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miércoles, 1 de febrero de 2012

Indian Classical Dances_Danzas Clásicas Indias .


Indian Classical Dances




Kathak




A 3rd century BC Sanskrit shloka (Mithila, late Mauryan period) mentions Kathak like this :�..anahat...nrityadharmam kathakacha devalokam... Translation: ...sound...and the Kathaks whose duty is dance for the divine peoples.


Tres siglos antes de Cristo un sloka en sánscrito (Mithila, periodo- Maurya tarde) menciona esto: .. ... anahat nrityadharmam kathakacha devalokam ... Traducción: ... el sonido ... y el Kathaks ...el relato... es la danza divina de los pueblos,






Kathak is one of the major Classical Forms of dance of North India. The word�" Kathak " means to tell a story. The Story of Kathak goes like this - in the olden days when the patronage shifted from the temple to the royal court, there came a change in the overall emphasis in telling stories. It shifted from religious stories to that of entertainment. Today, the story telling part remains with with it in the back and the dance holding the primary role.


Kathak es una de las principales formas de la danza clásica del norte de India. La palabra "Kathak" significa contar una historia. La historia de Kathak es la siguiente - en los viejos tiempos, cuando el patronato del templo pasó a la corte real, se produjo un cambio en el énfasis general en contar historias. Se pasó de historias religiosas a la de entretenimiento. Hoy en día, la narración de cuentos es una mezcla y el baile la celebración principal.





Primarily, Kathak was associated with an institution called Tawaif. It is something likeGhesia tradition of Japan.Tawaif was a profeesion which demanded highest standards of training, intelligence and civility - to be able to learn Kathak. But then the Britishers came to rule India, giving Tawaif a bad name. This was the beginning of�Tawaif�into a downtrail spiral.


En primer lugar, Kathak se asoció con una institución llamada Tawaif. Es algo así como la tradición de Japón, Ghesia Tawaif era una profesión que exigía los más altos estándares de formación, de inteligencia y de civilidad,  para ser capaces de aprender Kathak. 
Pero entonces los británicos llegaron a gobernar la India, dando a Tawaif un mal nombre. Este fue el comienzo de Tawaif en una espiral descendente.







Kuchipudi Dance





One of the Classical Dance forms of Andhra Pradesh in South India, Kuchipudi is the name inherited from a village known as Kuchipudi. It is the Brahmins of this village who has kept this art form - the Kuchipudi Dance alive for generations.The brahmins received 600 acres of land from the Golconda King Abdul Hassan Tanesha in lieu of their great presentation for the King. It was Siddhendra Yogi who gave Kuchipudi its current form. He composed Bhamakalapam, the modern book of Kuchipudi.



The Kuchipudi dance have some set patterns in its presentation. A small puja is done at the beginning of the dance performance, then each artist come out to give a introduction of him/herself. with a composition to prove his identity. The drama then begins.�



Una de las formas de danza clásica de Andhra Pradesh en el sur de India, Kuchipudi es el nombre heredado de una aldea conocida como Kuchipudi. Se trata de los brahmanes de este pueblo que ha mantenido esta forma de arte -. La danza Kuchipudi estaviva por  generaciones.
 Los brahmanes recibían 600 acres de tierra de la Golconda Rey Abdul Hassan Tanesha, por su gran presentación para el Rey. Fue Siddhendra Yogui que dio al Kuchipudi su forma actual. Compuso Bhamakalapam, el libro moderno de Kuchipudi.



La danza Kuchipudi tienen algunos patrones establecidos en su presentación. Una pequeña puja se lleva a cabo a principios de la danza, y luego cada artista sale a dar una introducción de él o ella misma,  con una composición para probar su identidad. El drama comienza.






Quicksilver and scintillating, rounded and fleet-footed are the words that can be used to describe the Kuchipudi dance. In Kuchipudi dance, the dancer has to dance on a brass plate, placing the feet on the raised edges.While dancing the dancer has to balances a kundi - small vessel containing water and two diyas - oil burning candles. As the dance ends the dances extinguishes the candles and washes his or hands with the water in the vessel.Kuchipudi Dance resembles a lot with Bharatnatyam Dance - there are minute differences though!


Rapida y brillante, como flotando en movimiento redondos, son las palabras que se pueden utilizar para describir la danza Kuchipudi. 
En  la danza Kuchipudi, el bailarín tiene que bailar sobre una placa de bronce, colocando los pies en los bordes para el baile . Mientras el bailarín tiene que equilibra una Kundi - un pequeño vaso que contiene agua - y dos diyas - velas de aceite-. 
Cuando la danza termina se apagan las velas y se lavan las manos  con el agua en la danza vessel. Kuchipudi se asemeja mucho con la Danza Bharatnatyam - 
Hay pequeñas diferencias sin embargo! 






Kathakali





It is rooted in the Hindu Mythology and dates back to 17th Century. It has a unique combination of literature (Sahithyam), music(Sangeetham) , painting (Chithram), acting (Natyam) and dancing (Nritham).


Tiene sus raíces en la mitología hindú y se remonta al siglo 17. Tiene una combinación única de la literatura (Sahithyam), música (Sangeetham), pintura (Chithram), actuación (Natyam) y danza (Nritham).






Kathakali originated from Ramanattom (�Raman�= the Hindu god, Sri Raman; �attom�= enactment�) and Krishnanattom ("Krishnan"= the Hindu god, Krishnan; �attom�= enactment). As per the history, Raja (the King) of Kottarakkara (a province in Kerala) sculpted Ramanattom when the Zamorin (then King of Kozhikode, another province in Kerala) refused to allow a performance of Krishnanattom in the former�s palace. Subsequently, Kottayam Thampuran (King of Kottayam, another province in Kerala) composed several plays on Mahabharata thereby making these distinct from stories based on Ramanattom. Thus, Kathakali was born.


Kathakali se originó a partir de Ramanattom (Raman = el dios hindú, Sri Rama; attom promulgación =) y Krishnanattom ("Krishna" = el dios hindú, Krishna, attom promulgación =). Según la historia, Raja (el Rey) de Kottarakkara (una provincia de Kerala) creo  Ramanattom cuando el Zamorin (luego rey de Kozhikode, otra provincia de Kerala) se negó a permitir una actuación de Krishnanattom en el palacio de los formadores. 
Posteriormente, Kottayam Thampuran (Rey de Kottayam, otra provincia de Kerala) compuso varias obras sobre Mahabharata, las cuales serían distintas a las historias basadas en Ramanattom. Por lo tanto, Kathakali nació.






Kathakali imbibes the properties of martial arts and folk arts which evolved in the years thereafter.


Kathakali impregnado de las propiedades de las artes marciales y el arte popular ,  se desarrolló en los años posteriores.



BHARATA NATYAM



Bharata Natyam�or�Bharatanatyam�is a classical�dance�form originating in�South India, nowadays practiced by predominantly young females and women. It is held as the national dance of India. The dance is accompanied by the classical�Carnatic music. It has its inspirations from the sculptures of the ancient tempels od Chidambaram.


Bharata Natyam y Bharatanatyam es una clásica danza originaria del Sur de la India, hoy en día practicada por un predominio de mujeres jóvenes. Se lleva a cabo como el baile nacional de la India. La danza es acompañada por la música clásica Carnatic. Tiene su inspiración de las esculturas de la antiguo Templo Chidambaram .






Bharata Natyam comes from the words Bhava�(Expression),�Raga�(Music),�Tala�(Rhythm) and�Natya�(Classic Indian Musical Theatre). Today, it is one of the most popular and widely performed dance styles and is practiced by many dancers all over the world.The Encyclop�dia Britannica states that Bharata Natyam is�Sanskrit�for�Bharata�s dancing.


Bharata Natyam proviene de la palabra Bhava ( expresión), Raga (Música), Tala (ritmo) y Natya (Clásico Teatro Musical Indio). 
Hoy en día, es uno de los estilos de baile más populares y ampliamente realizados y es practicada por muchos bailarines de todo el mundo.
En la Encyclopdia Británica, Bharata Natyam en Sanskrit, es el baile de Bharatas.







Mohiniattam�





Mohiniattam, in literal terms, means Mohini's dance. Mohini, according to Indian mythology, is a very beautiful woman, who attracts people instantly. She is regarded as an enchantress and thus, Mohiniattam is the dance of the enchantress. It is believed to have been named after Lord Vishnu, who had disguised himself as 'Mohini', with an intention to slay Bhasmasura and during the churning of nectar from the ocean as well. However, the basis of this dance is not seduction alone. It also signifies transformation of Lord Vishnu into a female form and also the concept of 'Ardhnareeshwara' i.e. male and female as one. Like many other dance forms, it is essentially dedicated to the love and devotion towards God and was restricted to the Devadasis.�


Mohiniattam, en términos literales, significa danza de Mohini. Mohini, según la mitología india, es una mujer muy bella, que atrae a la gente al instante. Ella es considerada como una hechicera y por lo tanto, Mohiniattam es la danza de la hechicera. Se cree que han sido nombrados en honor de Lord Vishnu, que se había disfrazado de 'Mohini', con la intención de matar a Bhasmasura ( demonio) y durante el batido del néctar del océano . Sin embargo, la base de esta danza no es solo la seducción. También significa la transformación de Lord Vishnu en una forma femenina y también el concepto de hombre y mujer como uno solo, es decir "Ardhnareeshwara 
Al igual que muchas otras formas de danza,  se dedica esencialmente al amor y la devoción hacia Dios y se limitó a las devdasis( siervos del Señor).





The first reference to Mohiniattam has been found in 'Vyavaharamala', composed by Mazhamangalam Naryanam Namboodiri, assigned to the 16th century A.D. In 19th century, Swati Thirunal, the king of erstwhile Travancore, tried to encourage the development of this dance style. After him, Mohiniattam suffered heavily, owing to the exploitation by the Satraps and the Landlords. Poet Vallathol revived it once again and gave it a prominent status throughout Kerala, through Kalamandalam, which he founded in 1930. Kalamandalam Kalyaniamma and Chinnammu Amma are the last links of a disappearing tradition that nurtured aspirants in the discipline at Kalamandalm.


La primera referencia a Mohiniattam se ha encontrado en 'Vyavaharamala', compuesta por Mazhamangalam Naryanam Namboodiri, asignado al siglo 16 al siglo 19, Swati Thirunal, el rey de los antiguos Travancore, trató de fomentar el desarrollo de este estilo de baile. 
Después de él, Mohiniattam sufrió en gran medida, debido a la explotación por parte de los sátrapas y los terratenientes. El poeta Vallathol la revivió una vez más y le dio un lugar destacado a lo largo de Kerala, a través de Kalamandalam, que fundó en 1930. 
Kalamandalam Kalyaniamma y Amma Chinnammu son los últimos eslabones de una tradición que se nutre en la disciplina en Kalamandalm,  desapareciendo sus aspirantes






The theme of Mohiniattam is love and devotion to god. Lord Vishnu or Krishna is the hero in most of the recitals. The spectators feel His invisible presence when the heroine or her maid details dreams and ambitions, through the circular movements, delicate footsteps and subtle expression. The dancer, with the slow and medium tempos, is able to find adequate space for improvisations and suggestive bhavas. In format, this dance is similar to Bharatanatyam. The movements are as graceful as Odissi. Mohiniattam, like many other dance forms, follows the Hastha Lakshandeepika, as a text book for Mudras, or hand gestures.


El tema de la Mohiniattam es el amor y la devoción a Dios. El Señor Vishnu o Krishna es el héroe en la mayoría de los temas. Los espectadores sienten su presencia invisible cuando la heroína detalla a su criada sus sueños y ambiciones, a través de los movimientos circulares, con pasos delicados y expresión más sutiles. El bailarín, con los ritmos lentos , es capaz de encontrar un espacio adecuado para la improvisación y bhavas sugerentes. En el formato, esta danza es similar al Bharatanatyam. Los movimientos son tan elegante como Odissi. 
Mohiniattam, al igual que muchas otras formas de danza, sigue el Lakshandeepika Hastha, como un libro de texto de Mudras, o gestos con las manos.






Mohiniattam, essentially a solo dance, is nowadays being performed in groups as well. The repertoire of Mohiniattam closely follows that of Bharatanatyam. Beginning with Cholkettu, the dancer performs Jathiswaram, Varnam, Padam and Thillana in a concert. Varnam combines purity and expression in dance, while Padam tests the histrionic talent of a dancer and Thillana exposes her technical artistry. The basic dance steps are the Adavus which are of four kinds: Taganam, Jaganam, Dhaganam and Sammisram. These names are derived from the nomenclature called Vaittari.


Mohiniattam, esencialmente es solo danza, y hoy en día se realizan en grupos. El repertorio de Mohiniattam sigue de cerca los de Bharatanatyam. 
A partir de Cholkettu, la bailarina se Jathiswaram, Varnam, Padam y Thillana en un concierto. Varnam combina la pureza y la expresión de la danza, mientras que las pruebas de Padam el talento histriónico de una bailarina y Thillana expone su arte técnico. 
Los pasos de baile básicos son los Adavus que son de cuatro tipos: Taganam, Jaganam, Dhaganam y Sammisram. Estos nombres se derivan de la nomenclatura llamada Vaittari.







Manipuri





Performed only in temples, it was only in the 20th century that the stage performance of Manipuri Dance begun.

Manipuri dance is a devotional dance, depicting the dance compositions like Ras Lila. It is dedicated to the Hindu Dieties Radha and Krishna.�


Se realiza sólo en los templos, no fue sino hasta el siglo 20 que la puesta en escena de danza Manipuri comenzó.

El baile Manipuri  es una danza devocional, que representan las composiciones de baile como el Ras Lila. Se dedica a las deidades hindúes  de Radha y Krishna.






It was the Maharaja Bhagyachandra (r. 1759 � 1798 CE), who s contribution brought drastic changes in the Manipuri Dance form. He composed three of the five types of Ras Lilas, the Maha Ras and the Kunja Ras. There were performed at Sri Sri Govindaji Temple in Imphal in his reign. The elobrate costume Kumil was also designed by him. The two TYPES OF Dance - Goshtha Bhangi Pareng and the Goshtha Vrindaban Pareng were composed by Maharajah Gambhir Singh. Maharaja Chandra Kirti Singh (r. 1849 � 1886 CE) was a gifted drummer and he composed at least 64 Pung choloms (drum dances). The two parengs Lasya type, the Vrindaban Bhangi Pareng and Khrumba Bhangi Pareng were also composed by him. He also wrote Nitya Ras.


Fue el Bhagyachandra Maharaja (r. 1759 1798 CE), con su contribución que trajo cambios drásticos en la forma de la danza Manipuri. Compuso tres de los cinco tipos de Ras Lilas, el Ras y el Maha Ras Kunja.  Se llevaron a cabo en Sri Lanka Govindaji templo de Imphal en su reinado. 
El elaborado, vestuario Kumil  también fue diseñado por él. 
Los dos tipos de danza - Goshtha bhangis Pareng y el Pareng Goshtha Vrindaban, fueron compuestas por el Maharajá Gambhir Singh. 
El Maharaja Chandra Kirti Singh (r. 1849 1886 dC) fue un baterista talentoso y compuso al menos 64 choloms Pung (bailes de tambor). Los dos parengs Lasya tipo, el Pareng Vrindaban bhangis y Khrumba bhangis Pareng fueron compuestas también por él. También escribió Nitya Ras.





A great lot has also been contributed by the Indian Scholar and Poet Rabindara Nath Tagore.He invited Guru Budhimantra Singh from Bangladesh in 1926 to teach Manipuri Dance in Shantiniketan. Several of Rabindranaths Dance dramas were based on Manipuri Dance.


Un gran lote ha sido aportado por el erudito y poeta indio Nath Rabindara Tagore.
El invito al Gurú Budhimantra Singh de Bangladesh en 1926, para enseñar danza Manipuri en Shantiniketan. Varios de los dramas de danza Rabindranaths se basaron en Manipuri Dance.








Odissi Dance





The Classical Dance of Orissa - Odisi, has its origin in its Temples. Odissi evokes the name of the Lord Jagganath - the Lord of Universe.�

La danza clásica de Orissa - Odisi, tiene su origen en sus templos. Odissi evoca el nombre del Señor Jagganath - el Señor del Universo.






Oddisi Dance is said be the oldest dance forms of India, as per the archeological evidence. The Odisi dance forms have been found in Udayagiri, Rani Gumpa Caves of the second century BC. These caves are supposed to be earlier then the writingd of Bharats Natyashastra, in which there is mention of Odisi Dance.�


Oddisi danza Se dice que la danza Oddisi es la forma de danza más antigua de la India, según la evidencia arqueológica. Las formas de danza Odisi se han encontrado en Udayagiri, Rani Cuevas Gumpa, del siglo II a C. 
Estas cuevas se suponen  más antiguas que los escritos de Bharats Natyashastra, en la que se hace mención de la danza Odisi.





The Odissi dance is performed by the Clan called the Maharis and the Gotipuas.. Maharis are the Devdasis (Servants of God) of Orissa. In the past there were two clans of Maharis - the bhitari gauni Maharis, who would reach the sanctum sanctorum of the temple and bahari gauni Maharis who would be in the temples but outside the sanctum sanctorum.Maharis are supposed to dance for the ceremonies and festivals connected with Lord Jagganath. But once the Gotipuras were taught to dance they stepped out of the temple premises.�Gotipura in Oryan means a single boy.�The Gotipuas came into emergence as the Vaishnavites ( devotess of lord Vishnu) did not like the dance by girls. So the Gotipuas - the boys were projected more than the Maharis.However Vaishnavites contributed a lot to the music, song and dance composition of Odisi. Bandha Nrutya is one of most interesting dance of Gotipuras which involves gotipuas�and a few girls joining in the dance.


La danza Odissi se lleva a cabo por el clan de los Maharis y Gotipuas, los .. Maharis son los Devdasis (Siervos de Dios) de Orissa. En el pasado había dos clanes de Maharis - la bhitari gauni Maharis, que llegaría al sanctasanctórum del templo y Bahari gauni Maharis que estarían en los templos, pero fuera del santuario sanctorum.
Maharis suponen, que la danza de las ceremonias y festivales estan conectado con el Señor Jagganath.
 Pero una vez que el Gotipuras les enseñó a bailar ,salieron del templo. Gotipura Oryan significa un Gotipuas niño. El solo entró como la Vaishnavites (devoto del Señor Vishnu) no le gustaba el baile de las niñas. Por lo que el Gotipuas - los chicos se proyectaron más que la Maharis.
Sin embargo Vaishnavites contribuyo mucho a la música, el canto y la composición de la danza de Odisi. 
Bandha Nrutya es uno de los más interesantes de la danza que consiste en Gotipuras gotipuasand. con algunas chicas uniéndose a la danza.








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OMSAIRAMMM...




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