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domingo, 26 de febrero de 2012

Conversación con Dana Gillespie-Part 2_Conversation with Dana Gillespie-Part 2.



Conversación con Dana Gillespie_Part 2



UNA CONEXIÓN DE COLORES Y CÓSMICA CON SWAMI.


- Conversación con Dana Gillespie, la cantante británica, la actriz y la compositora,


PARTE - 2







La sorpresa por la invitación para presentarme, y el desempeño durante el cumpleaños 70 de Baba.


Radio Sai (RS) : Después de 12 años de aprendizaje y la lenta evolución para entender a Baba y a ti misma, la construcción de esta relación con Sai ... de repente, se catapultó al centro de la atención. Tienes que actuar en el cumpleaños número 70, en la Divina Presencia. 

A partir de este anonimato,  a la fama, ¿cómo ocurrió este cambio?



La Sra. Dana Gillespie en los estudios de Radio Sai, Marzo 2011


Dana Gillespie (DG):: Bueno, yo pensé que iba a ocurrir,  porque yo había hecho mi primer CD de bhajans. Tenia una música maravillosa y pensé que los occidentales deberían llegar a aceptarla, porque en esos días, había sólo cintas de Bhajanavali. Y si los compras en la India, tendrían poca duración en el tiempo ya que la reproducen una y otra  vez. 
Fue antes de los días de los CD y pensé: "Si puedo hacer esta música un poco más aceptable para el oído occidental,  podría estar haciendo algo bueno."


Así que lo puse en un cassette y era mi último día. Y Swami nunca me había hablado. Y nunca hablé con nadie aquí, sobre el tema. Nadie sabía que yo era una cantante. Yo no soy realmente del tipo sociable. Yo estaba feliz de estar en su presencia, aunque en la parte posterior. Así pues, me las arregló para pasar de contrabando el cassette , que yo había escondido debajo de mi camisa. Y como dije, no le dije a nadie. Y él vino directamente hacia mí. Era mi último darshan de ese viaje. Y yo quería presentárselo. Él dijo: "¡Ah! Una cantante! Dame la cinta! "


Y así, tuve que sacar (de su escondite) esta cosa caliente y sudorosa y entregárselo a Él y Él lo tomó en el Mandir. Por fin había aceptado esta pequeña ofrenda.


Así seguí adelante con los CD,  hice tres bajo el nombre de "tercer hombre". Yo no quería confundir a los amantes del blues "Por lo tanto, tuve que cambiar mi nombre. Luego, por supuesto,  comencé a publicar aquí con una etiqueta que dice "Con Dana Gillespie".



Los muchos álbumes de música de Dana Gillespie, a través del cual expresa su amor por Bhagavan, y difunde su mensaje de amor.


Por eso, cuando recibo una llamada en Londres diciendo: "¿Estaría usted interesada en venir a cantar para 70 cumpleaños de Swami?",  dije: "Bueno, ¡Sí!". Y yo estaba convencida de que querían bhajans . Yo me estaba imaginando con ritmos locales ... y  me dijo, "No, no! Swami quiere que hagas la música occidental ".


Por lo tanto, tuve que buscar  músicos que realmente me podrían ayudar, porque la mitad de mi banda, dijo: "Nosotros no vamos a ir a un lugar donde no se puede comer carne, fumar un cigarrillo, o tomar una copa. "Eso fue muy difícil. Pero, me las arreglé para conseguir una extraña mezcla de chicos  y esa fue mi primera experiencia. Y fue una experiencia increíble, porque cuando llegamos había algunos para conocerme en el aeropuerto. Las multitudes nos separaron. Ellos nos cuidaron. En todas partes que fui, estaba siendo atendida, no podía creer mi suerte.


RS : Usted  tuvo un cambio enorme en su vida, en Puttaparthi, ahora!


DG : Sí, pero no siempre ha sido un lecho de rosas. He aprendido algunas cosas interesantes. Tenia una terrible gripe, los dos días anteriores al concierto. Yo no tenía voz en absoluto en el día del concierto. No pude ver a mi banda, ya que estaban en la sección de hombres, no les podía decir y yo no quería preocuparlos, ya que no tenía idea de lo que estaban haciendo. Ellos sabían que venían por algún tipo de experiencia a esta India extraña, pero esto fue más allá de sus dominios de su imaginación. Y también, usted sabe, todo era un caos. Y aprendí una lección muy buena.


La actuación, que estaba a punto de ir delante de mí, fue suspendida en el último segundo. Por lo tanto, todos estos niños con la máscara en sus caras estaban muy descontentos. De todos modos, le dije a Swami (que había aprendido a hablar en mi interior con El, en ese momento) y él estaba sentado en el Vedika Shanti, y le dije: "Escucha, no tengo voz. Me tienes a mí .Tienes que ayudarme. Si me vas a ayudar, te ruego que me mires ahora? "Y vuelve la cabeza y me mira.


Así, pues, dos minutos más tarde, alguien se acercó a mí y dijo: "Creo que debe tomar estos cinco clavos de olor." Y luego alguien más se acercó a mí y dijo: "Aquí hay algo de vibhuti para usted ". Y debo decir que cuando salí al escenario a cantar, probablemente tenía alrededor de 60 por ciento de la voz. No tenía idea de lo que estaba haciendo.


"Querido Señor, ¿ balance ate, mientras que yo canto?"


Todo el mundo había dicho: "No se preocupe. El día después del concierto, todos los artistas obtienen una entrevista ", por supuesto". Tengo que conseguir una entrevista "Me tomó un tiempo darme cuenta de que el ve todo. Por lo tanto, al día siguiente, todos estamos alineados - las mujeres, los artistas, los hombres. Swami sale y llama a todas las personas excepto a mí. Yo era la única que estaba sentada, por primera vez a la vista de todos, con ganas de morir.


RS : Eso debe haber sido muy duro!



La Sra. Gillespie realiza un concierto,  durante el 75 º cumpleaños de Bhagavan, en el Sri Sathya Sai Hill View Stadium.


DG : Bueno, lo fue. Incluso cuando te digo esto ahora, casi puedo saborear la sangre en mi boca, ya que me mordía las encías para no llorar, porque, básicamente, sólo quería aullar y  caer a pedazos, pero yo estaba a la vista de todos, y soy británica . Por lo tanto, usted tiene que tener el labio superior rígido. Por lo tanto, me mordía las encías y tuve que mantener mi cabeza en alto y salir de ese lugar sabiendo que yo era la única que había sido rechazada. Horrible! Sensación, horrible!.


RS : ¿Qué pasó por tu cabeza? ¿Te preguntaste qué salió mal?


DG : Bueno, yo pensaba que todos me odiaban, por el canto del blues. No hay que olvidar que en el momento en que Él está balanceándose en la jhoola , pasan temas celestiales. Y sé que el 99,9 por ciento de los indios están esperando esta maravillosa música sagrada con el sitar o algo así. Por lo tanto, pensé que me van a odiar.


Y de hecho, uno o dos días más tarde, una mujer alemana me dijo (no sabía que era yo), "¡Ah! Que música occidental terrible, cuando Baba estaba en el jhoola ! "Y yo dije:" Bueno, en realidad, era yo! . "Y se fue del color de un tomate, pero entiendo la reacción de la gente.


Nunca habían oído hablar de blues, porque la mayoría de la gente no sabe cuan espiritual es el blues realmente, y es muy sincero. Por lo tanto, Él no me dijo, pero sentí que ... sí, lo bueno es Él , contestó a una oración. Y esta es la otra cosa. Si le rezamos a Él, Él da respuesta a sus oraciones. Y nos olvidamos de esto.


Bueno, unos cinco años antes, en el centro Sai que fui, y todavía voy, un hombre estaba hablando de la importancia de Krishna tocando la flauta, el instrumento de nueve agujeros, y vacío, como la flauta, comparándolo con el cuerpo físico, obviamente el Señor toca la mejor melodía. Y entonces, dijo, "Y la razón por la que el Señor se amaca en un jhoola (amaca), es porque debe estar oscilando en su corazón. "Y recuerdo que pensé:" Me gusta esa cosa simbólica del Señor balanceándose en su corazón. "Y Acabo de hacer una oración, "Querido Señor, ¿balanceate, mientras que yo canto?"


Y cinco años más tarde, él está en la jhoola .





RS : Y tú estás cantandole a Él!

DG : Sí, aunque yo estaba probablemente odiada por el 99,9 por ciento de la audiencia. Pero, poco a poco se han  acostumbrado a mí. Quiero decir, que he realizado presentaciones en el Salón de Poornachandra con pistas de acompañamiento. Eso también es más bien una cosa inusual. Nunca he visto a nadie con pista de acompañamiento.


RS: Pero si se me permite dar marcha atrás, ¿cómo darle sentido a ese momento en que Swami no la eligió a usted como artista, para la entrevista? ¿Cómo convencese y consolarse a sí mismo y volver?. Estoy seguro de que se sintió terriblemente triste, y rechazada en ese momento.


DG : Me sentí pequeña, sola y sin amor. Es muy difícil para mí sentirme pequeño. Pero, sin duda lo sentí, fui de su casa a mi habitación y empece a aullar en mi almohada. Pero entonces, me acordé de esta oración (que  cante cuando estaba en el columpio). Por lo tanto, sabía que me había contestado.


Pero, por supuesto, yo todavía tenia el anhelo de tener una entrevista ... pero me fui a casa y  todavía había tenido esa gran experiencia.Volví unos meses más tarde y lo hizo, realmente me dio una entrevista. No me dijo mucho, pero creo que él sabía, que era solo el anhelo de ver como era el interior de la habitación, cualquier cosa, yo no sabía lo que quería.


Nunca he sabido lo que preguntarle, porque no sé lo que quiero. Él lo sabe! Él me preguntó una vez: "¿Alguna pregunta?" Y como de costumbre, no puedo pensar muy inteligentemente. Por lo tanto, acabo de decir a él, ya sabes, "¿Cuál es el punto de todo esto?¿Qué es esta cosa llamada vida? ¿De qué se trata, básicamente? "Y él sólo dijo:" Juega el juego, se feliz ! "


RS: palabras muy importantes!


Viajar a los rincones del mundo como un embajador del amor de Sai


DG : Pero mucha gente se olvida. Y viajo por todo el mundo como ustedes saben, cantando en los centros de Sai y lugares que la mayoría de la gente no sabe dónde están. Y yo siempre les digo esto a la gente, porque cuando tienes tiempos terribles y las cosas son difíciles, y todos tenemos vidas difíciles, quiero decir, nadie se escapa sin sentir dolor, infelicidad o a la muerte o enfermedad - absolutamente nadie. Tenemos que recordar que él es quien tira de las cuerdas. En cierto modo, somos como marionetas. Esto es muy difícil para el occidental de aceptar. Consideran que entregarse es una señal de debilidad.


RS: Por lo tanto, usted ha viajado a los países, la gente no había oído hablar de usted?





DG : Bueno, ¿has oído hablar de Daguestán ... aunque no es técnicamente un país?. Es una parte de Rusia. Pero es en el Mar Caspio, al lado de Azerbaiyán.


Además, Uzbekistán, Kazajstán, Kirguistán, Siberia, Lituania, Letonia, Estonia, Rumania, Hungría, Polonia, así como los destinos conocidos como Australia y Estados Unidos.

Pero, me encantan estos países que son musulmanes. Son de habla rusa, pero adoro los países musulmanes. Y Swami me dijo una vez ... estaba hablando con alguien más. De repente miró hacia mí y me dijo: "Los sufíes son muy buenos." Y luego continuó hablando.
Y esto me hizo pensar, porque siempre me ha gustado el aspecto del pensamiento sufí. Ya sabes, no es una religión. No están organizados . Su religión es la religión del amor. Y no hay intermediario, como un sacerdote. Usted necesita a alguien para hablar con Dios? . De ninguna manera, es ridículo ! . Déjame ir directo al gran jefe, que por supuesto sabemos que hay dentro. Y la función de los sufíes es así.
Y me alegré bastante de que Él dijera esto, y he tenido bastantes entrevistas cuando estaba rodeado por los musulmanes iraníes
, que eran muy poco frecuentes en los viejos tiempos. 
No había muchos de ellos. Estoy feliz de ver que hay mucho más ahora. Por lo tanto, tengo la sensación de que es por eso que siempre se aseguró de que disfrura estos bhajans como 'Alá Akbar ho "y" Salam alaikum ". Se trata de un bhajan muy antiguo de más de 50 años de edad.


RS: ¿Y cuando vas a estos países que son antiguas repúblicas de la URSS, con una población mayoritariamente musulmana, ¿cómo reacciona  la gente ante su música y el mensaje de Sai que le llevas a ellos?

DG : Lo adoran, lo adoran absolutamente. Creo que están muy contentos de que alguien este tan loco como para ir a estos lugares. Quiero decir, porque algunos de ellos son pueblos en medio de la nada. He dormido prácticamente en el suelo y no sólo conmigo a solas. Sino con los jefes de la zona 8.


RS: Países de habla rusa de la Organización Internacional de Sai?


DG : Así es. Y uno de ellos es un danés - Steve Picolo. Y uno de ellos es Valerie, de la Federación de Rusia. Yo no soy una especie de impulso en el mundo que me muevo por mi cuenta. Tengo un equipo a mi alrededor. Y trabajan de manera sorprendente. Porque yo no soy tímida y no me pongo nerviosa delante de una cámara o un micrófono, porque es lo que he estado haciendo, para mí, es como respirar, que la gente se sienta a gusto cuando hablo con ellos o canto para ellos. Y creo que la gente puede reaccionar a esto. Incluso cuando yo canto en frente de Swami, yo hablo como te estoy hablando a ti ahora, porque eso es comunicación y es desde el corazón.




La Sra. Gillespie presenta Bhagavan , uno de sus álbumes antes de su actuación, en la Presencia divina, Diciembre 2010.


Por lo tanto, cuando no reaccionan,  tengo la oportunidad más tarde en el escenario, de traducir las palabras de las canciones que estoy cantando. Así que, si se trata de un bhajan , obviamente, por lo general lo conocen mejor que yo.
La gente de estos países están tan muertos de hambre de religión, de haber estado deprimida, oprimida y manejada.


RS: Reprimida por el comunismo durante todos estos años, de impiedad.


DG : Todos estos años de ateísmo ... ahora están floreciendo, floreciendo como flores y absolutamente listo para beber. Y el seva increíble que hacen para las personas sin hogar, a los animales ... Swami ha dicho que las personas de habla rusa tienen un corazón increíble y es muy similar a los corazones de la India. Y reaccionan de manera sorprendente.

Así que, por supuesto, desde el momento en que comienzan con 'Allah ho Akbar ", están radiantes los viejitos musulmanes con barba de color naranja y un palo y un sombrero haciéndolos golpear para arriba y para abajo, lo cual es inaudito.
Y a veces, se levantan y bailan con los bhajans,  por supuesto estoy muy satisfecha. Yo siempre digo esto. Aveces me ponía triste, pero los primeros bhajans que he aprendido de estos casetes Bhajanavali, llegó con un libro de bhajan  - que tenía una lista de reglas al comienzo diciendo: "Cosas que hacer y no hacer" , cuando estás cantando bhajans . 

Y uno de ellos es que usted debe sentarse como una roca inmóvil.
Esto solía molestarme ya que una vez que la música está pasando, no puede uno quedarse quieto. Y Swami dijo una vez: "Sí, Dana, baila así." Y él me ha hecho mejor de lo que me hace.
¡Qué sentido del humor que tiene! Por lo tanto, Él sabe que yo no voy a permanecer sentada y yo sé que probablemente él ( balanceándose al compás) no era muy popular en el principio.


Bueno, los bhajans en los primeros días fueron de personas que sabían acerca de Swami. Pero mi trabajo es llevar su mensaje a las personas que no saben acerca de Swami. Y no todo el mundo puede seguir la cadencia de los bhajans . Por lo tanto, los he hecho un poco más groovy para el hombre en la calle ... Una gran cantidad de indios en América,  hace unos 15 años, se acercaban a mí y me decía: "Amamos los álbumes de su" tercer hombre ", porque a nuestros hijos, no les gusta los bhajans y están escuchándola porque hay mas ritmo. "


Pero yo estaba preocupada en los primeros días, cuando hice una versión de 'Prasanna Ho' con un estilo disco y lo realice en el Salón de Poornachandra, y yo pensaba: "Oh, Swami va a estar furioso, que me he puesto ritmo a esta santa música. "


Y no sólo él no estaba furioso, en la parte posterior de la Poornachandra, algunas personas, estaban bailando en el Salón Poornachandra. Me pareció que era bastante sorprendente. Así que ahora, en los países de habla rusa, les cuento esta historia que la gente ha bailado los bhajans y todos dicen"¡Sí!" y todos están arriba y bailan. Por lo tanto, lo hago por lo general en el número Prasanna Ho !" Y todos están delirando alrededor ,  porque la música tiene que ser alegre y tiene que elevar el alma.


RS: Y es una celebración de la divinidad!


DG : Sí, por supuesto!


Swami ya está ahí


RS: Cuando vas a estos países, ¿cómo introducir a Baba, en esas personas? ¿Qué les dices? ¿Ha tenido alguna experiencia con la gente cuando le cuenta o muestra su imagen? ¿Cómo reaccionan?


DG: Bueno, yo hago dos tipos de conciertos. Voy a hacer conciertos o charlas en los centros de Sai. Por lo tanto, no tengo que presentarlo. Ya saben de Él. Pero en algún lugar, como Uzbekistán y Tashkent, no está técnicamente permitido. Y en Singapur tampoco,  usted no puede hacer conciertos, así que eso no es problema, no lo menciono. 

Así que sólo menciono su mensaje de amor y para mí el mensaje es más importante. Él mismo no deja de decir eso. Por lo tanto, es muy fácil para mí hablar de su mensaje a estas personas.

RS: ¿Alguien ha oído hablar de él antes?





DG : A veces si. Un ejemplo fue en Samarcanda, que había ido allí con un equipo de personas.


Eso está en Uzbekistán. Y creo que este era el lugar donde ... creo que fue Picolo Stein, que sacó una fotografía y mostró a una mujer musulmana, y me dijo: "Él es Dios! .

Hemos estado esperando por él "y las lágrimas corrían por su mejilla. Y luego, un niño de 11 años de edad, se acercó y dijo: "Pero yo estaba jugando al fútbol con él en la calle ayer."


Entonces, estábamos en Daguestán de nuevo con la misma compañía alegre y había oído que había un chico que vive en un pueblo sufí lejano, básicamente, con unas pocas chozas. Y así, tomamos un montón de fruta y cosas como regalos, bebidas sin alcohol -, obviamente; él está en medio de la nada, sin televisión ni nada . Y estábamos sentados, esperando a que él, volviera de la mezquita, ya que era el Ramadán. Estábamos esperando la puesta del sol. Y de nuevo, Stein o Valarie dicen, ya sabes, "¿Has oído hablar de Sai Baba?"


Saca una imagen de su bolsillo en un llavero de  Sai Baba, y dijo: "Pero Él ha estado aquí". Y el caballero sufí nos lleva a su cuarto de oración,  y hay un gran cuadro de Shirdi Sai Baba y Sathya Sai Baba en la pared, lo que para un musulmán, que no tienen una forma, es una gran cosa.


RS: Y Swami ha estado allí físicamente para él.


DG : Sí, físicamente, sí, él lo ha visto.


RS: Y le llevó de regalo una imagen y un llavero?


DG : Estas cosas son inexplicables para mí. Pero son tan inexplicables como ... el vibhuti vertiendo en imágenes ,en diversas partes del mundo, o amrita . Sé que estas cosas no son tan importante. Pero si usted está viviendo en un pueblo en el medio de la nada y de repente, he visto esto en un hombre en Daguestán, vibhuti aparecer en su fotografía. Quiero decir, la alegría que le da es increíble, esto es increíble la omnisciencia, y yo en realidad estoy más emocionada por los devotos que nunca han visto a Swami encarnado, que los que vienen aquí a verlo. Y los que lo ven encarnado pueden ser fácilmente engañados y piensan que él es este cuerpo.


Es un error muy fácil caer en ello, ya sabes, todo el mundo está deseando conseguir ponerse  delante porque piensan "¿Va a verme, me mirara?" Es tan fácil caer en esa trampa. Pero allí, no tienen esta posibilidad. Por lo tanto, tenemos que ver con la visión interior.


En julio de este año (2010), tuve la oportunidad en Rusia, con Valerie en San Petersburgo , que estában haciendo seva,  estaban haciendo las casas de unas viejitas de 80 años. Una de ellas tenía una sola pierna. No tienen ventanas, están rotas, agujeros en el suelo, ¿quién va a cortar la madera en tiempo de invierno? Y va a tener  -30 grados en invierno. Estas personas, y su servicio desinteresado es increíble, que le estaban dando los paquetes de alimentos.  Me siento del tamaño de un átomo cuando veo lo que hacen estos rusos y estoy tan agradecida de que me hayan dado la oportunidad de hacer esto y traer un poco de alegría. Y así, yo estaba dando un concierto donde quiera que vaya.


Y nunca tiene suficientes discos, es que físicamente no se puede transportar suficientes, ya sabes.


RS: No hay tal demanda.


DG : Sí. Y acabo de subir al escenario y dije: "Escuchen , hagan copias. Bootleg, pirata, lo hace. "


RS : No tienen derechos de autor!


DG : No, no, porque creo que para los bhajans , es la música de Swami. Debe ser global. Espero a alguien que me diga:"Déjame manejar su stock de CD, voy a hacer un catálogo" porque no soy una mujer de negocios. Soy músico y no puedo encontrar a alguien que sepa cómo hacerlo o ha tenido empuje suficiente como para venir a mí y decir, "yo lo puedo hacer." Pero, un día, Él enviará a la persona adecuada.


Puedo llevar en mi bolso tal vez unas 100 piezas,  el límite de su equipaje. Tengo que llevar la ropa adecuada para verme presentable, porque uno está representando realmente al Señor y lleva buenas noticias.





Desde su primera actuación en el momento del 70 cumpleaños de Baba, la Sra. Gillespie fue bendecida para hacer presentaciones durante muchas celebraciones de cumpleaños siguientes.


RS : Swami parece haberte puesto en este papel cuando vas a estos países musulmanes en las antiguas repúblicas de la URSS, porque usted tiene una conexión muy fuerte sufí desde hace mucho tiempo atrás. Incluso los "Espejos de amor" de su libro tiene bellas palabras de varias confesiones que realmente resuena lo que Swami dice. Y una gran parte del contenido es sufí. ¿De dónde viene?


DG : Bueno, supongo de que me pareció lógico para mí que todo es uno.


RS : Pero Dana eres una chica-de-la Iglesia de Inglaterra.


DG : Yo nací, pero siempre me sentí incómoda con eso.  A mi en realidad nunca ... me gusto mucho el signo de la cruz, porque para mí, representa el dolor y el sufrimiento. Cada iglesia tiene a Jesús Inglés, con sangre goteando de él, mirando angustiado. Y aquí, todo es alegre y encantador.


Y cuando era niña, yo solía ser muy infeliz por los dichos del sacerdote, "Sólo a través de Jesús,  vas a encontrar la salvación. El resto de ustedes van al infierno y serán condenados. " Esto cuando niña no lo podía aceptar. Y así, después de que me confirme, que, debo decirte, l que lo hice porque mi madre me había pagado 30 libras para realizar este ritual. Y lo hice por el dinero, porque podría haber conseguido algunas clases mas de batería. Estoy siendo honesta con ustedes sobre esto.


Pero, siempre me sentí incómoda, con lo que yo sentía era una mentira. Sin embargo, el momento en que empecé a leer alguno de los escritores sufíes, si usted lee Al-Ghazali, Ibn Arabi, no, el amor es tan completo que todo lo envuelve.


RS : Muy fuerte Bhakti ,  gran enfoque en la devoción.


DG : Por supuesto! Y no es con ningún ritual. Usted no necesita un ritual. Hay algunos grandes santos en la tradición sufí que estaban haciendo las cosas que Jesús hacia. Pero debido a que la Iglesia de Inglaterra, de vuelta en Inglaterra, probablemente no se molestó en leer acerca de ellos,  pensaban que Él era el único. Así fue como me afectó. Soy feliz si todo el mundo se siente cómo se sienten. Todo el mundo debería ser libre de elegir cualquier forma que quieran. Pero yo no me sentía cómoda, porque como usted ha dicho, probablemente en una vida pasada estuve fuertemente conectada con lo Sufi ...


RS : Un alma muy vieja relacionada con el sufismo.


DG : Creo que sí. Probablemente viví en un desierto. Ni siquiera puedo comer una fecha de hoy sin sentir náuseas poco.Probablemente viví en esa época. Y yo tengo esta pasión por los camellos.







NUESTRA VIDA ES SU MENSAJE

OMSAIRAMMM




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Conversation with Dana Gillespie-part 2.


A COLOURFUL AND COSMIC CONNECTION WITH SWAMI


- Conversation with Dana Gillespie, British singer, actress and song writer


PART - 2






The Surprise Invitation to Perform, and the Performance During Baba's 70th Birthday


Radio Sai (RS): After 12 years of learning and evolving and taking baby steps to understand yourself and Baba, building this relationship… suddenly, you were catapulted into limelight. You got to perform at the 70th birthday in the Divine Presence. From this anonymity to the celebrity status, how did this change occur?




Ms. Dana Gillespie in the studios of Radio Sai, March 2011


Dana Gillespie (DG):: Well, I thought it was going to occur because I’d made my firstbhajan CD. There was this marvelous music and I thought the Westerners must get to learn it, because in those days, there was only those Bhajanavali cassettes. And if you bought them in India, they were broken by the time you played them once. It was before the days of CDs and I thought, “If I can make this music a bit more acceptable to the Western ear, I might be doing some good.”


So I put it on a cassette and it was my last day.And Swami had never spoken to me. And I never spoke to anyone here. Nobody knew I was a singer. I’m not really the sociable type. I was just happy to be in His presence, albeit at the back. So, I just managed to smuggle this cassette in, which I’d hidden under my shirt. And as I said, I told nobody. And He came straight over to me. It was my very last darshan of that trip. And I’d wanted to present it. He said, “Ah! The singer! Give me the cassette!”

And so, I had to produce (from its hiding place) this hot and sweaty thing and hand it to Him and He took it into the mandir. He’d finally accepted this little offering.

So, I did go ahead and press the first CD, which I made three under the name of ‘Third Man’. I didn’t want to confuse the blues fans who might have mistaken it to be a new blues CD from Dana Gillespie and put it on, “Oh! What’s this?” So, I had to change my name. Then, of course, they started releasing it here with a sticker saying “Featuring Dana Gillespie”. Now I don’t bother with ‘Third Man’.



The many music albums by Dana Gillespie through which she expresses her love for Bhagawan and spreads His message of Love.


So when I get a call in London saying, “Would you be interested to come and sing for Swami’s 70th birthday?” from somebody connected with Brindavan in Whitefield, I said, “Well, Yes!” and I was convinced they wanted bhajans. I was imagining me with my trancy, groovy rhythms… this is bound to be the thing and I was told, “No no! Swami wants you to do the Western music.”


So, I had to search around for musicians that could actually help me out because half of my band said, “We’re not going to go to a place where you can’t eat meat, smoke a cigarette, or have a drink.” That was quite difficult. But, I managed to get an odd assortment of guys together and that was my first experience. And it was an amazing one, because when we arrived there was somebody meeting me at the airport with the sign 'Artists'. The crowds parted. We were looked after. Everywhere Iwent, I was being fed, couldn’t believe my luck.


RS: You’d had a huge changeover in your life in Puttaparthi now!


DG: Yes, but it wasn’t always a bed of roses. I learnt some interesting things. I got a terrible flu-like thing two days before. I had no voice at all on the day of the concert. I couldn’t see my band, since they were in the men's section, I couldn’t tell them and I didn’t want to worry them because they had no idea what they were doing. They knew they were coming for some sort of weird Indian experience but this was beyond their realms of imagination. And also, you know, everything was chaotic. And I learned a very good lesson.


The performance which was about to go on before me, was axed at the very last second. So, all these little children with mascara trailing down their faces were really unhappy. Anyway, I said to Swami (I’d learned to talk inside by this time) and He was sitting in the Shanti Vedika: “Listen, I’ve got no voice. You’ve got me all this way. You’ve got to help me. If you’re going to help me, would you please look at me now?” And He turns His head and looks at me.


So then, two minutes later, somebody came up to me and said, “I think you should have these five cloves.” And then somebody else came up to me and said, “Here’s some vibhuti for you”. And I must say when I stepped out on stage to sing, I probably had about 60 percent of voice but that’s enough for blues. I had no idea what I was doing.


“Dear Lord, will You swing while I sing?”


Everyone had said, “Don’t worry. The day after the concert, all the artists get an interview”, which, of course, when you don’t know anything, that seems to be your goal — “I must get an interview.” It took a while to realize that the inner view was the better way to be. So, the next day, we’re all lined up — the women, the artists, the men. Swami comes out and He picks every single person except me. I’m the only one that sat on my own for once in full view of everyone, wanting to die.


RS: That must’ve been so hard!



Ms. Gillespie performing during Bhagawan's 75th Birthday, Sri Sathya Sai Hill View Stadium.


DG: Well, it was. Even as I tell you this now, I can almost taste the blood in my mouth where I chewed my gums so as not to cry, because I basically just wanted to howl and fall to pieces but I was in full view and I’m British. So, you have to have the stiff upper lip. So, I chewed my gums and I had to hold my head up high and walk out of that place knowing that I was the only one who’d been rejected. Awful! Awful feeling!


RS: What was going through your head? Were you self-introspecting or wondering what went wrong?


DG: Well, I thought everyone hated me anyway for singing blues. Don’t forget that at the moment that He’s swinging on the jhoola, there’s blues going on. And I know 99.9 percent of the Indians are expecting marvelous holy music with sitar or something. So, I thought they’re going to hate me.


And in fact, a day or two later, a German woman said to me (didn’t know it was me), “Ah! That dreadful Western music when He’s on the jhoola!” And I said “Well, actually, it was me!” And she went the color of a tomato but I understand people’s reaction.


They’d never heard blues because most people don’t know how spiritual blues actually is and it is a thing that is very heartfelt. So, He didn’t tell me, but I felt… yes, the nice thing is He answered a prayer. And this is the other thing. If you do pray to Him, He does answer your prayers. And we forget this.


Well, about five years earlier, at the Sai center that I went to, and still go to, a man was talking about the significance of Krishna playing the flute, the nine-holed instrument, and when we are empty like the flute, then obviously the Lord plays the best melody. And then, he said, “And the reason you have the Lord swinging on a jhoola is because He should be swinging in your heart.” And I remember thinking, “I like that symbolic thing of the Lord swinging in your heart.” And I just made a prayer, “Dear Lord, will You swing while I sing?”


And five years later, He’s on the jhoola.




RS: And you’re singing to Him!


DG: Yes, although I was probably still hated by 99.9 percent of the audience. But, they’ve slowly kind of got used to me. I mean, I’ve performed in the Poornachandra Hall with backing tracks. That’s also rather an unusual thing. I’ve never seen anyone with backing tracks.


RS: But if I may backtrack, how did you make sense of that moment where Swami didn’t pick you as an artist? How did you convince and console yourself and come back? I’m sure you felt terribly rejected and sad at that moment.


DG: I felt small, lonely, and unloved. It’s quite difficult for me to feel small. But, I certainly felt it then, went home to my room and howled into my pillow. But then, I remembered about this prayer (to sing when He was on the swing). So, I knew that He’d answered it.


But of course, I was still yearning to have an interview… but I went home and it was still a great experience. I came back a few months later and He did actually give me an interview. He didn’t say very much to me, but I think He just knew I was yearning to see what the inside of the room was like, anything, I didn’t know what I wanted.


I’ve never known what to ask Him because I don’t know what I want. He knows! He did ask me once, “Any questions?” and as usual, I can’t think terribly intelligent. So, I just said to Him, you know, “What is the point of it all? What’s this thing called life? What’s it all about, basically?” And He just said, “Play the game, be happy!”


RS: Very significant words!


Traveling to the Corners of the Globe as an Ambassador of Sai's Love


DG: But so many people forget it. And I travel all over the world as you know, singing at Sai centers and places that most people don’t know where they are. And I always tell this to people because when you’ve got terrible times and things are hard, and all of us have tough lives, I mean, nobody escapes without pain and, unhappiness or death or illness - absolutely nobody. We have to remember that it’s He that pulls the string. In a way, we’re like puppets. This is very difficult for the West to accept. They consider surrender a sign of weakness. Well, about 10-12 years ago, I started getting calls and people would say, “Can you come and sing here?” If I’m not there with my blues band and I’m actually free, I’d say, “Yeah, okay, why not?”


RS: So, you’ve flown to countries people haven’t heard of?





DG: Well, have you heard of Dagestan?… though it’s not technically a country. It’s a part of Russia. But it’s on the Caspian Sea, next to Azerbaijan.


Also, Uzbekistan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Siberia, Lithuania, Latvia, Estonia, Romania, Hungary, Poland, as well as the well known destinations like Australia and America. But, I love these countries that are Muslim. They’re Russian-speaking, but the Muslim countries I adore. And Swami once said to me… He was talking to somebody else. He suddenly looked to me and said, “The Sufis are very good.” And then He carried on talking.
And this got me thinking because I’ve always liked the aspect of Sufi thought. You know, it’s not a religion. It’s not organized. Its religion is the religion of love. And there’s no intermediary like a priest. You need somebody to speak to God? No way, it's ridiculous! Let me go direct to the big boss, which of course as we know is inside. And the Sufis function like that.
And I was quite cheered that He should say this and I’ve had quite a few interviews when I was surrounded by Iranian Muslims when I’ve been in there, which were quite rare in the old days. There were not so many of them. I’m happy to see there are a lot more now. So, I have a feeling that’s why He’s always made sure that I’ve enjoyed these bhajans like ‘Allah ho Akbar’ and ‘Salam alaikum’. It’s a very old bhajan over 50 years old.


RS: And when you go to these countries which are former republics of the USSR, with a majority Muslim population, how do people react to your music and to the message of Sai that you take to them?


DG: They adore it, they absolutely adore it. I think they’re quite happy that anyone is mad enough to go to these places. I mean, because some of them are villages in the middle of nowhere. I’ve slept practically on floors and it’s not just me alone. It’s with the heads of Zone 8.


RS: Russian-speaking countries of the International Sai Organization?


DG: Yeah. And one of them is a Dane - Steve Picolo. And one of them is Valerie, the Russian. I’m not sort of thrust into the world on my own. I’ve got a little bit of a team around me. And they react amazingly. And because I’m not shy or timid or nervous in front of a camera or a microphone, because it’s what I’ve been doing, for me, it’s like breathing, I make people feel at ease when I talk to them or sing to them. And I think people can react to this. Even when I sing in front of Swami, I talk how I’m talking to you now because that is communication and it’s from the heart.




Ms. Gillespie presenting Bhagawan with one of her albums before her performance in the divine Presence, December 2010 .


So, they react to this and I have a chance later on stage, I tell them the words of the songs that I’m singing. So if it’s a bhajan, obviously, they usually know them better than I do.
People of these countries are so starved of religion, they having been depressed, compressed, pressed down.


RS: Repressed with communism all these years, Godlessness.


DG: All these years of Godlessness… now they are flourishing, blooming like flowers and absolutely ready to imbibe it. And the amazing seva that they do to homeless people, to animals... Swami has said the Russian-speaking people have an amazing heart and it is very similar to Indian hearts. And they react amazingly. So, of course, from the moment I start off with ‘Allah ho Akbar’, they’re beaming away and little old Muslim men with orange beards and a stick and a hat popping up and down, which is unheard of.
And sometimes, they get up and dance to the bhajans which of course I’m quite pleased about. I always say this. It used to make me miserable, but the first bhajans I ever learned of these Bhajanavali cassettes, came with one bhajan book - it had a list of rules at the beginning saying ‘Things to do and not to do’ when you’re singing bhajans. And one of them is that you must sit rock-still. This used to bother me as once the music’s going, I can’t sit still. And Swami once said, “Yeah, Dana, she dances like this.” And He did me better than I do me.
What a sense of humor He has! So, He knows I’m not going to sit still and I know probably it (my swaying to the beat) wasn’t very popular in the beginning.


Well, bhajans in the early days were for people who knew about Swami. But my job is to take His message to people who don’t know about Swami. And not everyone can get the hang of bhajans. So, I’ve made them slightly groovier for your man in the street… A lot of Indians in America, this is about 15 years ago, would come up to me and say, “We love your ‘Third Man’ albums because our kids who don’t like bhajans are now listening to it because there’s a beat.”


But I was worried in the early days as I did a version of ‘Prasanna Ho’ with a disco beat and I performed it in the Poornachandra Hall and I was thinking, “Oh, Swami’s going to be furious that I’ve taken some holy music and put this beat.”


And not only was He not furious, at the back of the Poornachandra, some people, were up and were dancing in the Poornachandra Hall. I thought that was pretty amazing. So now, in the Russian-speaking countries, I tell them this story that people have danced to bhajansand they all go “Yes!” and they’re all up and dancing. So, I do it usually as the last number and they’re all going “Prasanna Ho!” and they’re all raving around like this because music has to be joyous and it has to uplift the soul.


RS: And it’s a celebration of divinity!


DG: Yes, absolutely!


Swami is Already There


RS: When you go to these countries, how do you introduce Baba to those people? What do you tell them? Have you had any experiences telling people or showing His picture? How do you go about it?


DG: Well, I do two different types of concerts. I will do concerts or talks at Sai centers. So, I don’t have to introduce Him. He’s already known. But somewhere like Uzbekistan and Tashkent, it’s not technically allowed. And Singapore too, you can do an insider’s concert; so, that’s no problem; don’t mention Him. So I just mention His message of love and for me the message is more important. He Himself keeps saying that. So, it’s very easy for me to talk about His message to these people.


RS: Has anyone heard of Him before?





DG: Sometimes they have. One example was in Samarkand, we’d gone there with a team of people.


That’s in Uzbekistan. And I think this was where… I think it was Stein Picolo who pulled out a photograph and showed to a little Muslim woman and she said “He’s God! We’ve been waiting for Him” and tears poured down her cheek. And then, an 11-year-old boy came and said “But I was playing football with Him in the street yesterday.”


Then, we were in Dagestan again with the same merry troupe and we’d heard that there was a Sufi guy living in a far-off village, basically with a few huts around him. And so, we take up lots of fruit and things as gifts, drinks - non-alcoholic obviously, and he’s in the middle of nowhere, with no television or anything with him. And we were sitting, waiting for him, because he’s got to come back from the mosque as it’s Ramadan. We were waiting for sunset. And again, Stein or Valarie says, you know, “Have you heard of Sai Baba?” and he goes, “Have I heard of Him?!”


He produces a picture himself from his pocket. He’s got Sai Baba key ring, and he said, “But He’s been here”. And the Sufi gentleman brings us into his kind of prayer room, if you could call it, and there’s a big picture of Shirdi Sai Baba and Sathya Sai Baba on the wall, which for a Muslim, who won’t have a form, is a pretty big deal.


RS: And Swami has been there physically for him.


DG: Yeah, physically, yes, he’s seen Him.


RS: And carried him gifts with a picture and a keychain?


DG: These things are inexplicable for me. But they’re as inexplicable as… the vibhuti pouring off pictures in various parts of the world or the amrit dropping off things. I know these things aren’t in the big picture that important. But if you are living in a village somewhere in the middle of nowhere and suddenly, I’ve seen this in a man in Dagestan, Vibhuti appears on His photograph. I mean, the joy that it gives is incredible, this omniscience thing is incredible and I actually am more moved by devotees who have never seen Swami in the flesh than those that come here and see Him. And those that see Him in the flesh can easily be misled and think that He is this in the flesh.


It’s a very easy mistake to fall into, you know, everyone’s wanting to get up the front because they think “Is He going to see me, look at me?” It’s so easy to fall into that trap. But over there, they don’t have this possibility. So, they’re seeing with inner vision.


In July this year (2010), I was in Russia, with Valerie in St. Petersburg and they’re doing seva; they’re doing up the houses of little old ladies who are of 80. One had only one leg. They’ve got no windows, they’re broken, holes in the ground or the floor, who’s going to cut their wood at winter time? And it’ll be -30 degrees at winter time. These people, their selfless service is amazing, they were giving out food packets. I’m humbled to the size of an atom when I see what these Russians do and I’m so grateful that I’ve been given the chance to do this and to bring some joy. And so, I was giving a concert wherever I go.


And I never have enough CDs, I can’t physically carry enough, you know.


RS: There’s such a demand.


DG: Yeah. And I just get on stage and I say, “Listen, make copies. Bootleg, pirate, do it.”


RS: No copyright!


DG: No, no, because I think for bhajans, it’s Swami’s music. It should be global. I long for somebody to come into my life and go, “Let me handle your whole stock of CDs and I’ll do a catalog” because I’m not a businesswoman. I’m a musician and I can’t find anyone that knows how to do it or has had enough oomph to come to me and say, “I can do it.” But, one day, He’ll send the right person.


I can carry in my bag maybe a 100 pieces and then you’ve got over the limit of your luggage. I must carry the right clothes for looking presentable, because one is actually representing the Lord and bringing good news.




Since her first performance at the time of Baba's 70th Birthday, Ms. Gillespie was blessed

to perform during many following Birthday Celebrations.



RS: Swami seems to have put you in this role where you’re going to these Muslim countries in the former republics of the USSR because you have a very strong Sufi connection from a long time ago. Even your book ‘Mirrors of Love’ has beautiful sayings from various faiths which actually resonates what Swami says. And a lot of the content is Sufi. Where did that connection start?


DG: Well, I suppose I found it more logical for me that all is one.


RS: But Dana you’re a Church-of-England girl.


DG: I was born but I always felt uncomfortable with that. I actually never… really like the sign of the cross, because for me, it represents pain and suffering. Every English church has Jesus, with blood dripping off Him, looking agonized. And over here, everything is joyous and lovely.


And as a child, I used to really be unhappy being told by the priest, “Only through Jesus you’re going to find salvation. The rest of you are going to hell and damnation.” This as a child I could not accept. And so, after I was confirmed, which, I must tell you, I only did because my mother paid me 30 pounds to go through this ritual. And I did it for the money because I could have some more drum lessons. I’m being honest with you now over this.


But, I always felt uncomfortable with what I felt were lies. But the moment I started to read any of the Sufi writers, if you read Al-Ghazali, Ibn Arabi, there, love is so completely all-enveloping.


RS: Very strong Bhakti element there, huge focus on devotion.


DG: Absolutely! And it’s not with any rituals. You don’t need a ritual. There are some great saints in the Sufi tradition who were doing things that Jesus was doing. But because the Church of England, back in England, probably didn’t bother to read about them, they thought that He was the only one. This was how it affected me. I’m happy if everyone else feels how they feel. Everyone should be free to choose whatever form they want. But I didn’t feel comfortable, because as you said, I probably was in a past life strongly connected…


RS: A very old soul connected with Sufism.


DG: I think so. I probably lived in a desert. I can’t even eat a date now without feeling a bit nauseous. I probably lived on dates. And I’ve got this passion for camels.












OUR LIFE IS HIS MESSAGE

OMSAIRAMMM


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OMSAIRAMMM...
CENTRO SAI HISPANO...

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