¡Qué interesante de ver! Por dos o
tres horas, unas trescientas personas deben haber participado en danzas y música, ¡incluso en platós de filmación cubiertos de agua! Uno llega a sentir esa agua; uno siente la luz del sol, la luz de la luna y las montañas. Diferentes tipos de danzas, incluyendo diferentes tipos de dioses, se presentan en el escenario con una música tan maravillosa que uno no logra entender cómo han pasado tan rápido las tres horas. Esta es su técnica.
Disfruté cada segundo, aunque interiormente lloraba. ¿Por qué? Baba, si tenemos gente tan talentosa en este país, si tenemos gente tan involucrada en este país, si tenemos tales científicos, técnicos y los fondos y el tiempo para llevarlo a cabo, no hay otro país fuera de India que tenga tanto que mostrar a todo el mundo. Tenemos tantas cosas aquí, pero las tomamos como asunto informal, usual y rutinario.
EXPANDIENDO LA FAMILIA SAI
Si le hablaran a cualquiera de los que se han establecido aquí, si van y le cuentan que Swami hizo esto por usted, aha, no ven una reacción en su rostro. “Señor, Swami le consiguió un trabajo a mi hijo.” Nada, su reacción es como pasa en la química – una reacción incolora, inodora e insípida. ¿Por qué? Estos sujetos lo consideran como un asunto de rutina.
Sin embargo un devoto recién llegado dice, “Ahhh, ¿fue así? Eso es Swami.” Y derramará lágrimas mientras escucha el relato de su experiencia. Esa es la señal de un devoto. Nosotros los mayores también lloraremos ante una experiencia, mas nuestras lágrimas son distintas, nuestras lágrimas nacen de los celos. Las lágrimas del neófito nacen del amor y la devoción. Estas lágrimas provienen de la rivalidad, en cambio aquellas provienen del compartir y preocuparse. Tomamos las cosas por sentadas. Tal vez no lo sé.
Observando todo eso en Tailandia, sentí como si se tratara de un mal nacional el que no cuidemos de nuestro propio y rico legado cultural. Acá cada aldea tiene un monumento, ¿lo sabían? Saben de las cavernas de Ajanta y Ellora, y el que cada templo tiene una historia milenaria. Bueno, bueno, aceptemos las cosas como son.
Es por eso, amigos míos, que me gusta tanto Tailandia. Tailandia tiene una escuela Sai que es una escuela modelo. La escuela Sai es un centro de aprendizaje, de difusión de la filosofía sobre educación de Sai y de formación de maestros Sai provenientes de todo el mundo por los últimos siete años. ¡Eso es Tailandia, Sai-landia!
Ahora permítanme el honor de mostrárselos, ya que se encuentran aquí algunos miembros. Le ruego a los devotos de la Zona Cuatro que se pongan de pie, como para que nuestros hermanos y hermanas les puedan ver. Por favor, levántense (los devotos se ponen de pie). Malasia, Indonesia, Singapur, Tailandia, Brunei. Dios les bendiga. Sai les bendiga. Muchísimas gracias.
Pongo punto final con esta grata nota, y con una plegaria a Bhagavan para que bendiga a todos nuestros hermanos y hermanas, para que nos anime a todos mientras avanzamos por la senda Sai. Tenemos dos roles que desempeñar ahora. Uno es el de no perder nuestra fe bajo ninguna circunstancia, pase lo que pase. El segundo es el de expandir la familia Sai, invitando a nueva gente y nueva sangre a la organización Sai, a que experimente la misión y el mensaje de Sai.
Por lo tanto, permitan que estos roles sean los dos ojos, oídos y pulmones en cada uno. Mi ruego a todos los mayores de mi edad : unámonos y animemos a tanta gente como sea posible. Velemos por que tomen contacto como sea con la organización Sai. Eso la hará fuerte, lo cual hará feliz a nuestro Señor, el Avatar de nuestra era. Él continuará mostrando Su munífica gracia y bendiciones por muchos años por venir.
¡Sai Ram, Sai Ram!
Om… Om… Om…
Asato Maa Sadgamaya
Tamaso Maa Jyotirgamaya
Mrityormaa Amrithamgamaya
Samastha Loka Sukhino Bhavantu
Samastha Loka Sukhino Bhavantu
Samastha Loka Sukhino Bhavantu
Om Shanti Shanti Shanti
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Traducción de Herta Pfeifer
Santiago, abril 2012
OMSAIRAMMM
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The Sunday Talk Given by Prof. Anil Kumar.
“Where Am I in the Spiritual Journey?”_January 29, 2012.
www.saiwisdom.com
OM…OM…OM…
Sai Ram
With Pranams at the Lotus Feet of our most beloved Bhagavan,
Dear Brothers and Sisters,
THE SPIRITUAL LADDER
Welcome to this morning’s Sunday satsang. I am so glad to have all of you here. Lest I forget, I want to make an announcement to my friends.
Somehow a thought crossed my mind, whether for good or bad, I do not know; only time will decide. The years have passed by unnoticed, and the lifespan is getting shorter by each day. When I relax, I question myself: “What is it I have gained? What is it I have gotten? Is it merely some stories? Is it merely a couple of experiences? Where do I stand on the spiritual ladder? In the spiritual journey, where am I?” Sometimes this feeling frustrates and depresses me, even though people say, “Anil Kumar, you are so close to Swami . . . you have done this and you have done that.”
Although I have authored about twenty-five books, about five hundred DVD’s, the website www.saiwisdom.com, and have been blessed to speak to different youth groups all over India and abroad, I feel some lacuna, some emptiness, and I do not know why! It has nothing to do with physical emptiness. If it were physical, I could eat some more idlis and be happy with it. If it were just psychological, I could read some more books, or think some more until I turn mad! It is not psychological emptiness nor is it intellectual emptiness either. Why? Because I can argue with people, build up stories in support of my stand, and win an argument. I can cook up so many things!
Therefore, I relax and think of the bygone years, forty-two years of life with Swami, twenty years in the organisation and twenty-two years right under His nose. As I think of my forty- two years, I often question myself, “Where am I? In which direction is my life going? How far am I towards the goal? What is the actual goal? What was the past and what is the present?”
Attending bhajans, eating prasadam which is distributed every day, telling stories, listening to stories, and talking because there is nothing else to do, is that all? Still I feel that something is wanting, something is demanding, something is challenging, maybe something to face and something to realise.
SANATHANA SARATHI
I am writing a couple of articles in Telugu for Sanathana Sarathi, explaining my journey of forty years with God. The articles written for Sanathana Sarathi are in the Telugu language. I know how you will react: “Why only Telugu?” I am not a linguistic chauvinist, certainly not. I am not a linguistic leopard, and I will never be. I can say only one thing: The articles published in Telugu in the Sanathana Sarathi follow the journey with God for the last forty years or so.
“Memories and Memoirs” are being written in Telugu in the Sanathana Sarathi. So far, four articles have been published. According to the Sanathana Sarathistandards, more than four pages written by any one author cannot be published. Under that limitation, I think the material I have given them is enough until August or September. When I start writing, it won’t end. If any flash comes, I start writing.
What is my purpose in writing these articles? Is it publicity? I don’t think that there is any need for publicity at this stage.
EXPERIENCES AND MIRACLES
So I thought in this way. Number one: What are the experiences and miracles I have witnessed myself? So far, I have been speaking of the experiences of others. About me, have I not seen anything on my own? Am I only a tape recorder, or a DVD, or a news reporter? I am not! My friends, God has given me many opportunities to witness certain experiences and miracles. So I thought that these should be recorded.
Number two: a miracle is not just a miracle. An experience is not just an experience. An experience or miracle, whatever you call it, has a purpose behind it, a message to be conveyed. I should not just go on describing it, bragging, publicising it, and make it an apology for propaganda or for bloating the ego. It’s not that, my friends! Every experience and every miracle has a message behind it, Swami’s message! I thought that the underlying message also has to be conveyed. That is the second objective.
Now I go to the third objective. People think that so-and-so is a great devotee. There are also books published about eminent devotees, prominent devotees, and dominant devotees. I don’t understand: a devotee is a devotee. Who is eminent, who is prominent, and who is dominant? I wonder how you can give those titles to your own books. I can’t say that I am an eminent devotee, nonsense! The fact that I say, “I am eminent” actually means that I am not at all eminent! What are VIP devotees? Horrible terminology! It is very difficult to listen to them and swallow.
I know many people, my friends, thousands of them from across the globe. Naturally I came to know many people over a period of forty years. Why me alone? Everyone in the village of Puttaparthi knows them, because we see people coming and going. It’s not anything special to Anil Kumar.
TRUE DEVOTEES
As I see many people come and go, please kindly believe me, I see that devotees who sit at the back are 100% devotees—please take it from me, 100%. Why? They never say, “We didn’t we get padanamskar!” They never say, “I did not get a chain; I did not get a ring; I had no chance to give a letter; I had no chance to give a flower.” The back benches are the forward ones in Kulwant Hall. I can tell you, they are closer. I know that, my friends. I purposefully go there (in the back) to get charged, because when I move closer and closer to the front, I get discharged. I am telling you that this is a fact, so I go back and talk to them.
They are silent devotees who have nothing to ask. “Do you want an interview?”
“I cannot ask for an interview while sitting in the hundredth row, so I have no desire for an interview.”
“Do you want to give a letter?”
“How can I? Can I jump all the lines like Hanuman? Impossible.”
“You want to sit close to Him?”
“Impossible, I am far away.”
But still, they hold on to His feet. That is the sign of an eminent, prominent, dominant, glaringly conspicuous, more than apparent, great, noble, and ideal devotee. To that extent my vocabulary permits me to speak, though I would like to say even more.
HUMBLE DEVOTEES
The second thing is this: They have only love, love to share, eagerness to hear others, and the inquisitiveness to learn. Therefore, my friends, they have been forgotten.
My experience is nothing for you, whereas a governor’s experience is important. I don’t know. A governor’s experience is important as a governor, not as a devotee. A governor and I are the same as other devotees, don’t you think? In Sai ‘darbar’, all are the same; there they are not a governor and not a president.
Therefore, my friends, over forty years I have met many devotees and illiterate villagers, you may say ‘rustics’ (ru-stics), who are better than lip-sticks (e.g. those who speak only, but don’t practice). These people are not known, and do not care to be known either. They have no desire, nothing! They work for an organisation, or work for the Sai movement, silently.
Two rivers flow through Andhra Pradesh. One is the Krishna River, and the other is the Godavari. As the Krishna River flows, you hear the sound. As the Godavari flows, we do not know that it is flowing. Such Godavari devotion is there among those people: silent, calm, serene, dignified, steady, spiritual, constant, integrated, meditative, contemplative, and devotional. I wanted to mention the names of devotees who are exemplary, who are idealistic, which is another reason I am writing “Memories and Memoirs”.
FOUNDATION OF THE SAI MOVEMENT
In the field of politics, there are people in the Sai organisation who say, “Sir, do you know what we are doing in our Sai centre? Do you know what is happening in our district centre?” Please keep quiet. Think of the foundation (the origins).
First, know your father, grandfather, and great grandfather, and then speak about yourself. Without them, you would have no existence at all. The heroes of previous days—by heroes I mean the warriors hailing from villages who struggled hard for the Sai movement—had just a hand-to-mouth income, that’s all. They sacrificed everything for the organisation in prior decades.
Today, if you are not a Sai devotee, the world will laugh at you. Today, if you say, “I don’t know Sai Baba,” people will think that the planet Earth is not meant for you. Baba is known everywhere and to everyone today. When I say, “I know Baba, I am a devotee,” it is a status symbol, carrying dignity, respectability, honour, credibility, accountability, simplicity, and humility. They all go in perfect precision, once you say that you are a Sai devotee today.
DEVOTEES IN DECADES PAST
But thirty or forty years ago, would you believe me, my friends, when I say that when devotees first started to visit this place, many people were discouraged from coming here. When you would get down at the first stop, at Anantapur, people would ask, “Where are you going?”
“Puttaparthi.”
“Puttaparthi? What sort of fellow are you? Are you mad or what? Go back.”
At Anantapur they would make fun of you. When you came to Dharmavaram, they would say, “It’s not too late for you to go back.”
In those days, you became the object of mockery or criticism, and you were heckled by the public. Some housewives visited this place without their husband’s knowledge. They would tell their husbands that they were going to their mother’s house, because they felt Swami was their Mother.
Those were the days when devotees lived under the trees, not in the North 1 or North 2 buildings, with geysers and sinks in every room, ‘sinking’ spiritually. No facilities were built; nothing was provided. The rain god would favour them when the ashram was full. Yes, so there was no need to wash them, that’s all. The rain god would make them wet and the sun god would dry them.
If you wanted, you could stay in the hotels outside. I stayed there the first time, a long time back in the 70’s, in one of the hotels owned by a saree shop owner. “You stay here,” he said. The first time I went with the children and stayed there. It really was a wonderful accommodation indeed! You could remove the window and keep it there, remove the door and keep it there. Everything was replaceable or collapsible.
It was also ‘air-conditioned’, so that hot air could not enter (no windows). You would have to search for people inside (because it was so dark inside). All things were collapsible. The accommodations had a bath with hot water. You would have to pay twenty-five naya paisa, or in the old coins, pavala (Telugu term for 25paise). For just four anas, you would be given hot water, then you would have to mix it with cold water, and you could take a bath anywhere.
”MEMORIES AND MEMOIRS”
Nature is the best teacher. Those were the times! What made the devotees repeat their visits? We are no match to them, my friends, no match, because of the kind of faith that they had in Swami. That was the Himalayan dimension of the faith of those devotees of yester-years.
I wanted to bring them to the notice of the general public, the names of the devotees I know all over Andhra Pradesh, twenty-three districts plus many of the districts from Orissa outward. I wanted to mention those names, and I wanted to convey the type of exemplary lives they led to inspire us.
When all is said and done, the objective of “Memories and Memoirs” is not to blow my own trumpet. Enough is enough, and the objective is not to dance to another tune either. It is only to narrate the experiences I have seen personally, to convey the underlying message of Baba in every experience, and to bring to light the leaders of the organisation and the villagers’ innocence of those years. Those devotees are forgotten and less cared for today.
With that objective I am writing. I do not know how long it will take, but Baba has already sent another man to translate the Telugu articles into English. The articles are also published in English, so you can certainly read the “Memories and Memoirs” which will be covering these four aspects. Mr. Satish, the video man, is translating all the articles into English, and these articles are available on the website www.saiwisdom.com. I repeat again, the website www.saiwisdom.com has all the articles called “Memories and Memoirs,” where you can read this story.
SPIRITUAL ATMOSPHERE REQUIRED
Coming back to the point, a like-minded set of people is required. If you speak of your personal agenda, you may be interested in making money or in purchasing flats or plots of land outside. If you are interested in the politics inside, then you can spread rumours faster than wind, water, or insects. While insects carry pollen, we carry stories so we can spread rumours.
But I am not at all interested in rumours. If anyone says it seems that so-and-so is replaced or so-and-so is appointed, I tell that person that both of them will be displaced tomorrow. What is this? After all, here we are, working at some place or other, but we are not here for work, no! We are not here for work’s sake.
We are here for the spiritual ambience, for a spiritual atmosphere to prevail so that we can think together and grow together. As Baba often says, the spiritual journey is togetherness, joining together, singing together, and exchanging views together, with the common objective of being closer and closer to Bhagavan, with no superiority or inferiority complex.
GRATEFULNESS FOR THE SUNDAY SATSANG
Suddenly intuitively, I got a feeling. What I say every Sunday is uploaded to the website www.saiwisdom.com. All of the talks are on the website, and printouts are made and compiled into books. As of today, twenty-five books have been published, by the Divine grace of Bhagavan and with your co-operation.
Please believe me, I am grateful to my Sunday satsang group for a lifetime! Had you not been here, I would not have prepared any subject at all. Had you not been here, it would have not been possible to talk and exchange our views. Had you not been here, five hundred DVD’s would not have been made as of today. Had you not been here, the website would not have been in existence at all. So Sunday satsang group, please believe me, I am eternally grateful to each and every one of you, with prayers to Bhagavan to bless you and your families forever and ever, so that our journey towards Baba will be onward and forward for years to come.
With the same feeling, I thought, ‘Why can’t we have another session, not merely on Sunday, but some other extra session?’
Why? Life is coming to a close. After all, I am not going to be here for another seventy years or more, no. Who knows? Life need not be a comma; it might be a full-stop anytime. There are so many things to be done, so many thoughts to share, so many things to write about. With all I have written, I am not satisfied. Much more has to be written.
SAI GROUP MUST BE STRONG
Sai is an ocean. From that ocean you can collect a glass of water and say, “Aha, I have tasted the ocean.” You are not Sage Agastya, who swallowed all the water in the oceans, impossible!
So there is so much work still to be done in the field of writing, and in the field of talking and sharing views. More public talks have to be made now than ever before because Baba, in His physical form, has been impressing everyone, has been close to everyone externally; but now that He is not in His external appearance, we have to be closer. We have to be more intimate. We have to be more loving, more affectionate, more concerned, and share with each other, so that the Sai group will be very strong, like an iron beam.
We all say that Baba represents the unity of religions, good. Can I link Christ with Baba? No. Can I correlate Islam with Baba? No. Can I speak of parallels within Buddha’s teachings and Baba’s teachings? No. Can I speak of parallels within the teachings of Zoroastra and Baba? No. Can I bring up links between Swami and Krishna? No. Rama and Sai? No.
What do I know? I know my dreams, my experiences, how He named my son, and how He cut the first growth of hair on my grandchild. It is better if ‘you’ (the ego) are cut up totally, I tell you. We are fed up with those stories.
How about the deeper spirituality, how about the basic fundamental spiritual awareness, for which Baba has come down on earth? All these things are undeniable. I accept that they are true. No one can doubt that the underlying motive behind all this Sai action is to bring about awareness amongst all of us.
What awareness? That I am God, I am God . . . but how godly am I? You know me better. How godly are people around? But some people are ‘deadly’, not godly!
THE SPIRITUAL PHILOSOPHY OF BABA
We speak about human values. What are they? How are they practised? If we ask someone for an extra spoon of sambar, he loses his shanthi or peace. If we change our seat in Kulwant Hall, we will taste what prema or love is. Arey! Where are we?
I put these questions to myself; I am not criticising anyone. Where am I in the midst of all these contradictions, in the midst of all differences, in the midst of all thoughts and counter-thoughts? Where am I when Swami says, “Who am I?”
I am not able to know where I am. Therefore, to discuss the crux of spirituality, the spiritual philosophy of Baba, which is to remain for ages to come (not your dream or individual experiences), that is philosophy.
A devotee from Vietnam has written this much of a book (showing the size with fingers) about Buddha, which I donated to one of the schools here. Buddha’s life is full of miracles, the same as Bhagavan Baba, but do we speak of them? No. We speak of Buddha’s teachings, Christ’s love, and Prophet Mohamed’s feelings of fraternity today.
Therefore, without disturbing the Sunday schedule, we want to start another session to highlight the basic and fundamental teaching of the Sai philosophy of life, the Sai views of Divinity, and the ways to explore within ourselves in order to touch the fringes of Divinity lying within us. We can have one session every week, but I don’t want to disturb this Sunday satsang schedule.
My participation every Sunday will continue, except on the day when you don’t come, or on the day when they say, “We don’t want you”, or on the day when I am away from the area. So Sunday talks will continue. But I also want to share some more thoughts, publish some more books, and reach out to the large number of visitors who come to our website www.saiwisdom.com more and more. About fifty thousand or more people visit the website regularly to gain more Sai information and Sai knowledge.
THURSDAY MORNING SATSANG
So we want to start another session on Thursday mornings at 10:30 am. Where? Do you know the Gopuram? Just opposite the Gopuram is the HDFC bank. There are two lifts. One lift is in disrepair now, but the other lift is functional. Go to the functional lift, which will take you to the sixth floor. The penthouse is a huge hall, and can accommodate around one hundred fifty to two hundred people. We can have our satsangs there every Thursday at 10.30 am. Those of you who want the actual address can get it from me at the end of this session.
That is all for this day. We will commence Thursday sessions from this Thursday, the second of February onwards, at 10:30 am every Thursday. The schedule will be chanting Omkar, three bhajans, meditation, meditation exercises, followed by a brief satsang. We will also have video showings of Swami’s cassettes. Some of my talks and CD’s will be played also.
This way we will be more engaged in Sai thought. After having Samadhi darshan, where will most of the people go? What are we doing? We go straight to the canteen or the stores. How long can we eat? How much can we buy? Until lunch time, we go for darshan, then come back to have some snacks, but for how long . . . until dinnertime?
As Baba jokes quite often, life has become a process of loading and unloading, but for how long? Enough is enough. We have spent decades like this. How long? Many new people will be coming; a new generation will be coming. What is it they will learn from us?
If I call a newcomer and tell him that forty years ago I came, he will say “So what, so what?” If I say Swami has given me a ring, he will say, “He has not given me one, so what?” So you cannot exhibit all the gifts of grace from Bhagavan Baba anymore. I cannot simply speak about myself anymore. I didn’t do it so far nor will I do it in the future, unless the context demands it. These are the common things we must recognise.
All, all, all are welcome! I pray to Bhagavan to bless our new venture, the new experiment of Thursday exercises and spiritual satsang, to make it possible and successful. Thank you very much. I extend this invitation to everyone.
BABA’S WILL OF STEEL
In the time left, I am happy to find a group here from Visakhapatnam, the steel city. Would you please get up? Welcome to all of you. Please be seated, thank you. Why did I ask them to get up? The reason, my friends, is that there is a government-managed steel plant in Visakhapatnam. They can correct me if I am wrong.
The steel plant was running into losses, heavy losses, which led to a situation of closure or merger with another steel plant, which had been doing well in another part of the country. At that time, Baba gave them an interview and said, “It will run well.” It is still running and making great profits today. What is Baba? Baba’s will is as hard as the steel certified by the steel plant in Visakhapatnam. May God bless you! We are happy to have you!
SAI MISSION IN INDONESIA AND MALAYSIA
We are also happy to have some friends from Zone Four of the Sri Sathya Sai International Organisation here today. Zone Four includes Malaysia, Indonesia, Singapore, Thailand and Brunei.
Yesterday, I made the remark that it is very strange and unbelievable to find the magnitude of Sai work going on in countries like Malaysia and Indonesia, which are ruled by Muslim officials and ministers. The government belongs to the Islamic faith. Yet in those countries, these people are spreading the Sai message and carrying out the Sai mission far and wide.
It is also very strange to know that they have Garuda Airlines in Indonesia. Garuda Airlines? (For those who don’t know, Garuda is the name of the mythical eagle vehicle of Lord Narayana, a Hindu god.) So, they have Garuda!
Why do they have some names such as Vijaya, Malaysia Jayaputra? Putra-Jaya: Putra and Jaya are Sanskrit words. If you go to places like Bali in Indonesia, they have a forty foot tall statue of Garukman, a forty foot tall Krishna, and a forty foot tall Arjuna. In Muslim countries!
Where is Baba? Baba is there, where there is no possibility of Baba’s name getting in. Where is Baba? Baba is there, where there were no devotees at all, but He could make them centres of activity today. That is Bhagavan Sri Sathya Sai Baba.
My friends, to my knowledge, believe me or not, there are one hundred and eight water tanks built by the Sai youth in Indonesia, one hundred and eight water tanks! I visited the places to which pure drinking water is supplied. Earlier in forested areas, far from the maddening crowds, they drank gutter water. We can’t even look at that water! Then the residents would fall sick. Also they had to pay money for this impure water! Even that dirty water was not freely available. Now pure drinking water is supplied to those forested areas with the hundred and eight water tanks. That is Sathya Sai, marvellous!
When you think of Malaysia, all the top ministers, like President, Vice President, and Cabinet ministers, know the Sai organisation and what its activities are. They participate in Sai organisational activities. The maximum amount of Sai literature for youth is published in Malaysia.
We must learn from the Malaysian organisation their techniques of drawing and attracting youth to the Sai organisation. How youth are inspired by brothers likeJagadeeshan! How can Jagadeeshan attract youngsters into the Sai-fold? He is not an ordinary man. To me he looks like a spiritual radical, a spiritual fanatic! He can infuse any man with Sai spirit and Sai love. Can we believe that?
SATHYA SAI BABA IS THE DIVINE MOTIVATOR
In Thailand, the fraternity of devotees is extremely committed. Recently, Thailand suffered from flood damage. I know many people who left their families to performseva. They passed just an hour or two at home, and then spent the rest of their time in the flood-affected areas supplying water, food, and clothes.
That is Sathya Sai Baba. Sathya Sai Baba is not an idol. Sathya Sai Baba is not a temple. Sathya Sai Baba is not a person or an object. Sathya Sai Baba is a vibrant force. Sathya Sai Baba is the Divine motivator in everyone, compelling each to undertake service activities. That is Sathya Sai Baba.
I have seen the work they have been doing in Thailand with my own eyes. When the floods were at very high levels, they still wanted me to speak. With folded hands I said, “This is not the occasion for speech-making, because they will harm the speaker in their eagerness to get water and food. I want to live for some more time!” They were so good, so kind, so loving to extend their invitation again, so I visited a second time later on.
THAI CULTURE
Thailand has Bangkok city, and Bangkok has got quite a culture, arey! (Wow!) The city displays the love that Thai people have for their monuments and their temples. We see the entire Ramayana depicted on the walls in the royal palace, and we are made aware of Buddha’s status by a huge, reclining Buddha, which extends from this end to that end (indicating the entire length of the room). You cannot just see it in its entirety like this (holding his head still), you have to see it like that (moving his head from one side to the other).
Anantha Padmanabha Swamy (a huge reclining Vishnu statue in Thiruvananthapuram, Kerala) is smaller than that Buddha. Buddha’s feet—just His feet—are my whole size, so big! I have seen such Buddhist temples in Thailand, ayya yoo! Hats off to their tradition, hats off to their culture!
I went to a theatre for films on Thai culture. We too had certain films showing our culture in documentaries, which were headache number one! We don’t see our documentaries, which used to be shown in earlier days, though now it’s discontinued. In every theatre before they started a film, if they showed five to ten minutes of a documentary about our country, please believe me, the hall would be empty. People started arriving after the documentary was over. Why? People were bored and not at all interested. They had to distribute Anacin tablets as prasadam, chi!
But what I have seen in Thailand theatres fills the whole stage, arey! How interesting it was! For two or three hours, about three hundred people must have participated in dances and music, even arranging sets with flowing water on stage! You feel that water; you feel the sunlight, the moonlight, and the mountains. Different kinds of dances, including different kinds of gods, are presented on stage with such wonderful music that you do not know how three hours could have passed so quickly. This is their technique.
I enjoyed every second, but I was crying within. Why? Baba, if we have such skilled people in this land, if we have such committed people in this land, if we have such scientists, technologists, and the funds and time to do it, there is no other country other than India that has so much to show to the whole world. We have so many things here, but we take it in a casual, usual, and routine matter.
EXPANDING THE SAI FAMILY
If you talk to anyone who is settled here, if you go and tell them that Swami did this to you, aha, you see no reaction on their face. “Sir, Swami gave a job to my son.” Oh ho, their reaction is like in chemistry—a colourless, odourless, and tasteless reaction. Why? Those fellows take it as a matter of routine.
However, a newcomer devotee says, “Haaaa, is that so? That is Swami.” They go on shedding tears while listening to your experience. That is the sign of a devotee. We seniors will cry because of an experience, but our tears are different; our tears are born out of jealousy. Those newcomer tears are born out of love and devotion. These tears are out of competition, while those tears are out of sharing and caring. We take things for granted. Maybe I don’t know.
Watching all that in Thailand, I felt as though it is a national curse that we don’t care for our own rich cultural heritage. Every village has a monument here, do you know that? You know about the Ajanta and Ellora caves, and that every temple has thousands of years of history. Alright, alright, let us accept things as they are.
Therefore, my friends, I liked Thailand very much. Thailand has a Sai school, which is a model school. The Sai school is a centre of learning, spreading the Sai philosophy of education, and training teachers from all over the world for the past seven years. That is Thailand, Sai-land!
Now let me have this honour of showing them to you, as some few members are here. I request the devotees from Zone Four to stand up so that our brothers and sisters can see you. Please, please, please kindly stand (devotees stand up). Malaysia, Indonesia, Singapore, Thailand, Brunei, God bless you. Sai bless you, God bless you, thank you very much.
I end on this pleasant note, with a word of prayer to Bhagavan to bless all our brothers and sisters, to encourage all of us as we go forward along the Sai path. We have two roles to play now. One role is not to lose our faith under any circumstances, come what may. The second role is to expand the Sai family, inviting new people and new blood into the Sai organisation, to experience the Sai mission and message.
So let these two roles be the two eyes, two ears, and two lungs for everyone. My prayer to all seniors of my age: let us meet and encourage as many people as possible. Let us see that they are introduced into the Sai organisation in every way. That will make the Sai organisation very strong, which will make our Lord, the Avatar of our age, feel happy. He will continue to show His magnificent grace and blessings for many years to come.
Sai Ram, Sai Ram!
Om . . . Om . . . Om
Asato Maa Sadgamaya
Tamaso Maa Jyotirgamaya
Mrityormaa Amrithamgamaya
Samastha Loka Sukhino Bhavantu
Samastha Loka Sukhino Bhavantu
Samastha Loka Sukhino Bhavantu
Om Shanti Shanti Shanti
Jai Bolo Bhagavan Sri Sathya Sai Babaji ki Jai!
Jai Bolo Bhagavan Sri Sathya Sai Babaji ki Jai!
Jai Bolo Bhagavan Sri Sathya Sai Babaji ki Jai!
© Copyright Prof. Anil Kumar Kamaraju – Puttaparthi. All rights reserved.
OMSAIRAMMM...
OMSAIRAMMM...
CENTRO SAI HISPANO...
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